"למרות שהטיפול באיידס התווה את הדרך לטיפולים רבים אחרים ובהם הפטיטיס C ואף קורונה, הסטיגמה על החולים לצערי נשארה", כך אומר השבוע ד"ר דניאל אלבירט, מנהל מרכז נווה אור, מרפאת האיידס במרכז הרפואי קפלן, ומספר על אלפי המטופלים במרפאה הגדולה בארץ, שחוששים לספר לסביבתם שהם חולים ב־HIV.
1 צפייה בגלריה
ד"ר אלבירט. "לא ייקח הרבה זמן עד שיהיה ריפוי מלא"
ד"ר אלבירט. "לא ייקח הרבה זמן עד שיהיה ריפוי מלא"
ד"ר אלבירט. "לא ייקח הרבה זמן עד שיהיה ריפוי מלא"
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
מרפאת נווה אור בקפלן פועלת כבר שנים רבות, ובארבע השנים האחרונות תחת ניהולו של ד"ר אלבירט. זוהי אחת המרפאות הוותיקות והגדולות בארץ שנותנת מענה לכל ההשלכות הרפואיות של חולי איידס, החל ממענה טיפולי למחלה עצמה ועד לשירות סוציאלי, ליווי, תמיכה ואף מרפאת שיניים, שכן מטופלים רבים חווים קושי למצוא רופא שיניים שיסכים לטפל בהם בשל המחלה, גם כיום בשנת 2022.
"ללא ספק, התקדמנו בטיפול במחלה ולאנשים שחולים בה יש חיים רגילים לגמרי ותוחלת חייהם דומה לזו של האוכלוסייה הכללית", מסביר ד"ר אלבירט, "אך לצד ההתקדמות האדירה, נושא הסטיגמה עודנו, הבושה והבורות קיימות, המטופלים שלנו מגיעים אלינו כדי לקבל מענים כי הם נתקלים בבעיות מחוץ למערכת, גם בנושאים רפואיים אבל גם ביורוקרטיים, אנחנו מכינים אותם מול כוח אדם בעבודה, מול חברות הביטוח וגם רפואית.
מה למשל?
"בלא מעט מקרים רופאים מקצועיים אומרים להם לא, הבעיה שלך היא מחלת ה־HIV ולכן אתה צריך ללכת למרפאה הזו, זו אפליה והדרה בחלק מהמקומות לצערי".
לדבריו, מרפאת השיניים במרכז בקפלן הוקמה בדיוק כדי לענות על צורך מהסוג הזה. "חוקית, רופאי השיניים אמורים לטפל בכולם, וחובת הזהירות קיימת על כל מטופל, אבל לא מעט מטופלים מספרים שאומרים להם שאין תור, או שיגיעו מחר ואז ממציאים להם כל מיני תירוצים, אז הם מקבלים את הטיפול אצלנו".

הקשר לקורונה

במרכז האיידס בקפלן יש כיום 1,600 מטופלים במעקב פעיל, הם מהווים כמעט חמישית מהמטופלים בכלל בתחום זה בישראל, והמרפאה בקפלן משרתת את איזור רחובות ויישובים וערים רבות מסביב.
"מגפות קודם כל משרישות פחד, וזה לא מפתיע, במיוחד אם מעורבים גם חוסר הבנה, בורות ובושה, וגם בקורונה, תנסו לחשוב מה זה היה להיות סיני שמסתובב בעולם במרץ 2020"
את ד"ר אלבירט מכעיסה במיוחד הסטיגמה לאור העובדה שלמרות שבשנות ה־80 היה מדובר על מחלה חשוכת מרפא עם תמותה כמעט ודאית, כיום מדובר במחלה כרונית שלחולים בה יש תוחלת חיים כמו לאוכלוסייה הכללית. "השינוי היה בשנת 1996 עם הקונספט של הקוקטייל שהיה מורכב מהרבה מאוד כדורים והיו לו המון תופעות לוואי, אך מאז חלה התקדמות והיום מדובר בכדור אחד וכבר נכנס לסל הבריאות טיפול של זריקה אחת לחודשיים. בעתיד הרחוק יותר תהיה זריקה אחת לחצי שנה, ויש כיום גם טיפולים לריפוי המחלה שנמצאים במחקר, זאת אומרת שעובדים על מנגנונים שיחסלו את הנגיף ויובילו להבראה", מספר ד"ר אלבירט.
לדבריו, הטיפול בווירוסים אחרים נולד מתוך הבנה וידע על טיפול ב־HIV. "במשך שנים אמרו שאין טיפול והוכח שאפשר, אין ספק שהתרופות של הקורונה מבוססות על קונספטים שבאו מה־HIV וגם בהפטיטיס C שהיא היום מחלה ניתנת לריפוי, הטיפול מבוסס על טיפולי הקוקטייל של ה־HIV".
ובכל זאת, למרות ההתקדמות הרבה, עניין הסטיגמה לא עובר. "מגפות קודם כל משרישות פחד, וזה לא מפתיע, במיוחד אם מעורבים גם חוסר הבנה, בורות ובושה, וגם בקורונה, תנסו לחשוב מה זה היה להיות סיני שמסתובב בעולם במרץ 2020".

נשים חולות

למרות שהמחלה מזוהה עם קבוצות בעלות נטייה מינית ספציפית, דווקא בהן רואים ירידה משמעותית בשנים האחרונות, לרוב בשל המודעות הגבוהה שלהם. "במיוחד כשזה קשור ליחסי מין נורא קל לשים את האצבע על קבוצה אחת שתמיד סבלה מאיזה שהוא סוג של סטיגמה ואפליה", אומר ד"ר אלבירט ומתכוון להומוסקסואלים, "אך המספרים מראים שבעולם יש 50 אחוז נשים חולות, במיוחד במקומות בהם המחלה אנדמית ומושרשת, היא הטרוסקסואלית. אם אנחנו מסתכלים על מגמות של חולים חדשים שיש בכל שנה, אנחנו מתחילים לראות שדווקא בקבוצה של ההומוסקסואלים יש יותר מודעות והמטופלים מודעים ולא מדביקים. ואיפה רואים עלייה בהדבקות? היכן שיש אנשים שלא רואים את עצמם כגורמי סיכון, כמו נשים וגברים מבוגרים".
"אישה שהיא גרושה ובת 55, וכבר לא מקבלת מחזור, אפילו לא רואה את הצורך להגן על עצמה מהריון וכשהיא נדבקת היא מאוד מופתעת"
איך אנשים כאלו מקבלים את הבשורה?
"הרבה פעמים זה מתקבל בהפתעה גדולה, אישה שהיא גרושה ובת 55, והיא כבר לא מקבלת מחזור, היא אפילו לא רואה את הצורך להגן על עצמה מהריון וכשהיא נדבקת היא מאוד מופתעת".
על הבשורה על הידבקות ב־HIV אמון צוות מולטי דיסציפלינרי הכולל רופא, אחות ועובדת סוציאלית. "אני מסביר מההתחלה שזה לא יהיה קל אבל יש טיפול, יש אופק ונכון להיום אנשים חיים את חייהם במלואם, כולל זוגיות, עבודה וילדים".
כיום חולי HIV משרתים בצבא, עובדים בכל המקצועות בתנאי שהם בטיפול, אך עדיין רוב האנשים לא מספרים על מחלתם. אחוז הלידות אצל נשים עם HIV גבוה, אך אין כלל הדבקות של תינוקות, ולדברי ד"ר אלבירט אין שום סיבה שאישה עם HIV תלד תינוק עם המחלה, "יש לנו מעל ל־20 לידות בשנה וכבר מעל ל־15 שנה אף תינוק לא נדבק בקפלן, יש לנו פרוטוקול טיפולי שמונע את ההדבקה במאה אחוז".
עבור ד"ר אלבירט עבודתו במרכז היא גם שליחות, "אני נותן הרבה הרצאות בנושא כדי לנסות לשבור את הסטיגמה והבושה, חווינו התקדמות אדירה, ואני חושב שזה לא ייקח הרבה זמן עד שיהיה ריפוי מלא". ¿
איך נדבקים באיידס?
יחסי מין לא מוגנים
קבלת מנות דם נגועות, שיתוף מחטים בעת הזרקת סמים, שימוש חוזר במחטים, דקירה מחולה.
מאם לתינוקה - או בשלב ההריון, או בעת הלידה, או בהנקה (חלב אם).
המספרים
כ-50 חולים חדשים מצטרפים למרכז מדי שנה, רובם מבוגרים.
כ-20 לידות בשנה של נשאיות איידס מתרחשות בבית החולים קפלן
1,600 מטופלים יש כיום במרפאת נווה אור לחולי איידס בקפלן