אם לא יהיו הפתעות, שנת הלימודים תיפתח בעוד מספר ימים ו־42,150 תלמידים וילדי גנים מרחובות יגיעו נרגשים למוסדות החינוך. במהלך החודש האחרון עמלו במוסדות החינוך ברחבי העיר לשפץ, להכין ולבנות תוספות כדי להיערך לשנה החדשה.

4 צפייה בגלריה
ראש העירייה רחמים מלול. "יש לנו מענים לאנשי החינוך ולהורים בבית"
ראש העירייה רחמים מלול. "יש לנו מענים לאנשי החינוך ולהורים בבית"
ראש העירייה רחמים מלול. "יש לנו מענים לאנשי החינוך ולהורים בבית"
(צילום: אבי מועלם)

לצד העבודה הקשה והכנסת תוכניות חדשות, יש גם לא מעט אתגרים בתקופה כזו, אולי יותר מבשנים קודמות. בראיון ל"מיינט רחובות", לקראת שנת הלימודים החדשה, מדבר ראש העירייה רחמים מלול על השנה שמצד אחד הייתה הטובה ביותר לעיר עם הזכייה בפרס החינוך הארצי, ומצד שני הכי קשה ומאתגרת בניסיון לחזור לשגרה אחרי הקורונה ובעיצומו של משבר המורים.
אולי לא כולם יודעים, אך ראש העיר הוא איש חינוך שהיה במשך שנים רבות מורה, מנהל בית ספר ומפקח במשרד החינוך, וככל הנראה אין עוד ראש עיר בארץ שמכיר את המערכת מבפנים טוב ממנו. הוא מספר שהביא את הראייה החינוכית שלו מ־30 שנים במערכת החינוך גם לתפקידו הנוכחי. "הניסיון שלי הקנה לי את התובנה, שכשם שבחינוך יש להטות אוזן קשבת לכל תלמיד, לתמוך בו ולהעניק לו את כל ההזדמנויות לניצול הפוטנציאל שלו, כך יש לנהוג כראש עיר שמשרת 160 אלף תושבים. צריך להיות קשוב לכל תושב ותושבת, להיות סבלני וסובלני לכל פנייה ולכל תלונה, ולעשות כל מאמץ אפשרי על מנת לסייע לאזרח במצוקתו".

האתגר הגדול

לשאלה מהו האתגר הגדול ביותר בחינוך בעיר בימים אלה, אומר מלול: "האתגר הגדול מבחינתי הוא להמשיך ולקיים מערכת חינוכית מצוינת ומצטיינת בכל התחומים, ולהמשיך למתג את העיר כעיר המדע התרבות והחינוך. עיר שמוצאת פתרונות חינוכיים לכל תלמיד ותלמידה, לכל הסקטורים ולכל הזרמים, ובייחוד לאוכלוסיות המיוחדות".
כמה צוותים חסרים היום בבתי הספר בעיר?
"המחסור באנשי חינוך הוא בעיה בכל הארץ. התחלנו לטפל בנושא ויזמנו פתרון הרבה לפני שזה עלה לסדר היום הציבורי. הוצאנו לפועל תוכנית להסבת אקדמאים בשיתוף סמינר הקיבוצים. חלקם יתחילו בהכשרה המעשית שלהם כבר השנה. בנוסף, גייסנו 44 מורים לחינוך העל־יסודי. אנחנו גם דואגים לשמר את אנשי החינוך בעיר, השנה קלטנו 12 מנהלות ומנהלים חדשים, והם יקבלו ליווי צמוד ממינהל החינוך העירוני".

4 צפייה בגלריה
רחמים מלול
רחמים מלול
רחמים מלול. "יש לנו מענים"
( צילום: אבי מועלם)

מה אתה חושב על משבר החינוך?
"משבר החינוך הוא אמיתי. לאו דווקא בגלל השכר, שלכל הדעות אינו ראוי ואף עלוב עבור המורים, שנושאים במשימה הקשה של חינוך ילדי ישראל. משבר החינוך נוצר בגלל בעיות יסוד רבות המשתקפות במערכת: רמת ההוראה, ההכשרה להוראה, נטישה של מורים, גובה ההשקעה בכל תלמיד, במיוחד בפריפריה".
"גייסנו 44 מורים חדשים לחינוך העל־יסודי. אנחנו גם דואגים לשמר את אנשי החינוך בעיר וקלטנו 12 מנהלות ומנהלים חדשים, והם יקבלו ליווי צמוד"
אם שנת הלימודים לא תיפתח, אתם ערוכים עם פתרונות?
"אני מאמין ששנת הלימודים תיפתח כסדרה, אבל גם אם יהיו עיכובים - אנחנו כבר נערכים ועובדים על פתרונות ראויים. יש לנו מגוון של מענים הן לאנשי החינוך והן להורים בבית, מערך השירות הפסיכולוגי־החינוכי העירוני עומד לרשות ההורים ומוסדות החינוך ומלווה אותם במגוון דרכים, יש לנו קבוצות להורים, ויש לנו תוכניות ייחודיות לתלמידים במוסדות החינוך כמו ספסלי החברות או safe school - מיזם חדשני שמציע מערכי שיעור בווידיאו במגוון נושאים חשובים כמו חרמות, מוגנות ועוד".

קראו גם:

עיכוב בבראשית

בבית ספר בראשית בעיר לא ניתן עדיין אישור לבנות את בית הספר הקבוע, וההורים זועמים. התלמידים מתאספים במבנים יבילים והביקוש לבית הספר עולה. "על מנת לבנות את בית ספר בראשית עלינו לקבל הרשאה ממשרד החינוך", אומר מלול.
"הפעלנו ואנחנו מפעילים לחצים על משרדי החינוך והאוצר, אך לצערי טרם התקבלה הרשאה. אנו צופים שהיא תתקבל בחודשים הקרובים ונוכל להתחיל לבנות את בית הספר כבר בנובמבר. היות ובית הספר נחשב לאחד המבוקשים בעיר, וצומח משנה לשנה, נוצרה בעיה של מחסור בכיתות. בעירייה השקיעו 10 מיליון שקלים כדי להקים מתחם גדול של מבנים יבילים תקניים וראויים כולל אולם כינוסים, חדרי מורים ומינהלה. עד ל־1 לספטמבר נשלים בעזרת השם את העבודות במקום ונוכל לאכלס בו את תלמידי בית הספר, וזאת עד לבניית מבנה הקבע בסמוך".

4 צפייה בגלריה
מלול, יושב שני משמאל
מלול, יושב שני משמאל
מלול, יושב שני משמאל
(צילום פרטי)

מלול התלמיד: ראש העירייה חוזר לימי בית הספר במרוקו

ראש העירייה רחמים מלול נולד במרוקו ולמד בבית הספר היסודי שם. "סדר היום התחלק לשניים: לפני הצהריים למדנו תורה ויהדות בתלמוד תורה, ואחר הצהריים שקדנו על לימודי הליבה בבית הספר היוקרתי "אליאנס", בו התנהלו הלימודים בשפה הצרפתית.
לא אשכח את המשמעת הנוקשה ששררה בשני סוגי המוסדות הללו, שבסופו של דבר הביאה למיצוי הפוטנציאל שבכל תלמיד ותלמיד אז".

חינוך במספרים

414 מוסדות חינוך
30 מעונות
42,150 תלמידים יחלו את שנת הלימודים
8,300 ילדים בגני הילדים
17,400 תלמידים בבתי הספר היסודיים
2,295 תלמידים יעלו לכיתה א'
12,400 תלמידים בחטיבות הביניים והתיכונים
למעלה מ–100 מיליון שקלים הושקעו בבניית מוסדות חינוך השנה