מבקר עיריית רחובות, נפתלי אקרמן, הגיש בשבוע שעבר את דוח מבקר העירייה לשנת 2021, במסגרתו בדק מספר נושאים כמו הגנת הפרטיות ואבטחת מידע, איכות הסביבה, מקלטים, התנהלות מחלקת קליטה, מיחזור והפרדת פסולת. אקרמן הגיש את המלצותיו לטיפול בליקויים להנהלת העירייה, הן התקבלו על ידי המנכ"ל מאיר דהן וחלקן, כך על פי העירייה, כבר מיושמות.
4 צפייה בגלריה
מקלט ציבורי. ליקויים בגבייה
מקלט ציבורי. ליקויים בגבייה
מקלט ציבורי. ליקויים בגבייה
(צילום: דודו בכר)
קראו גם:
הדוח מצא תלונות על מטרדי ריח וזבובים שאינן מטופלות, מעקב לקוי אחר פניות התושבים, העדפת עולים מסוימים במחלקת הקליטה, אי־גבייה של תשלום שכירות מבתי כנסת שפועלים במקלטים ועבודה בלי נהלים. לפניכם ממצאי הדוח העיקריים.

איכות הסביבה: פניות לא מטופלות

מטרדי ריח, זבובים, יתושים ופסולת לא חוקית הם רק חלק מהתלונות שעולות למול העירייה בשנים האחרונות. מהדוח עולה כי בעיריית רחובות נושא איכות הסביבה מבוזר מאוד וללא כל גורם המנהל ומתאם את הפעילות. עוד עולה שהוועדה לאיכות הסביבה של העירייה היא בהרכב חסר ולא מתכנסת כקבוע בחוק, בעוד שבוצעו פרויקטים רבים כמו החלפת מנורות הרחוב ללד ושתילת עצים רבים, לא נעשה מעקב אחר הפרויקטים. כמו כן, אין מעקב אחר פניות מוקד לאיגוד ערים וקיים חוסר תיאום בין העירייה לאיגוד, ואם התלוננתם על ריח, יש סיכוי גדול שכלל לא נוצר קשר בנושא מטעם העירייה, שלא הופק דוח כתוב ושלא נערך סיור במקום, וכך גם בנוגע לתלונות על רעש.
בדוח המבקר מתייחס לתושבים שהתלוננו בפניו על כך שקראו להם "בעייתיים", שאמרו להם שהפנייה טופלה כשהיא לא טופלה, או שכלל לא קיבלו מענה. עוד עולה מהדוח שיש ריבוי פניות על שימוש במפוח אוויר על ידי עובדי עירייה או קבלני עירייה, תלונות רבות על יתושים ומזיקים אחרים ואין מיפוי של גגות אזבסט.
הביקורת ציינה לטובה כי תושבי העיר מדרגים בשביעות רצון גבוהה את איכות האוויר ביחס לתושבי רשויות מקומיות אחרות.

מקלטים: לא גובים דמי שימוש

הדוח עוסק במידת מוכנותם של המקלטים הציבוריים לשעת חירום, תקצובם, התחזוקה השוטפת והשיפוצים שנערכים מעת לעת, תוך בדיקת עמידה בהוראות החוק, תקנות והנחיות פיקוד העורף וכן מדיניות ונוהלי העירייה בנושא ובחינת טיבם.
4 צפייה בגלריה
מרכז הקליטה ברחובות. "חשש לשירות לא הולם"
מרכז הקליטה ברחובות. "חשש לשירות לא הולם"
מרכז הקליטה ברחובות. "חשש לשירות לא הולם"
(צילום: פרטי)
מהדוח עולה כי קיימים מוסדות חינוך בהם אין לילדים כלל אפשרות להגיע למרחב מוגן תקני, או שיש רק לחלק מהילדים אפשרות להגיע למרחב מוגן תקני. במוסדות אלו נעשה שימוש במרחב "הכי מוגן שיש". עוד עולה מהדוח שאין מעקב תקני אחר תחזוקת המקלטים, אין הסכמי מתן רשות שימוש, ודמי הגבייה אינם אחידים.
הנתון המטריד ביותר הוא שבכל המקרים בהם לא נעשית גבייה כלל במקלטים ציבוריים על פי חוק, מדובר בבתי כנסת או מוסדות תורניים, ובשל כך אין מיצוי של ההכנסות מדמי השימוש במקלטים. בפועל העירייה אמורה לצבור הכנסות של 143,400 שקלים בשנה והיא מכניסה רק 69,620 שקלים.
4 צפייה בגלריה
עקיצות יתושים יתוש - תמונת פייסבוק
עקיצות יתושים יתוש - תמונת פייסבוק
250 תלונות יתושים בשכונה אחת ברחובות
(צילום המחשה: shutterstock)

הפרדת פסולת: אין חוק עזר, אין נוהלי עבודה

העירייה מחויבת לעמוד ביעדי מיחזור של 25% מהפסולת העירונית על פי חוק, אבל על פי הדוח ברחובות רק 16% מהפסולת בשנת 2020 מיועדת למיחזור. עוד עולה מדוח הביקורת כי ברחובות אין תוכנית אב למיחזור, אין חוק עזר עירוני בתחום המיחזור ואין נוהלי עבודה בתחום. כמו כן, אין רישום מסודר של הכנסות העירייה מתאגיד תמיר שמציב את הפחים הכתומים בעיר, וגם צורת הרישום בהנהלת החשבונות של העירייה לא מאפשרת בקרה או מעקב נאותים. בנוסף, יש אי־התאמה בין דיווחי הרשות בנוגע להיקפי המיחזור וגם יש פגיעה בהכנסות מתאגיד תמיר בגלל מיון לקוי של הפסולת.

קליטה: "העדפה לעולים מחבר העמים"

העולים מאוקראינה נקלטו בעיר על ידי מחלקת הקליטה ובכלל, העיר נחשבת כקולטת עלייה גם ברמה הארצית, אולם מדוח המבקר עולה תמונה מטרידה בה ישנה העדפה לעולים מחבר העמים. כך למשל כתב המבקר בדוח: "ממצאי הביקורת מעלים חשש כי העירייה אינה מספקת את השירותים לעולים המתגוררים בתחומה באופן שהולם את תמהיל העולים כנדרש, ובכלל זאת נראה מפעילות המחלקה כי ישנה התמקדות וטיפוח של קבוצת עולים ממוצא מסוים בלבד".
בדוח גם נכתב שבניגוד לעיריות אחרות, בעיריית רחובות הטיפול בקליטת עולים נחלק בין שתי מחלקות שונות המשויכות לשני אגפים שונים בעירייה: מחלקת הקליטה נותנת מענה לאוכלוסיית העולים מחבר העמים, אירופה וארה"ב, ומחלקת מיקוד קליטה מעמיקה ומאיצה את תהליכי הקליטה של העולים מאתיופיה.
4 צפייה בגלריה
פחי מיחזור. מיון לקוי של הפסולת
פחי מיחזור. מיון לקוי של הפסולת
פחי מיחזור. מיון לקוי של הפסולת
(צילום: שי אלבלינג)
עוד עולה מהדוח שישנה אי־תקינות בנוהלי העבודה, שהאגף לא מנהל מעקב אחר השירותים שהוא מספק לעולים, ושלמרות שנוהל התקצוב קובע במפורש שעל המחלקה לפרסם את פרסומיה באופן שיהיה נגיש ושוויוני לכל אוכלוסיית העולים, בפועל אין פרסום בשפות שונות והמחלקה מתחזקת דף פייסבוק בשפה הרוסית בלבד.

תגובת העירייה

העירייה התייחסה לדוח: "בעניינים שבהם היו המלצות – הן התקבלו על ידי מנכ"ל העירייה, מאיר דהן, וראש העיר, רחמים מלול. רבות מההמלצות כבר מיושמות ו/או הוטמעו בתוכניות העבודה של העירייה. יצוין כי עם כניסתו של מר דהן לתפקידו, הוא מונה על ידי ראש העיר לעמוד בראש צוות לתיקון הליקויים.
"המלצות הביקורת משרתות את ייעול המערכת, ופרסומן משרת את השקיפות, שאנו מחויבים לה. המנהלים והעובדים בעירייה ימשיכו לשתף פעולה עם הביקורת, ויטמיעו את ההמלצות הרלוונטיות – כל זאת לצד המשך פיתוח וקידום העשייה למען התושבות והתושבים".
במספרים
929 פניות על פסולת בנייה
399 תלונות על מפגעי ריח
250 פניות על יתושים ברחובות ההולנדית
15 מקלטים שמשמשים כבתי כנסת ומוסדות תורניים
40 גני ילדים בלי מרחב מוגן תקני
6 בתי ספר ללא מרחב מוגן
40 מקלטים ציבוריים ללא ערכת עזרה ראשונה
2,500 פחים כתומים בעיר
10,351 תלונות על מיחזור בשנתיים האחרונות
600 תלונות בחודש
70 קרטוניות
20 מכלים לאיסוף פסולת אלקטרונית
15.7 אחוז הם עולים ותיקים
2.3 אחוז עולים חדשים
364 עולים הגיעו לעיר בשנת 2020
19,902 עולים מחבר העמים
27,734 סך כל העולים ברחובות