רוב הסיכויים שלא שמעתם על זה, אבל מתברר שרגע לפני יום כיפור חנן נשיא המדינה יצחק הרצוג את יהושע (שוקי) פורר, ומחק לו את הרישום הפלילי.
3 צפייה בגלריה
פורר. היה זכאי למחיקה כבר ב־2017
פורר. היה זכאי למחיקה כבר ב־2017
פורר. היה זכאי למחיקה כבר ב־2017
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
ההליך אמנם מוכר לרוב כשמדובר באנשים צעירים שמבקשים למחוק את רישומם הפלילי מנעוריהם כדי להתקדם בחיים ללא הכתם שמתנוסס מעל שמם, לכן החלטת הנשיא נחשבת ליוצאת דופן, בייחוד אם לוקחים בחשבון שמחיקת הרישום הפלילי נעשית כאשר חלפו הרבה יותר משבע שנות הקלון שהתווספו להרשעה.

למרות הערעורים הקלון נשאר

פורר (77) היה אחד מראשי העיר הבולטים של העיר, והוא כיהן בתפקידו בין השנים 1998 עד 2009, אז הושעה מתפקידו בעקבות סיום ההליך המשפטי שנפתח נגדו. עוד לפני כן כיהן כסגן ראש העירייה ושימש בתפקידים שונים במשרדי ממשלה ובחברות פרטיות. בשנת 1993 התמודד בפעם הראשונה לראשות העיר, אך הפסיד לראש העירייה דאז יעקב סנדלר ב־200 קולות בלבד. בשנת 1998 נבחר לראשות העירייה ועזב את כל תפקידיו העסקיים.
בשנת 2008 הוא נבחר בסיבוב שני לקדנציה שלישית בראשות העירייה, אך אז גם התפוצצה אותה הפרשה שהובילה להדחתו.
פורר הורשע במסגרת עסקת טיעון, בעבירה חמורה פחות מאלה שהופיעו בתחילה בכתב האישום המקורי, שייחס לו ביצוע עבירות פליליות של רישום כוזב במסמכי תאגיד, קשירת קשר לביצוע פשע, מרמה והפרת אמונים. משא ומתן שניהלו עורכי דינו של פורר הוביל בסופו של דבר לעסקת הטיעון במסגרתה הורשע בביצוע עבירה אחת – הפרת אמונים.
3 צפייה בגלריה
הנשיא הרצוג. מחק את הרישום
הנשיא הרצוג. מחק את הרישום
הנשיא הרצוג. מחק את הרישום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על פי הנטען בכתב האישום, פורר העניק בשנת 2000 לקבלן תשתיות ופיתוח מרחובות עבודות ללא מכרז בסכומי עתק של מיליונים. את העבודה העביר על פי הנטען דרך חברת ה.ל.ר ששימשה רק כצינור. בתמורה, כך על פי כתב האישום, הועברו לפורר 80 אלף שקלים לחשבון בנק הרשום של שמו. בחודש מרץ של שנת 2009 הושעה מראשות העירייה, ובמקומו נכנס ממלא תפקידו, ראש העירייה הנוכחי רחמים מלול.
פורר הודה והורשע בעבירה של הפרת אמונים ונקבע כי דבק קלון במעשיו, מה שגזר עליו להתרחק מן המערכת הפוליטית והציבורית למשך שנים ארוכות. נגזרו עליו 220 שעות עבודה לתועלת הציבור, חמישה חודשי מאסר על תנאי וקנס בגובה 75 אלף שקלים.
פורר ערער על הקביעה כי בעבירה שבה הורשע דבק קלון, אך בית המשפט דחה את הערעור. פורר ערער בשנית ובית המשפט דחה שוב את ערעורו.

משמעות סמלית

מהו בעצם אותו רישום פלילי והאם קלון "נמחק" מעצמו אחרי שבע שנים? שאלנו את עורך דין עמרי לשם מהתחום הפלילי, שמסביר שלמחיקת רישום פלילי אין גיל, וגם אחרי שאדם היה איש ציבור ונחשב ברבים לבעל מעמד מכובד, יש ערך להסרת התווית שדבקה בו.
"קלון הוא דבר שבית המשפט מורה עליו, הוא לא ניתן אוטומטית, אין לו הגדרה רשמית והוא גם לא מוזכר בחוק", מסביר עו"ד לשם. "אין עבירות בהכרח שמלוות בקלון ועבירות שלא מלוות בקלון, זו החלטה ספציפית. במקרה הזה דווקא המעמד שלו כראש עירייה שיחק לרעתו, כי כשאדם עובר את העבירה הזו תוך ניצול לכאורה של הכוח שבידו - משם נובעים הקלון והכתם".
לשאלה אם לאחר שבע שנים הקלון פשוט נמחק, עונה עו"ד לשם כי הדבר תלוי בחומרת העבירה, "אם התיק נמחק אז גם ההחלטה על הקלון נמחקת", הוא מסביר.
מה המשמעות של חנינה בהקשר זה?
"יש אדם שהוא אסיר ומבקש קיצור עונש, אסיר עולם יכול לבקש קציבת עונש, יש שמעוניין בחנינה והוא בכלל לא אסיר, אלא רוצה בקיצור המועדים להתיישנות העבירה ולמחיקתה. אם לאחר המחיקה הוא מוציא פלט רישום פלילי הוא אמור להיות נקי, באופן סמלי כלפי חוץ לא רואים בו אדם עם רישום פלילי".
3 צפייה בגלריה
עו"ד לשם
עו"ד לשם
עו"ד לשם
( צילום: ניר קידר)
ואכן, נראה שלנוכח העובדה שפורר טען שמעשיו היו עניין טכני חסר חשיבות ונלחם נגד הקלון והגיע עד לבית המשפט העליון, יש במחיקת הרישום הפלילי אקט שהוא סמלי יותר מהכל.
פנינו לאנשים רבים שהיו בעבר חברי מועצה, מכרים ואנשים שעבדו בעירייה בזמנו של פורר, אך רובם ככולם העדיפו שלא להתייחס לנושא. פנינו לפורר עצמו פעמיים ושאלנו אם יהיה מוכן לספר לנו מה עומד מאחורי הפנייה להסרת הרישום הפלילי והאם בכוונתו לשוב לחיים הציבוריים, אך הוא סירב להשיב.
מבית הנשיא נמסר: "מחיקת הרישום הפלילי של שוקי פורר בוצעה מכוח מדיניות הנוהגת מזה זמן בבית הנשיא, על פי תיקון לחוק המירשם הפלילי, לפיו היה זכאי למחיקה כבר בשנת 2017.
בינואר 2019 החליטה הכנסת בחוק לקצר את תקופת המחיקה של המרשם הפלילי, ביחס למי שמעד מעידה חד־פעמית, זאת בעקבות המלצות דו"ח ועדת קנאי (2010).
החוק היה אמור להיכנס לתוקף בינואר 2021. ימים בודדים לפני כניסתו לתוקף, דחתה הכנסת את כניסתו לינואר 2022 והסמיכה את שר המשפטים והשר לביטחון פנים לדחותו ליולי 2022.
הדחייה פגעה בזכויותיהם של אזרחים רבים, להם רישום פלילי שהיה נמחק לפי החוק החדש. עם כניסתו לתפקיד פנה הנשיא הרצוג אל השרים וביקש מהם להימנע ככל שניתן מדחייה נוספת של כניסת החוק לתוקף.
"על פי מדיניות בית הנשיא מזה מספר שנים, נוהג הנשיא להיעתר לבקשות למחיקת מרשם פלילי, במקרים בהם היתה מסתיימת תקופת המחיקה, לו היה החוק החדש בתוקף (אלא אם יש סיבה מיוחדת שלא לעשות כן).
מאז כניסתו לתפקידו מחק הנשיא הרצוג את המרשם הפלילי ב־50 בקשות, חלקן הגדול על בסיס המדיניות האמורה. בין התיקים נדונה גם בקשתו של פורר.
פורר הגיש בקשה למחיקת מרשם פלילי ב־2018. בשיחה הוסבר לו כי הרישום הפלילי שלו עתיד להימחק בינואר 21, ועל בסיס מידע זה, הוא ביקש למשוך את בקשתו.
לאחר שהכנסת דחתה את כניסת החוק החדש לתוקפו, הוא הגיש בקשה נוספת, כשהוא מציין שמשך את בקשתו על בסיס המידע שנמסר לו, ולמרות שהסתמך על כך, הדבר לא קרה. זאת כשכבר חלפו כ־21 שנה מאז ביצוע העבירה".