12 בעלי עסקים שפועלים כבר קרוב ל־20 שנה בשטחים שבין כביש 411 לבית החולים קפלן, בשטח המוניציפלי של רחובות, קיבלו בערב ראש השנה צו פינוי עם ארכה של 30 יום. אם לא יתפנו, הם ייקנסו ב־600 אלף שקלים.
3 צפייה בגלריה
השטח החקלאי
השטח החקלאי
השטח החקלאי
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
כעת, בעלי העסקים יוצאים בקריאה לשר האוצר ולראש העירייה רחמים מלול, להקפיא את ההליכים עד לתום תקופת הקורונה.
הצווים מטעם היחידה הארצית לאכיפת דיני מקרקעין של משרד האוצר, התקבלו כאמור בערב ראש השנה. מדובר ביחידה חדשה יחסית שקיימת שנתיים וביצעה לפני כשנה פעולות אכיפה במועצה האזורית גזר.
רוב העסקים הפועלים במקום פעילים מעל ל־15 שנה. הצווים הוצאו בנימוק של שימוש אסור בקרקעות המיועדות לחקלאות.
היחידה אמנם יכולה לבצע פעולות אכיפה מיידיות, אך בעלי העסקים מלינים על התזמון, שכן הצו המורה על סגירת העסקים ניתן ערב ראש השנה והכניסה לסגר השני.

"צריכים זמן"

דוד, שמשכיר נכס חוקי במקום כבר כ־20 שנה ומפעיל בו חנות רהיטים, מסביר שהמבנה בו הוא נמצא חוקי לחלוטין, רק שאסור לו לבצע מכירות במקום.
"20 שנה אני פה, ולא אמרו לי שאני לא יכול להיות פה. לא היה דבר כזה מעולם. לאן נפנה? אני כבר חודש סגור וכולם פתוחים כי הם חיוניים ואני לא חיוני. אני יודע שהיה אמור להיות פה מחלף, אז אולי הם מכינים פה את השטח לזה. אני לא הולך לעשות מלחמות, אני מחפש מקום אחר, אבל הם נתנו לנו את הצווים ביום שהתחיל הסגר".
3 צפייה בגלריה
עובד בעסק של אמזלג
עובד בעסק של אמזלג
עובד בעסק של אמזלג
(צילום: קובי קואנקס)
מאיר אמזלג, בעל מפעל משטחים גדול הפועל במקום, גם כן מחפש מקום כדי לפנות אליו את המפעל שלו. "זה מיידי", הוא אומר. "באו לפני ראש השנה עם מכתב התראה שאחרי החגים אנחנו צריכים לפנות, וצריך לקחת בחשבון שבדיוק נכנסו לסגר, אז איך אפשר לחפש? אין בעיה, אנחנו נפנה כמו שהם דורשים אבל אנחנו צריכים זמן, זה לא אופניים שמזיזים ממקום למקום, זה עסק בסדר גודל ענק, צריך זמן כדי לפנות אותו".
אמזלג מתאר את השיח עם הפקח ואומר שהמצב לא הוגן. "שאלתי אותו, 'דווקא בתקופה הזו אתם באים?' הוא אמר שזה לא קשור לתקופה, אלה ההוראות שהם קיבלו".

"תזמון אומלל"

"אין מחלוקת שצריכה להיות אכיפה, אבל עסקים שעובדים 10, 15 ו־20 שנה לא יכולים לאכוף פעולות של יחידת האוצר דווקא בימי קורונה", אומר עו"ד אורן אבלה המייצג חלק מבעלי העסקים. "אם חיכו 15 שנה, שיחכו שיעבור המשבר.
עו"ד אבלה שלח השבוע מכתב לשר האוצר ישראל כץ, ובו הוא דורש להקפיא את ההליכים נגד העסקים המדוברים.
3 צפייה בגלריה
עו"ד אבלה
עו"ד אבלה
עו"ד אבלה
(צילום: אבי מועלם)
"הם אכפו בשנה שעברה במבצע הראשון במועצה האזורית גזר באכיפה אגרסיבית, ופתאום הם הגיעו לרחובות", אומר עו"ד אבלה. "המדינה מחזיקה בחבל משני קצותיו ‑ היא מטילה סגר ומצפה שיחפשו מקומות חלופיים בזמן שהם לא יכולים לפתוח את העסק ולצאת מהבית. שר האוצר אומר שהוא עושה כל שביכולתו כדי לא לסגור את העסקים. סגירה של עסקים כאלה תשלח עשרות עובדים הביתה. לא רק שמצבם לא יוטב, מספר המובטלים יגדל, בעלי העסקים יקרסו והם לא זכאים לדמי אבטלה כי הם עצמאים. התחושה שיש פה כאוס בעמוד השדרה ממש. אנשים לא גנבו פה כלום. אמנם השטח חקלאי אבל התזמון הוא אומלל. המצב כל כך קשה ומורכב לכולם ובמיוחד לבעלי עסקים שלא זכאים לחל"ת. התזמון הזה לא מתקבל על הדעת, ולכן הקריאה להקפאה".
מה בעצם אתם מבקשים מהאוצר?
"אני קורא לשר האוצר להקפיא את פעילות יחידת האכיפה. הם ממשיכים בעבודתם ביתר שאת, נתנו עשרות התראות, מתעלמים מהסיטואציה שקיימת במדינה. אכיפה צריכה להיות, אנחנו רוצים להאמין שאנחנו במדינת חוק, אבל לא בעת הזו, אם 20 שנה נתנו להם לעבוד, יכולים לתת להם לעבור את הקורונה".
עו"ד אבלה פונה גם לראש עיריית רחובות, רחמים מלול: "אני מבקש מראש העירייה כאיש ליכוד שמזוהה בצורה חד־משמעית עם השלטון, להזמין את שר האוצר לרחובות ולדאוג להקפאת ההליכים עד לסיום הקורונה. שהעירייה תדאג לעסקים שנמצאים בשטח שיפוטה ולא תזרוק אנשים ללא יכולת פרנסה ואבטלה בעת הקשה הזו. עיריית רחובות לא יכולה לעצום עיניים לנוכח הפיקוח האגרסיבי הזה, וצריכה להושיט יד לעסקים. לפני ערב ראש השנה, יש לו 30 יום, איך יעשה את זה? ובינינו, את מי זה מעניין בתקופה הזו? 15 שנה הם עובדים, אז עכשיו בקורונה הוא הופך להיות עבריין? איפה סגן ראש העיר? לא אכפת להם מעסקים בעיר? זו שאלה, איפה כולם? למה אף אחד לא בא לשמור עליהם? זו יותר משתיקה רועמת. אני קורא לראש העיר להתערב, הוא צריך לדאוג לעסקים, קופת העירייה תרגיש את הסגירה של העסקים האלה".

תגובות

ממשרד האוצר בתגובה: "במסגרת מדיניות האכיפה נשקלים שיקולים הקשורים לסגר ולעיתוי הקנסות. במסגרת פעולות אכיפה שבוצעו באזור, נמצאו 12 עסקים המבצעים שימוש אסור בקרקע, זאת בניגוד לחוק התכנון והבנייה. מרבית העסקים פועלים במקום מזה זמן רב וקיימים כנגדם צווי בית משפט לפינוי".
מעיריית רחובות לא נמסרה תגובה עד מועד סגירת הגיליון.