אחרי דחייה בגלל הקורונה והמבצע הצבאי, בקרוב ייפתח בעיר מוזיאון מיוחד להנצחת הגבורה היהודית במלחמת העולם השנייה ובמערכות ישראל. את הפרויקט השאפתני מובילה כבר קרוב לעשור, עם מספר מתנדבים, מנהלת המחלקה לקליטת עלייה, אילנה תבוריסקי.
1 צפייה בגלריה
אילנה תבורסקי עם גרינזייג (משמאל) וזיגל
אילנה תבורסקי עם גרינזייג (משמאל) וזיגל
אילנה תבורסקי עם גרינזייג (משמאל) וזיגל
(צילום: פרטי)
קראו גם:
בשנים האחרונות אספו מתנדבים, בתמיכת צוות המחלקה לקליטת עלייה בעיריית רחובות, מתושבי ותושבות העיר, פריטים היסטוריים מתקופת מלחמת העולם השנייה. לידי האוצרות נמסרו פריטים שונים של ניצולי שואה, לוחמי מלחמת העולם השנייה, ילדי המלחמה, אסירי הגטאות, לוחמי העורף במלחמה ההיא, אלו ששרדו מצור על לנינגרד וגם לוחמי מערכות ישראל.
"חלק מהמזכרות שאספנו אחסנו אצלי בבית ואצל אחת המתנדבות", מספרת תבורסקי. "במשך שמונה שנים אספנו קרוב ל־1,000 תיעודים, סרטים ותמונות ותרגמנו אותם".
בין הפריטים האותנטיים שיוצגו במוזיאון ברחוב סמילנסקי: מימייה של לוחם ממלחמת העולם השנייה, קסדה של חייל, גזירי עיתון משנות ה־40 של המאה הקודמת עם חדשות המלחמה, לוח השנה של שנת 1945, מדליות שקיבלו הלוחמים היהודים מהצבא הרוסי כאות הוקרה על גבורתם ועוד.
המוזיאון, שצפוי לפתוח את שעריו בקרוב, מיועד לקבוצות תלמידים, תנועות נוער ומבקרים נוספים. "המוזיאון הזה מוקדש לזכרם של ששת מיליוני היהודים שנספו בשואה, למיליון וחצי יהודים שלחמו בנאצים, ולזכרם של רבע מיליון הלוחמים שלא שבו משדות הקרב", אומרת תבורסקי. "המוזיאון מוקדש גם לאסירי גטאות, לקורבנות המצור על לנינגרד ולילדי אותה מלחמה, שמרביתם כבר לא איתנו".
בחדרי המוזיאון השונים מוצגים תמונות וסיפורים שונים של תושבי רחובות שלחמו בנאצים בזמן המלחמה, אחד מהם היה אמיל זיגל שנולד באוקראינה ובפברואר 1943 התגייס לצבא האדוםושירת כקשר בגדוד הטנקים הראשון. נכדיו של אמיל הם תושבי רחובות שהתנדבו לשירות קרבי ביחידות הלוחמות בצה"ל.
סיפור מיוחד נוסף על לוחם יהודי המוצג במוזיאון העירוני הוא של אברהם גרינזייד, המשמש היום כיו"ר הארצי של ברית ותיקי מלחמת העולם השנייה. גרינזייד יליד רומניה התגייס לצבא האדום ב־1943, שם שירת כלוחם בחטיבה 782. על פעולותיו ואומץ לבו הוא קיבל אותות הצטיינות רבים. בשנת 1990 עלה עם משפחתו ארצה ומתגורר עד היום ברחובות.
המוזיאון הוקם על ידי עיריית רחובות באמצעות המחלקה לקליטת עלייה. "העבודה המאומצת על המוזיאון השתלמה", אמר השבוע זהר בלום, שיחד עם ראש העירייה רחמים מלול תמך בהקמתו. "כבן לניצול שואה אני מכיר בחשיבות הזיכרון וברצון לחבר את בני הדור הצעיר לשרשרת הדורות הנצחית של העם היהודי".
במוזיאון קראו לתושבות ותושבים שיש בידיהם פריטים היסטוריים וירצו להציג אותם במוזיאון העירוני החדש, לפנות למחלקה לקליטת עלייה.