כל מי שנוסע בחודשים האחרונים על כביש 431 מראשון לציון לפאתי מודיעין, מרחק של עשרות קילומטרים, לא יכול להתעלם מהעבודות הנרחבות על תוואי מסילת הברזל בשטח הפתוח בין שני צירי התנועה, ממערב למזרח ולהיפך.
8 צפייה בגלריה
המנופים כבר בשטח. העבודות השבוע
המנופים כבר בשטח. העבודות השבוע
המנופים כבר בשטח. העבודות השבוע
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
אם לפני מספר חודשים, כשהחלו עבודות התשתית הראשונות, לא היה ברור במה מדובר, הרי שהיום, כשהשטח מלא במנופים, רכבי עבודה, פועלים וטונות של ברזל ובטון, ברור שפרויקט יוצא דופן נרקם בשטח. אנשי רכבת ישראל מנצלים את תקופת הקורונה והדלילות היחסית בכבישים כדי לקדם במינימום הפרעה לתנועה את אחד המיזמים התחבורתיים השאפתניים והמורכבים ביותר בישראל.
בשנים הקרובות תונח מסילת ברזל חדשה החל מתחנת הרכבת משה דיין (על כביש נתיבי איילון בין בת ים לראשון לציון) ועד לפאתי העיר מודיעין, באיזור תחנת הרכבת במחלף ענבה. פרויקט הענק יכלול 34 ק"מ של מסילה חדשה העובדת על תשתית חשמל, שתי תחנות רכבת חדשות ו־14 גשרים, ביניהם גם גשר הרכבת הארוך ביותר שנבנה אי פעם בישראל.
8 צפייה בגלריה
תוואי הרכבת. ממשה דיין בראשל"צ לענבה במודיעין
תוואי הרכבת. ממשה דיין בראשל"צ לענבה במודיעין
תוואי הרכבת. ממשה דיין בראשל"צ לענבה במודיעין
(הדמיה: רכבת ישראל)
"זה פרויקט עצום שמתקדם בצורה יפה הודות לעבודה מאומצת של כל הצדדים", אומר מוטי דבדה, מנהל אגף מסילת 431 ברכבת ישראל. "העבודה על הפרויקט היא דבר משמעותי, אבל משמעותית יותר תהיה ההתפתחות התשתיתית בסיום המבצע: המערכת תחובר לקווי רכבת אחרים המגיעים כיום ליישובים במרכז הארץ ובפריפריה, מה שיתרום לשיפור מערך תחבורת הרכבות בהיבטים שונים מצפון ועד דרום".

מסילות, גשרים ומנהרות

נכון לעכשיו, מתרכזות העבודות בשטח בקטע של קרוב ל־30 ק"מ, בין תחנת ראשונים (הסמוכה לצומת גן ורדים) ועד לקצה המזרחי של כביש 431, תחנת הרכבת ענבה המשרתת את תושבי מודיעין־מכבים־רעות והסביבה.
השטח הנרחב חולק לעשרה קטעי עבודה, שבהם מתבצעות עבודות תשתית וחפירה כמעט לאורך כל שעות היום, וכשצריך להזיז הרים – אז מזיזים. "מדובר בעבודה מורכבת באיזור אורבני ומסחרי, על תוואי של כביש פעיל, מתחת ומעל גשרים", אומר דבדה. "זהו פרויקט ש'מטייל' מעל וליד תשתיות לאומיות, מה שמצריך גם הזזת תשתיות של חברת חשמל וחברת מקורות, בעיקר באיזור מעוין שורק בגן רווה".
8 צפייה בגלריה
הגשר הארוך בישראל
הגשר הארוך בישראל
הגשר הארוך בישראל
(הדמיה: ניו אייג' מדיה)
תחנת הרכבת החדשה שתוקם במעוין שורק, בצמוד לשטחי תעסוקה, היא אחד החלקים המרכזיים בפרויקט. היא נבנית בצמוד למתקן חברת החשמל, המקימה בימים אלה את בניין ההנהלה בצמוד לתחנת הרכבת. לצורך שילוב העבודות בין שני הפרויקטים נדרשת העתקה של חלק מהתשתיות כדי לאפשר את בניית התחנה, שתכלול חמש קומות.
תחנת מעוין שורק תיבנה משלושה מפלסי חניה. אולם התחנה יהיה במפלס הרביעי והתחנה עצמה במפלס העליון, בגובה של כ־25 מטרים. גשר מיוחד יחבר בין אולם התחנה למשרדי הנהלת הרכבת, אליהם יגיעו מדי יום אלפי עובדים. גולת הכותרת תהיה הקמתו של גשר עילי באורך 3.5 ק"מ, הגדול ביותר שנבנה עד היום בישראל.
"עיקר העבודה על החלק המערבי של הפרויקט, מתחנת ראשונים דרך מעוין שורק ועד למשה דיין בראשון לציון יחל בתחילת שנת 2021", מספר דבדה. "האיזור המערבי הוא תוואי צפוף ומורכב, יש שם מחלפים רבים ואיזור תעשייה והעבודה קשורה בתיאום מול גופים אחרים".
8 צפייה בגלריה
מסילת 431
מסילת 431
מסילת 431
(הדמיה: ניו אייג' מדיה)
עד שיתחילו העבודות על המקטע המערבי של הפרויקט, פעולות הבנייה בשטח ממזרח לתחנת ראשונים מתקדמות בקצב מהיר. פרט לעבודות התשתית להנחת קו המסילה, מבוצעות פעולות להקמתה של תחנת רכבת חדשה בכניסה הדרומית לרמלה, בסמוך לכניסה לשכונת קריית האומנים בעיר. הגישה אליה, כמו לתחנה נוספת קיימת ברחוב משה דיין בראשון לציון, תהיה באמצעות מנהרה הנחפרת בימים אלה.
התחנה בכניסה לשכונת קריית האומנים אמורה לשמש לא רק את תושבי השכונה והעיר אלא גם אלפי חיילים שישרתו בעוד כמה שנים בבסיס הקליטה והמיון שיועבר לאיזור מחלף נשרים בכניסה המזרחית לרמלה.

מתחברים למרכז

פרויקט מסילת 431 ישפר את התחבורה בהיבטים רבים. העיקרי שבהם הוא חיבור שאר חלקי הארץ לקווי מסילה מרכזיים ובראשם קו תל אביב־ירושלים שנחנך לפני כשנה, אולם השפעתו צפויה גם באזורים מרוחקים יותר.
8 צפייה בגלריה
מוטי דבדה
מוטי דבדה
מוטי דבדה
(צילום: קובי קואנקס)
קו המחשבה שהנחה את מתכנני הפרויקט הוא המשך למגמת רכבת ישראל בעשור האחרון, שמגיעה לאזורים מרוחקים ממרכז הארץ. כך, למשל, הוקמו בצפון תחנות באיזור כרמיאל ועפולה והושק קו דרומי לשדרות, נתיבות ואופקים במטרה להקל על הנוסעים שמגיעים לעבוד במרכז. הרחבת מארג המסילות במרכז תאפשר גם לתושבי אשקלון ואופקים להגיע בקלות ובמהירות יחסית לתל אביב ולירושלים. פרויקט 431 נחשב לנדבך מרכזי בהשגת המטרה.
התחנות שיורחבו באיזור הפרויקט והתחנות החדשות שייבנו אמורות להביא נוסעים רבים נוספים מקצוות הארץ ולהפחית את הגודש בכבישים, במיוחד בין כביש 4 לכביש 1, בו תהיה כמות גדולה יחסית של תחנות רכבת.

התנועה מתנהלת כסדרה

מי שצפויים ליהנות מהקמת התחנות החדשות ומשדרוג מערך מסילת הרכבת הם תושבי השפלה, מחולון ובת ים ועד לראשון לציון, רמלה, לוד ורחובות, בעיקר משום שהפרויקטים בשטח קרובים מאוד למרכזי אוכלוסין קיימים וגם לשכונות שייבנו בעתיד הקרוב.
8 צפייה בגלריה
טון ברזל
טון ברזל
טונות ברזל
(צילום: קובי קואנקס)
"רמלה וראשון לציון יקבלו תחנות חדשות בסמוך לשכונות שמוקמות בימים אלה. תחנת ראשונים ומעוין שורק ותחנת רמלה דרום יספקו מענה לצרכים של אלפי התושבים שיצטרפו לאיזור בשנים הקרובות", אומר דבדה. "בתכנון הקו נלקחה בחשבון גם ההשתלבות בחיים, בשכונות ובמערכות הכבישים והתשתיות, והכל בשאיפה לתכנון אופטימלי עם מינימום הפרעה לסביבה".
ואכן, הנהגים בכביש 431 מעידים שבמרבית האזורים תנועת כלי הרכב הפרטיים מתנהלת כסדרה. "הדבר מתאפשר הודות לשיטות ייחודיות שממזערות את הממשק בין העבודות בשטח לתנועה באיזור, כך שהציבור מצליח להתמודד עם מה שקורה בשטח", אומר דבדה.
לעבודות בשטח קדמו הליכי תכנון מוקפדים. "הם נמשכו למעלה משבע שנים, כולל עניינים סטטוטוריים של ועדות ומכרזים וקבלנים לביצוע", מסביר דבדה, "לשמחתנו לא נרשמו התנגדויות קשות מול הרשויות והצלחנו להגיע לעמק השווה עם כל הגופים שקשורים לפרויקט.
8 צפייה בגלריה
המסילה תגיע עד לפאתי מודיעין
המסילה תגיע עד לפאתי מודיעין
המסילה תגיע עד לפאתי מודיעין
(צילום: קובי קואנקס)
"אנחנו נפגשים באופן קבוע עם ראשי הרשויות בראשון לציון ורמלה ונהנים לעבוד איתם. יש שיח טוב עם האנשים שמעורבים בפרויקט".

תשכחו מתחנות ביניים

תוכנית פרויקט מסילת 431 אמורה להיטיב עם חייהם ושגרת יומם של תושבי איזור השפלה והמרכז: רשת המסילות תחבר בינם לבין מערך הרכבות המהירות אל היעדים המרכזיים - תל אביב וירושלים. בשלב הראשון ייצאו הרכבות כל 30 דקות, בהמשך כל רבע שעה. 15 אלף נוסעים צפויים לעשות שימוש יומי בקו. זמן הנסיעה המשוער בין ראשון לירושלים יעמוד אז על 45 דקות - שיפור משמעותי עבור תושבי רמלה, בת ים וראשון לציון, שנאלצים לעבור בין רציפים ורכבות כדי להגיע אל היעד. "431 היא מסילת רוחב שתקלוט מסילות נוספות מדרום ותהפוך לערוץ מהיר נוסף להגעה לעיר הבירה", מסביר דבדה. "חיבור עתידי נוסף יוקם באיזור רחובות ונצר סירני. בשורה התחתונה, המסילה תפחית מעומסי תחנות תל אביב. מי שירצה להגיע מאיזור השפלה לירושלים יוכל לנסוע ישירות, בלי תחנות ביניים בתל אביב".
אליהו עמר, תושב שכונת קריית האומנים ברמלה, ממתין בקוצר רוח לפתיחת התחנה בשכונה. "אני עובד באיזור נתיבי איילון בתל אביב וכשקנינו פה דירה אחד השיקולים היה תחנת הרכבת שתוכננה להיבנות בכניסה לשכונה", מספר עמר. "זה אמנם לקח ועוד ייקח שנים, אבל כבר יצאו לדרך. אני מאמין שלא רחוק היום שאצא מהבית ברגל, אכנס לתחנה ואגיע תוך רבע שעה לעבודה, כמו שצריך".
8 צפייה בגלריה
חיבור באמצעות גשרים להולכי רגל
חיבור באמצעות גשרים להולכי רגל
חיבור באמצעות גשרים להולכי רגל
(הדמיה: ניו אייג' מדיה ואמר קוריאל אדריכלים)
אייל אביעד, תושב נס ציונה שנוסע מדי שבוע לירושלים, ממתין גם הוא לשדרוג. "משך הנסיעה שלי לעבודה יתקצר ולא אצטרך לנסוע קודם ללוד או לתל אביב כדי לתפוס רכבת מהירה", הוא אומר, "באמת הגיע הזמן שאחרי כל כך הרבה שנים תהיה לנו פה מערכת רכבות נורמלית".
"מדובר בעבודה מורכבת באיזור אורבני ומסחרי, על תוואי של כביש פעיל, מתחת ומעל גשרים. זהו פרויקט ש'מטייל' מעל וליד תשתיות לאומיות, מה שמצריך גם הזזת תשתיות של חברת חשמל וחברת מקורות"
גם העובדה שהמסילה תהיה חשמלית תשפיע לטובה על איכות חייהם של תושבי האיזור. "במסילה מחושמלת נוסעות רכבות שקטות, וכשיש פחות רעש, נחסך הצורך בהקמת חומות אקוסטיות בפאתי הערים", אומר דבדה. "פרט לנושא איכות הסביבה, היה לנו חשוב להתקדם לטכנולוגיה הזו. מעבר לכך, לא היתה ברירה, כי המסילה לירושלים מחושמלת וחייבת להיות התאמה".
תזמינו כרטיסים ל־2026
אם כל העבודות יתנהלו כמתוכנן, ההערכה היא שהפרויקט יסתיים בשנת 2026, לוח זמנים סביר למדי להוצאה לפועל של מיזם בסדר גודל כזה. "העמידה בזמנים מחייבת אותנו לא לוותר ולא להתייאש גם כשיש קשיים. לא תמיד הכל הולך חלק, אבל אנחנו נחושים מאוד כי זה פרויקט משמעותי", מסכם דבדה. "למרות הימים הקשים, הרשויות והממשלה נותנים בנו אמון ומבינים את חשיבות הפרויקט. היו שחששו שאנחנו לפני עצירה גדולה בגלל המצב הכלכלי, אבל למרות התקופה המורכבת, הקורונה וחוסר הוודאות במשק, התקציב לו חיכינו הועבר לרשותנו בזמן. התמיכה והבעת האמון היו חשובים כדי שנוכל לצאת לדרך, וגם עכשיו, כדי שנקדם מכרזים ונמשיך בביצוע שהוא אף פעם לא קל, בוודאי שלא בתקופת סבוכה כזו".
"הפרויקט הזה הוא אחד מפרויקטי הדגל של הרכבת", אומר דוד פרץ, מנהל אגף ביצוע בחברת רכבת ישראל. "זהו פרויקט התשתית הגדול ביותר שאנחנו מבצעים כיום, שחוצה את המדינה לרוחבה ויחבר את אזורי הפריפריה לירושלים ותל אביב. אנשי יבנה ואשדוד ואשקלון שצריכים היום לבצע מעקף ולנסוע עד לתל אביב ואפילו לנתב"ג בשביל להגיע לירושלים יוכלו לעשות את זה בסיום הפרויקט בהגעה לתחנת ראשון לציון ומשם תוך כ־25 דקות לעיר הבירה".
"זו בשורה אמיתית לאיזור כולו ואין לי ספק שתחנת מעוין שורק תסייע לפתח את האיזור מאוד מבחינה מסחרית. אנחנו עומדים היטב בלוחות הזמנים ופועלים באמצעים הכי משוכללים ובטכנולוגיה הכי מתקדמת כדי שיהיה פה טוב יותר".

מסילת 431 במספרים:

1 ק"מ מנהרות
16 חברות קבלניות
250 עובדים ביום
כלי צמ"ה ביום: 80
ברזל: 100 אלף טון
בטון: 660 אלף מ"ק
מועד סיום משוער: 2026
עלות כוללת: 3.2 מיליארד שקלים

שמונה אתגרים יוצאי דופן בפרויקט מסילת 431:

תיאום בין 16 קבלני משנה לאורך חמש שנות עבודה
העתקת תשתיות מורכבת
חלוקת העבודה (34 ק"מ) לעשרה מקטעים
שינוע 250 פועלים ועבודה במרכז כביש סואן
שיפועים יחודיים וזוויות מורכבות לתכנון ולביצוע במקטעי חפירת המנהרות
שמירה על כללי הבריאות המחויבים בימי קורונה
ייצור חומרים בלב האתר למניעת חסימת התנועה על ידי רכבים כבדים
לוח זמנים המחייב עבודה רציפה בכל מזג אוויר, כולל גשם וסערה