שמיר–אסף הרופא: קיסרי צרפתי וצילומי ניו בורן

בין שלל האטרקציות שמנסים לקדם במרכז הרפואי שמיר־אסף הרופא ישנה אחת שמסייעת לנשים רבות שאינן יכולות ללדת בלידה רגילה, כפי שמסבירה מנהלת מועדון היולדות של המרכז, לימור גור.
6 צפייה בגלריה
המיילדת ולרי ביילין מכינה יולדת ללידה
המיילדת ולרי ביילין מכינה יולדת ללידה
המיילדת ולרי ביילין מכינה יולדת ללידה
(צילום: מועדון יולדות שמיר־אסף הרופא)
קראו גם:
"אנחנו המרכז היחידי שעורך ניתוח קיסרי צרפתי", אומרת גור. "מדובר בניתוח חדשני שיובא מצרפת, ובו ניתנת חשיבות רבה למבנה הרקמות הרכות ושרירי היציבה, מה שמוביל להתאוששות הרבה יותר קלה ומהירה ליולדת. הנשים יכולות לקום מהמיטה בתוך כשלוש שעות ומתחילות לתפקד מיד. זאת בהשוואה לניתוח הקיסרי המוכר, שכרוך בהחלמה ארוכה, בתפרים ובכאבים".
גם חדרי הלידה בשמיר־אסף הרופא מותאמים לצורכי היולדות: "באופן כללי, אצלנו מאפשרים ליולדת לבחור בין מגוון דרכי לידה: לידה רגילה, לידה טבעית, לידת מים, ובכל תנוחה שתרצה", אומרת גור. "חדר לידה מותאם עם כדור פיזיו, כרית בצורת בוטן, כיסא כריעה, מקלחת אישית צמודה ועזרים נוספים לנוחות היולדת".
6 צפייה בגלריה
צילום אמנותי של הרך הנולד
צילום אמנותי של הרך הנולד
צילום אמנותי של הרך הנולד
(צילום: ענת גנור וליאת גנדלר)
"לפני הלידה כל יולדת יכולה ליהנות ממפגשי לימוד והכנה, כגון קורס הכנה ללידה, לידת מים, הכנה להנקה ושימוש בדמיון מודרך. לאחר הלידה יש הדרכה לטיפול ביילוד, ליווי אישי להנקה, ובימים אלה עתיד להיפתח קורס החייאה לתינוקות. כמו כן, חדרי הלידה מצוידים כיום במגוון רחב של אמצעים לא קונבנציונליים להתמודדות עם כאב: מציאות מדומה, גז צחוק, דמיון מודרך וארומתרפיה".
אטרקציה חדשה שנכנסה בשבוע שעבר ל"סל הפינוקים" שמוצע ליולדת הטרייה היא צילום ניו בורן אמנותי בעיטוף מיוחד של הרך הנולד על ידי צלמות מקצועיות. הקובץ נשלח דיגיטלית ישירות לאם וללא כל עלות.
6 צפייה בגלריה
קיסרי ידידותי
קיסרי ידידותי
קיסרי ידידותי
(הדמיה: דוברות וולפסון)
"אנו שמים את היולדת וצרכיה במרכז ומתאימים את עצמנו לצרכים המשתנים במטרה לתת לכל אישה את מבוקשה", אומרת גור. "מועדון היולדות נותן מענה אנושי זמין בכל ימות השבוע. בימים אלו אנו משלימים את המרכז החדשני ללידה טבעית והקמת מרכז הנקה ופותחים הרשמה לקורס להחייאת תינוקות. צוות חדרי הלידה ומחלקת היולדות שלנו עובר את ההכשרה המתקדמת והמקצועית ביותר כדי לאפשר את חוויית הלידה הטובה ביותר בהתאמה אישית לכל יולדת".

וולפסון: דבק ביולוגי, בופה וחדר פרטי

בבית חולים וולפסון יולדות כ־4,000 נשים מדי שנה. את אגף נשים ויולדות מנהל פרופ' ערן וינר. בבית החולים מלווים את היולדת החל משלבי ההריון המוקדמים: פגישה אישית עם מיילדת, פגישת ייעוץ עם רופא חדר לידה, ליווי ההיריון על ידי מיילדת וליווי אישי בהתאם לצורכי המטופלת תוך הקשבה לבקשות ולחלומות על הלידה. כל יולדת מוזמנת לקבל מפגשי ייעוץ והכוונה בנושאים מגוונים, כמו הכנה להנקה, ליווי התפתחותי ועוד.
6 צפייה בגלריה
חדרים פרטיים במחלקת היולדות החדשה
חדרים פרטיים במחלקת היולדות החדשה
חדרים פרטיים במחלקת היולדות החדשה
(הדמיה: דוברות וולפסון)
"בוולפסון מאמינים שחוויית המטופלת חשובה ומשפיעה על קידום הלידה וההחלמה", מסבירה מנהלת השיווק של אגף נשים ויולדות, ציפי נגינסקי. "חדרי הלידה שלנו מתחדשים בגישות מתקדמות ומעודדים SKIN TO SKIN - השהיית חבל טבור, אפס הפרדה, לידה וגינאלית לאחר ניתוח קיסרי, וקיסרי ידידותי. בוולפסון משתמשים בשיטות המתקדמות בעולם לסגירת חתך הניתוח הקיסרי: חתך הסגירה יכול להיות באמצעות 'סיכות נמסות' המשפיעות על החלמה טובה יותר, הפחתת כאבים, צלקת אסתטית והפחתת זיהומים. בקרוב יוכנס לשימוש גם הדבק הביולוגי לסגירת החתך. מחלקת יולדות בוולפסון היא מחלקה אינטימית ואיכותית, חדרי האשפוז במחלקה הם פרטיים או זוגיים. במהלך האשפוז היולדות מקבלות ייעוץ הנקה 24/7, עיבוד חוויית הלידה ושיחה עם הרופא המנתח או המטפל".
בתחילת שנת 2022 תיפתח מחלקת יולדות חדשה עם 26 חדרים פרטיים, שירותי תינוקייה ואחיות 24/7 ללא עלות. כל החדרים יהיו פרטיים ומיועדים ליולדת אחת בלבד, עם מקלחת ושירותים צמודים, עמדת טיפול ביילוד בחדר, מיטה נפתחת למלווה ופינת סלון לאירוח המשפחה והאחים הקטנים.
6 צפייה בגלריה
קיסרי ידידותי
קיסרי ידידותי
קיסרי ידידותי
(הדמיה: דוברות וולפסון)
במחלקה חדר אוכל משודרג עם בופה, עמדת קפה וקינוחים בכל שעות היום. הפתיחה של המחלקה תשפיע גם על המחלקה הקיימת, שגם בה יהפכו כל החדרים לפרטיים. המשמעות: תנאי מלונית ללא עלות. "המחלקה החדשה תוכננה בחשיבה כוללת עד הפרטים הקטנים כדי לתת מענה מדויק לצורכי היולדת ולמשפחה הטרייה בראשית דרכה", מסכמת נגינסקי.

קפלן: מכשיר אולטרה צ'ק וגז צחוק

בבית חולים קפלן נחושים להציע ליולדות שמגיעות אליהם חוויית לידה משודרגת. המחלקה נמצאת לקראת שיפוצים נרחבים, ובימים הקרובים ייפתחו חדרים פרטיים נוספים ליולדות בשתי המחלקות הקיימות. "המטרה היא להגיע לכך שהחדרים במחלקות יהיו פרטיים או עם מקסימום שתי יולדות בחדר לכל היותר", אומר ד"ר רוני לוי, מנהל מחלקת היולדות של המרכז הרפואי קפלן מזה למעלה מ־30 שנה.
6 צפייה בגלריה
ד"ר רוני לוי
ד"ר רוני לוי
ד"ר רוני לוי
(צילום: גלעד שעבני־שופן)
במחלקת היולדות בקפלן יש תשעה חדרי לידה, חדר ניתוח צמוד, חדר ללידה טבעית עם מקלחת (ושוקלים גם להוסיף ג'קוזי או אפשרות ללידת מים) ו־16 חדרים פרטיים לאחרי הלידה, ללא תשלום.
גולת הכותרת של קפלן היא השימוש במכשיר אולטרה צ'ק, המאפשר בדיקת אולטרסאונד בחדר הלידה שמחליפה את הצורך בבדיקה ידנית שיכולה להיות לא נעימה, ואף מעלה את הסיכון לזיהומים. "ניתן לעקוב אחר הפתיחה כמעט ללא צורך בביצוע בדיקה ידנית", אומר לוי. "הבדיקה מקטינה את שיעור הבדיקות הפנימיות בלידה ואת הזיהומים. היולדת יכולה לראות במוניטור את התקדמות התינוק בתעלת הלידה תוך כדי הלחיצות, מה שהפחית משמעותית את הצורך בלידות קיסריות או בלידות מכשירניות.
"כשהמיילדת אומרת ליולדת ללחוץ, במיוחד אם היא עם אפידורל, הרבה פעמים היא לא יכולה לדעת אם האישה לוחצת נכון. האולטרה צ'ק נועד לסייע ולתת לה מוטיבציה להתקדם בלחיצות, כשהיא רואה כל העת על המסך את ההתקדמות שלה ושל התינוק".
מחלקת היולדות של קפלן מתהדרת במועדון ליולדות, שבו מתקיימים קורסי הכנה ללידה, בזום או באופן פרונטלי – תלוי במצב הקורונה, ויש גם סיורים, לעתים פרטיים, בחדרי הלידה.
המחלקה ידועה בעידוד מדיניות של אפס הפרדה בין האם לתינוק, שמיושמת גם בלידות ניתוח קיסרי. בחדרי הלידה יש גז צחוק או אפידורל לשיכוך כאבים ואף משקפי מציאות מדומה בהם משתמשים בפרוצדורות שיכולות להיות לא נעימות, כמו היפוך. "והעיקר, ההון האנושי הוא זה שעושה את מחלקת היולדות שלנו למובילה בתחומה", מסכם לוי.