דוח מבקר העירייה, נפתלי אקרמן, לשנת 2020, חושף לא מעט כשלים בניהול מערכות שונות בעיר, בין היתר בהוצאות חריגות של מים במבנים עירוניים, במחלקת האישורים לטאבו בה יש חשש לזיופים בשל הליכים ידניים מיושנים, ובבית החם בו אין ביטוח למתנדבים והעובדים לא נדרשו לספק אישור על היעדר עבירות מין. מהעירייה נמסר כי בעניינים שבהם היו המלצות הן התקבלו, ורובן ככולן מיושמות בשטח.
4 צפייה בגלריה
תאגיד המים
תאגיד המים
תאגיד המים
(צילום: אבי מועלם)
קראו גם:

הוצאות מים

תאגיד המים העירוני "הבאר השלישית – תאגיד מים וביוב בע"מ", הוקם לפי תעודת ההתאגדות שלו בשנת 2016. מטרת הביקורת היא בדיקת תקינות חיובי העירייה בגין צריכת מים במוסדות שהיא משלמת עבורם, ותהליכי הבקרה עליהם.
בין היתר עלה בביקורת כי אין גורם ממונה מטעם העירייה על בקרת חיובי מים, חסרים נוהלי עבודה, אין משלוח קבוע של דוחות צריכה, קיים חוסר בהירות בספר התקציבים בנוגע לפירוט ההוצאות, קיים חוסר התאמה בין התקצוב להוצאה וחוסר התאמה בין נתוני צריכה של אגף גנים ונוף לבין הנתונים בספר התקציב. כמו כן, מהביקורת עלה כי ישנם שישה נכסים שעל פי קובץ החיובים ומקורות נוספים אינם נכסים עירוניים או בשימוש עמותות שהביאו לחיובים גבוהים של מים, ועל פי הביקורת יש להסדיר את התשלום מולם על פי נוהל תמיכות.
עוד עלה מהביקורת כי העירייה שילמה קרוב לחצי מיליון שקלים בשנים 2019 ו־2020 על מוני חיובי המים עבור מוסדות להם היא כלל לא אמורה לשלם את חשבונות המים, כמו למשל גנים פרטיים או בתי ספר פרטיים. כמו כן, הדוח מראה כי היו צריכות חריגות במספר מבנים.
בעקבות הבדיקה סוכם כי התאגיד יפעל לעדכן את קובץ הנתונים באופן שיאפשר זיהוי מדויק ושיוך כלל מוני המים המשויכים לעירייה כמו גם עדכון לפי כתובות וכן נבחנת האפשרות לשכירת שירותי חברה חיצונית שתפקח על חיובי המים.

אישורים לטאבו

מטרת הביקורת היתה לבדוק את הליך הטיפול בהנפקת אישורים ומידת אפקטיביות הבקרה על הליך הפקת האישור, כדי להבטיח כי אכן מתבצעת בדיקת קיום חובות בטרם מתן האישור.
ממצאי הדוח מראים כי אין נוהלי עבודה לתהליך בדיקת הבקשות לטאבו, האישורים לטאבו מתבצעים באופן ידני, מה שמעלה את החשש לחשיפה למתן אישורי טאבו שלא כדין, תוך זיוף חתימת מנהל ההכנסות. לא קיימת בקרה על חיוב בהיטלים, לא קיימת בקרה על עמידה בהוראות החוק לעניין משך זמן טיפול, ישנם ליקויים הנוגעים להארכת אישורי טאבו, בין היתר בהליך ידני חסר תיעוד ועוד.
4 צפייה בגלריה
הבית החם
הבית החם
הבית החם
(צילום: אבי מועלם)
בעקבות הביקורת סוכם כי העירייה תפעל למיכון התהליך באופן שיאפשר הגשה מקוונת של בקשות אישורים. בימים אלה מוטמע ממשק ישיר בין העירייה למשרדי הטאבו כדי להגביר את נגישות השירות ומהירות הטיפול בהפקת האישורים.

הבית החם

הבית החם למען הקהילה פועל כיחידה באגף שכונות, לטובת משפחות נזקקות בעיר. במסגרת פעילותו, הוא מספק סיוע חומרי לתושבי העיר שידם אינה משגת ובתיאום עם שירותי הרווחה, מסייע בליווי וגישור בין המשפחות לבין הממסד.
על פי ממצאי הדוח, לא קיים ביטוח למתנדבים, בין היתר תלמידי תיכון מהעיר שמתנדבים בבית החם במהלך השנה. בנוסף, לא יצא לעובדי המקום אישור היעדר עבירות מין. עוד עולה כי אין נגישות למבנה הבית החם כנדרש בחוק הנגישות, והתגלו ליקויי בטיחות שתוקנו עוד במהלך הביקורת.
נושא נוסף שנבדק על ידי המבקר הוא הובלת המזון מלקט ישראל לעמותה. מהדוח עולה כי לנהג לא קיים הרישיון המתאים להובלת המזון על פי החוק, שהרכב אינו מתאים להובלת המזון החם, ושנעשה שימוש במדחום שאינו תקני.
מהעירייה נמסר כי בעקבות הביקורת בוצעו במקום פעולות להנגשה והגברת הבטיחות וכן ננקטו צעדים להגברת הבקרה על אופן השמירה, אחסון וחלוקת המזון.

חובות אבודים

סעיפים 323-305 בפקודת העיריות עוסקים בהליכי גבייה ואכיפה של הרשות לצורך גביית ארנונה ותשלומי חובה אחרים. מטרת הביקורת הינה לבחון את מנגנוני הפיקוח והבקרה הקיימים בכל הנוגע לסיווג חובות כאבודים, במטרה לוודא כי העירייה נוקטת וממצה את כלל ההליכים הנדרשים לשם כך וכי סיווג כאמור נעשה אך ורק על ידי הגורמים המוסמכים לכך.
4 צפייה בגלריה
המועצה הדתית
המועצה הדתית
המועצה הדתית
(צילום: אבי מועלם)
ממצאי הדוח חושפים כי ישנם חוסרים בנוהלי עבודה, חשש לאובדן גבייה, היעדר ישיבות עבודה תקופתיות, הימנעות משימוש בהליך עיקולי בנק לחובות שסווגו כאבודים, הימנעות משימוש בעיקול מיטלטלין, לא קיים הסכם התקשרות תקף עם משרד עורכי הדין אשר מנהל את ההליכים עבור המחלקה, ולא קיים תיעוד לבקרה על הליכי האכיפה המשפטיים.

מועצה דתית

המועצה דתית אינה חלק מעיריית רחובות, והיא פועלת מכוח "חוק שירותי הדת היהודיים" בפיקוח ובהנחיית המשרד לשירותי דת, ותפקידה לספק שירותים בשורה של תחומים, לשם כך מפעילה המועצה הדתית ברחובות שלוש מחלקות: כשרות, מקוואות ונישואין. הביקורת נועדה לבחון את פעילותה של המועצה הדתית בשנים 2019-2018, ובמחצית הראשונה של שנת 2020.
על פי ממצאי הדוח, ניהול המסמכים של תיקי בתי העסק המושגחים אינו תקין, נוסח תעודות כשרות אינו כולל את מועד הנפקת התעודה, בתיקי המשגיחים לא נכללו כל הפרטים הנדרשים, כגון הסמכות המשגיח, הכשרותיו, פירוט ניסיון מקצועי קודם והמלצות, ופירוט שעות ההשגחה שנקבעו לכל בית עסק. לא קיימת הקפדה על פרסום פומבי של הסרת השגחה מבית עסק, אין הקפדה על הפרדת תפקידים כך שמפקחים לא ישמשו כמשגיחי כשרות באותה עיר, ישנה העסקת עובדים ללא תקן מאושר על ידי המשרד לשירותי דת וצבירת ימי חופשה מעבר למכסה המותרת.

נגישות

מטרת הביקורת היא לבחון היבטי נגישות הקשורים במבנים שבאחריות העירייה. על פי הממצאים סקר הנגישות אינו מעודכן בהתאם לתקנות, אין תוכנית עבודה לבדיקת מבנים על ידי מורשה נגישות, מעל ל־20 מבני ציבור מופעלים בניגוד לתקנות הנגישות, ברחובות פועלים מעל ל־40 מבני בתי ספר בניגוד לתקנות הנגישות ורשימת המבנים המונגשים לא ברורה באתר העירייה.
4 צפייה בגלריה
מלול
מלול
מלול
(צילום: אבי מועלם)
דורון מילברג, מנכ"ל העירייה: "הביקורת הינה עוגן חשוב לכל ארגון השואף להביא לשיפור עבודתו, לתקן ליקויים ולהבטיח שמירה על כללי מינהל תקין. המלצות הביקורת משמשות אותנו לייעול המערכת ושיפורה, ופרסומן משרת את השקיפות שאנו מחויבים לה. המנהלים והעובדים בעירייה ימשיכו בשיתוף פעולה עם הביקורת ויטמיעו כל מהלך שנועד לשיפור דרכי העבודה, לשמירה על אמות מידה ראויות וכללי מינהל תקין - לצד המשך פיתוח וקידום הפרויקטים הרבים לרווחת התושבות והתושבים".