עד לא מזמן היה ידוע בית הספר המקצועי ברחובות כמקום שאליו מגיעים בני נוער רגע לפני שיעזבו בכלל את מסגרת הלימודים. בית הספר נחשב ל"תחנה האחרונה" עבור מי שלא הצליחו להסתדר בבתי ספר אחרים.
1 צפייה בגלריה
אילת ורד
אילת ורד
אילת ורד
(צילום: אבי מועלם)
קראו גם:
על בגרות מלאה בכלל לא היה על מה לדבר. אלא שלפני שנתיים עבר המוסד לידי רשת "עתיד" שהחלה להפעיל בו תוכניות חינוכיות שונות. השנה כבר רואים שם פירות והמוסד החינוכי רשם הישג כאשר שישה מתלמידיו ניגשו לבגרות מלאה. כעת שם לעצמו הצוות החינוכי של בית הספר למטרה להפוך לתחנה הראשונה עבור תלמידים שיוכלו לרכוש בו מקצוע, מבלי לוותר על תעודת בגרות.

"אין ילד שלא יכול"

בית ספר "עתיד חדש" נפתח לפני שנתיים במבנה בו פעל בית ספר עמל במשך שנים רבות בעיר. צוות ההוראה נשאר, כך גם המגמות, אך נראה שרוח חדשה החלה לנשוב במקום, בעיקר בשל כניסתה לתפקיד של המנהלת אילת ורד.
ורד (50) הגיעה לעתיד לאחר שנים רבות כרכזת שכבה ומערכת בבית הספר אורט רמת יוסף בבת ים. "בשנים האחרונות הייתי רכזת שכבה. יכולתי לבחור ללמד איזו כיתה שאני רוצה, והיתה לי משיכה מסוימת לכיתות אתגר", היא מספרת השבוע. "הבנתי ששם המורה הוא משמעותי יותר, כי הוא יכול להשפיע ולעשות שינויים הרבה יותר גדולים. הילדים המוצלחים יצליחו איתי ובלעדיי, אבל הילדים שיותר קשה להם – זה המקום שבו אני רוצה להיות".
ילדים שחווים קשיים בלימודים מכירה ורד מהבית הפרטי, "יש לי ילדה לקוית למידה שבזכותה התחלתי ללמוד הוראה מתקנת, כדי לקבל איזשהו ידע כיצד לעזור לילדה שלי, וזה קירב אותי לילדים שיש להם קשיים לימודיים, וכשאמרו לי על בית הספר הזה לא רק שלא פחדתי, אלא להיפך. אמרתי: 'הו, זה אתגר מעניין'. אני מאוד אוהבת בני נוער, ואני מאמינה ביכולות שלהם, ואני חושבת שלכל אחד יש את הזכות ובעצם מגיע לו לקבל את הכי טוב שאפשר, ואין ילד שלא יכול, יש ילד שלא האמינו בו, שלא נתנו לו, שלא דחפו אותו, שאיבד את האמונה בעצמו, אבל כולם יכולים".
הכניסה לבית ספר שבו צוות ותיק שעבר כמה וכמה מנהלים לפניה, לא היתה פשוטה והמנהלת החדשה עוררה חשדנות. "הגעתי עם תפיסת עולם שונה, אבל ייאמר לזכותם שהם התגייסו. לפעמים היה להם קשה עם מה שהבאתי, ואני רצה מהר. אמרתי להם שבבית הספר שלנו אין ילד שיוצא בלי תעודת הסמכה טכנולוגית. אמרו לי: 'רגע, אילת, למה מאפס למאה?' ועניתי – 'נכוון לירח, ואולי ניפול על איזה כוכב'. וזה באמת מה שהיה. אחרי שישבתי עם כל המורים ואמרתי להם איך אני רואה את הדברים ‑ ילד שנכנס לפה צריך להגיע הכי רחוק שהוא מסוגל ‑ בנינו תוכניות אישיות לכל ילד".

חינוך מקצועי? לא מילה גסה

בניגוד למוסדות חינוך אחרים, בית הספר "עתיד חדש" קולט תלמידים לכל אורך השנה, בהתאם לצורך. בבית הספר לומדים כיום 60 תלמידים. כשוורד נכנסה לתפקיד היו לה 36 תלמידים ובסוף השנה כבר 82. "אנחנו בית ספר שמקבל תלמידים לאורך כל השנה", היא אומרת. "הרבה מהתלמידים לא הצליחו להסתדר במסגרות הלימוד הגדולות וזה היתרון שלנו".
עד לפני שנתיים לא היה מסלול לתעודת בגרות בבית הספר, ובסוף השנה שעברה, כאמור, שישה תלמידים סיימו בגרות מלאה, כאשר במקביל מכוונים את כל התלמידים בבית הספר לתעודות הסמכה גבוהות.
בבית הספר ישנן שלוש מגמות דגל: מכונאות רכב, עיצוב שיער ואפייה מלונאית. "היום, אם אתה מקבל את ההכשרה המתאימה, אתה יכול לקבל מקצוע שתעשה בו הרבה כסף", היא מבטיחה. "יש סדנה עם מכונית על ליפט, עם הכלים הכי חדשניים. יש עיצוב שיער ששם לומדים עיצוב שיער, איפור ביוטי וסרטים ואיפור אמנותי. ויש מגמה של אפייה מלונאית שבעידן של היום מבוקשת במיוחד, ובמגמה לומדים חמש יחידות מדעי התזונה וחמש יחידות של אפייה מלונאית. אם אני רוצה לפתוח קונדיטוריה וזה הפאשן שלי, מי אמר שזה פחות טוב מלעשות תואר כללי?".
החזון שלה מאז הגיעה לבית הספר הוא שתלמידים עם זיקה למקצועות שניתן ללמוד בבית הספר עתיד, יבואו קודם כל אליו, מבלי לוותר על תעודת הבגרות המלאה.
"מה שהכי חשוב בשורה התחתונה זה שאנשים יהיו מאושרים, וממה הם מאושרים? מדברים שהם נהנים לעשות. אז אם אתה יכול ליהנות ממה שאתה עושה ולצד זה לסיים תעודת בגרות כי זה חשוב שיהיה לך, כי אם תחליט לעשות משהו אחר או אם תחליט ללמוד בבית הספר גבוה יותר, זה נהדר, אז למה לא? ללימוד מקצוע יש לא פחות ערך מללמוד ביולוגיה או פסיכולוגיה".
ומה לגבי הסטיגמה? איך הצלחת להילחם בה?
"זה משהו שאני עובדת עליו יום־יום. אני חושבת שסטיגמה זה דבר נוראי. באתי וראיתי את הילדים ואת צוות ההוראה ואת המגמות המדהימות, ואמרתי רגע, למה מדברים סרה בבית הספר? אנחנו צריכים להיות לא החצר האחורית של רחובות, אנחנו צריכים להיות בחזית החינוך ברחובות. אנחנו לקחנו ילדים שלא הסתדרו במסגרות גדולות, תראי איזה יתרון יש פה, אנחנו מלמדים בכיתות קטנות, אנחנו יודעים את העבודה מצוין, אנחנו עובדים בפרטני ותופרים חליפות אישיות לכל ילד".

עוגיות בצורת מטבע של הורדוס

בתקציב שקיבלה מרשת עתיד עיצבה ורד את בית הספר אחרת, ובתמיכה גדולה ממנהלת אגף החינוך בעיריית רחובות אפרת צוקרמן ומחזיק תיק החינוך זהר בלום, הכניסה לבית הספר חדשנות לצד יחס אישי לכל תלמיד. כך למשל במבואת הכניסה היא הציבה פסנתר. אמרו לה לנעול אותו, שכן אחרת הוא יישבר או ייהרס, "אבל אני השארתי אותו ככה ותלמידים פתחו אפליקציה של לימוד תווים והתחילו לנגן", היא מתגאה.
בנוסף, בבית הספר נפתחה בשנה שעברה חנות יד שנייה אותה מנהלת אחת התלמידות, עם תוכנת אקסל לניהול מלאי, עם מחשב וציוד איכותי, ואם לא תקופת הקורונה שעיכבה אותם, החנות כבר היתה פורחת, אך היא מתוכננת להיפתח שוב בקרוב.
"אם אתה מקבל את ההכשרה המתאימה, אתה יכול לקבל מקצוע שתעשה בו הרבה כסף. אם אני רוצה לפתוח קונדיטוריה וזה הפאשן שלי, מי אמר שזה פחות טוב מללכת ולעשות תואר כללי?"
"פתחנו קיוסק חברתי, כי לא היה לנו קיוסק", היא ממשיכה. "שאלתי את התלמידים אם הם רוצים והם אמרו שכן, אז הלוויתי להם 400 שקלים. אמרתי להם: תקנו שתייה בזול - תקנו בשני שקלים, תמכרו בשלושה, את הכסף הזה שאתם מרוויחים תשקיעו בעוד דברים לקיוסק, וכמובן שאת ההלוואה של 400 השקלים קיבלתי בחזרה אחרי שבועיים. את הכסף שירוויחו נשקיע במסיבת פורים, או באיזו אטרקציה בשבילם".
בנוסף, בבית הספר פועל "מייקר ספייס", בו אפשר ליצור עבודות נגרות, ציור, יצירה ומיצגים, ויש בו גם מדפסת תלת ממד.
ורד מספרת כיצד שלוש מגמות שיתפו פעולה כאשר המורה להיסטוריה לימדה אותם על הורדוס, העבירה את החומר למורה שאחראי על חדר המייקרס, ויחד עם התלמידים הכניסו לתוכנת המחשב והדפיסו את המטבע של הורדוס כקורץ עוגיות, והתלמידים של הקונדיטוריה אפו עוגיות בצורת מטבע של הורדוס.
יחד עם הסטודנטים של הפקולטה לחקלאות שמתנדבים בבית הספר, מתכננת ורד להקים עם התלמידים גינה קהילתית, שתשמש בין היתר את מגמת האפייה המלונאית.
"אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה, וכנראה לעולם לא יחזרו ללמוד כמו שלמדו פעם", מסכמת ורד את החוויות של החודשים האחרונים בצל הקורונה, "אז אולי נבין שלא צריך ללמוד תמיד עם ספר ומחברת ואנחנו נהנים לעבוד עם הידיים, ונהנים גם מדברים שמפתחים אותנו".
לעוד חדשות רחובות