נמנע אסון בצומת ביל"ו: הותר לפרסום כי במסגרת פעילות של שירות הביטחון הכללי בשיתוף משטרת ישראל, נחשף וסוכל בשבועות האחרונים פיגוע הנחת מטען חבלה בשטחי ישראל בכוונת חמאס רצועת עזה ובמעורבות אזרח ישראלי.
3 צפייה בגלריה
מחמוד קדאד
מחמוד קדאד
מחמוד קדאד
(צילום: תקשורת שב״כ)
קראו גם:
מחקירת הפרשייה עולה כי אזרח ישראלי תושב שגב שלום, גויס על ידי אנשי הזרוע הצבאית של חמאס לטובת איסוף מודיעיני ביטחוני בשטחי הנגב ובשלב שני, בחודשים האחרונים הונחה והוכשר לבצע פיגוע הנחת מטען חבלה בשטחי ישראל.
בתאריך 15 באוגוסט 2020 נעצר לחקירת שב"כ מחמוד מקדאד כבן 30, בן לאם בדואית -ישראלית ואב רצועתי (דור ב׳ לאיחוד משפחות). נשוי לאישה תושבת רצועת עזה ומחלק את חייו בין שגב שלום בנגב לרפיח ברצ"ע תוך מעבר תדיר במעבר ארז. יחד עמו נעצרו 9 בני משפחה ומכרים נוספים, מרביתם תושבי שגב שלום, בחשד למודעות ומעורבות בתכנון הפיגוע. בין העצורים אחיו של מחמוד, אחמד מקדאד, כבן 32, תושב שגב שלום.
התשתית פעלה לגיוסו של מחמוד מקדאד כסוכן מטעם חמאס, תוך ניצול יכולתו לנוע בין ישראל לרצועה על רקע משפחתי ("משפחה חצויה").
הדבר הקל על הזרוע הצבאית של חמאס לגייס את מחמוד ולקיים עמו מפגשים פרונטליים בעזה, ובמקביל העניק להם נגישות ייחודית ואיכותית לשטחי ישראל.
3 צפייה בגלריה
(צומת בילו | צילום: איילת רוטה)
עוד עלה בחקירה בשב"כ כי מחמוד הסכים לפעול בעבור חמאס כבר בסוף שנת 2019, ובמסגרת זו אסף מודיעין וביצע תצפיות על אתרים שונים במדינת ישראל, לרבות מסירת מידע בדבר מיקומים שונים של מערכת כיפת ברזל בישראל. בחודשים האחרונים, עת שהה מחמוד ברצועת עזה וטרם כניסתו האחרונה לישראל, עבר הכשרות מטעם חמאס להרכבת מטען והונחה להוציא לפועל פיגוע הנחת מטען.
מאז נכנס לישראל ביוני 2020 רכש מחמוד תחמושת והחל בהרכבת המטען כפי שתודרך ברצועה. במקביל, חיפש אחר מיקום לביצוע הפיגוע תוך שעומד בקשר חשאי-מבצעי מול מפעילו בעזה. היעד שנבחר הוא תחנת אוטובוס בצומת ביל"ו.
אחיו של מחמוד, אחמד, היה שותף סוד לקשר מול חמאס ולכוונותיו של אחיו להוציא לפועל פיגוע ולא נקט באמצעים למנוע את מימוש הפיגוע. בנוסף, עולה כי היה שותף עם מחמוד במשימת איסוף מידע על כיפות ברזל שקיבל מחמאס.
בני משפחה נוספים, סייעו בהשגת רכיבים שנועדו להרכבת המטען ואמצעי לחימה נוספים.
מהשב"כ נמסר כי, מדובר בסיכול פיגוע ובחקירה משמעותית השופכת אור נוסף על פעילותה של תשתית טרור מטעם חמאס ברצועה, אשר נחשפה כבר בתחילת 2020 במסגרת מעצריהם של סוכנים נוספים, בעלי אזרחות ישראלית (רג'ב דכה, ראמי עמודי ואיה חטיב) וממשיכה לפעול לגיוס אזרחים ישראלים לטובת משימות ריגול ומימוש פיגועים בשטחי ישראל.
גורם בכיר בשב"כ: "מדובר בעדות נוספת למאמצים שמשקיעה הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה בהקמת תשתיות טרור בישראל, זאת כחלק מפעילות שיטתית ורחבה הפועלת מול איו"ש וישראל ומעידה על האסטרטגיה אותה ממשיכה הנהגת חמאס להוביל כדי לערער את היציבות באזור, זאת על אף ובמקביל למאמצי הסדרה שמתקיימים כל העת".
בהמשך להודעת השב"כ, הגישה פרקליטות מחוז דרום (פלילי) לבית משפט המחוזי בב"ש כתב אישום נגד 3 אחים, אזרחי מדינת ישראל משגב שלום- מחמוד, אחמד ואוסאמה מקדאד, המייחס לנאשם 1 עבירות נגד ביטחון המדינה.
על פי עובדות כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד רוית מרום, הנאשם 1 מתגורר ברפיח יחד עם אשתו וילדיו ובתקופה הרלוונטית לכתב האישום נהג לצאת לעבודה בישראל, ולשהות תקופות ממושכות, אשר במהלכן הועסק בעבודות שיפוצים שונות ולן אצל הוריו ביישוב שגב שלום. לפני כשנה, התגייס הנאשם לפעול במסגרת ארגון חמא"ס כנגד ישראל, ובמסגרת פעילותו, צילם הנאשם והעביר לארגון חמאס מידע אודות מיקומי מערכת "כיפת ברזל" ובסיסי צה"ל, תצפת ודיווח על אתרים שונים במדינת ישראל.
על פי כתב האישום, הנאשם תצפת ומסר מידע אודות תנועת מטוסים בקרבת בסיס חיל האוויר, צילם באמצעות מכשיר הטלפון הנייד שקיבל מפעיל חמאס אתרים בהם מותקנת מערכת "כיפת ברזל", דיווח על תחנות אוטובוס בקרבת בסיסי צה"ל, וזאת בכדי לפגוע בביטחון המדינה. את הדיווחים והתצלומים, העביר הנאשם לחמא"ס באמצעות יישום "טלגרם" ועל פי ההנחיה שקיבל, מחק את התצלומים מהמכשיר.
עם כניסתו האחרונה לישראל, ולאחר שעבר הנאשם 1 אימונים צבאיים אשר תכליתן הייתה לימוד האופן בו יש לייצר מטען חבלה, ריכז הנאשם מאמצים רבים להשיג מרכיבים שונים בתוך שטח ישראל, אשר ישמשו אותו להרכבת מטען חבלה כאמור אשר מיועד היה להיות מופעל כנגד יעדים צה"ליים בתוך שטח ישראל.
בעבור מעשיו, קיבל האשם מפעיל חמאס אלפי שקלים, וזאת במספר הזדמנויות שונות.
מכתב האישום עולה, כי חרף התהליך הממושך שעבר הנאשם 1 במאמציו לאתר מרכיבים שונים לייצור המטען, ובכלל זה כדורי תחמושת מהם הפיק אבק שריפה, אומי ברגים אשר היו אמורים ליצור הדף עם התפוצצותם, חוטי הפעלה ועוד- לא הושלמה לבסוף מלאכת ייצור המטען והנאשם 1 התחרט סמוך מאוד למועד אשר היה מיועד לקיום הפיגוע והעלה באש חלק מן הרכיבים אשר שימשו לייצור המטען ואז נעצר על ידי כוחות הביטחון.
3 צפייה בגלריה
(כיפת ברזל | צילום: שאול גולן)
כתב האישום מייחס לנאשם 1 עבירות חמורות, שעיקרן קשירת קשר לביצוע מעשה טרור, הכנה למעשה טרור, מסירת ידיעות לאויב, חברות בארגון טרור, אימונים צבאיים אסורים, עבירות בנשק וכן עבירות נוספות לפי חוק המאבק בטרור וזאת כאמור על רקע גיוסו לחמאס ופעילותו העוינת כלפי ישראל, אשר מצאה את ביטוייה במקרים רבים בהם אסף הנאשם 1 ידיעות בדבר מיקומה של מערכת "כיפת ברזל" סמוך ליישובים שונים בארץ, וכן מסר ידיעות שונות בדבר מיקומים של בסיסי צה"ל ועוד.
שותפיו לחלק מן המעשים, הנם כאמור שני אחיו- נאשם 2, אשר היה מודע לקשר של אחיו עם החמאס ולתכניתו לפגע בתוך שטחה של מדינת ישראל, נמנע מלדווח על פועלו של אחיו ואף נלווה אליו במקרים מסויימים כשנסע לאסוף מידע בדבר מיקומה של מערכת כיפת ברזל סמוך לקיבוץ רוחמה ואף נלווה אליו באחת הנסיעות בהן רכש טלפון אשר ישמש לקיום הקשר מול פעיל חמאס בעזה. נאשם 3, סיפק בידיו של אחיו אמצעי לחימה שונים וזאת בהתאם לבקשתו, אף מבלי שהיה מודע כלל לקשר שמקיים האח עם ארגון החמאס.
אתמול (ראשון) הגישה הפרקליטות לבית המשפט כתב אישום נגד 3 נאשמים נוספים בגין ביצוע עבירות נשק. התיק נחקר ע"י שירות הביטחון הכללי ויחידת פח"ע בימ"ר נגב. הפרקליטות מבקשת לעצור את כל הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.
לעדכונים נוספים היכנסו לחדשות רחובות