1 צפייה בגלריה
"לצחוק ולשמוח". מיכל טורנובסקי
"לצחוק ולשמוח". מיכל טורנובסקי
"לצחוק ולשמוח". מיכל טורנובסקי
פוסט שכתבה לאחרונה מיכל טורנובסקי בת ה־38 על הטיפולים שעברה נגד מחלת הסרטן בבית החולים 'קפלן', נועד לעודד נשים ללכת להיבדק לרגל השבוע האחרון לחודש המודעות לסרטן השד: "אם אישה אחת תלך להיבדק בעקבות מה שכתבתי, עשיתי את שלי", היא אומרת.
טורנובסקי, תושבת רמת גן, היתה במעקב כבר מגיל 32, בשל היסטוריה משפחתית של סרטן. "כירורג השד לימד אותי איך למשש את השד ואיך להרגיש אם יש גושים או לא, הוא ממש מראה לך איך לבדוק", היא מסבירה.
הכל היה בסדר עד לבדיקה אחת שגרתית בדצמבר 2017, שבה הבודקת היתה שקטה מאוד. "אני הבנתי עמוק בתוך תוכי שמשהו לא בסדר, כי חלק מהשד פשוט התנפח, היתה מן בליטה קטנה, לא מורגשת, אבל אני ראיתי אותה", היא אומרת.
בשלב זה עברה טורנובסקי סדרת בדיקות ואז הגיעה התוצאה הסופית של הביופסיה ‑ סרטן שד.
"היו ממצאים חשודים בבדיקות של האולטרסאונד והממוגרפיה שלי. ביקשו לקחת ממני ביופסיה. פחדתי. הייתי מבולבלת. קיוויתי לטוב למרות כל הפרצופים המודאגים סביבי. התשובות של הביופסיה שהגיעו מאוחר יותר קבעו בצורה הכי ברורה שזה סרטן. סרטן שד", כתבה טורנובסקי על גילוי המחלה, ממנה נרפאה לפני שנה.
טורנובסקי היא אישה בריאה, לא מעשנת ועושה ספורט. "אני זוכרת שחשבתי: למה זה קרה דווקא לי", היא מספרת. "עוד מעט תחלוף שנה מסיום הטיפולים. אני חבה את התאריך הסמלי הזה לשתי הרופאות שלי ‑ ד"ר נעה אפרת (בן ברוך) מנהלת המכון האונקולוגי, וד"ר תניר אלוייס, מנהלת מרכז בריאות השד, שמטפלות בי במסירות אין קץ ובמקצועיות שאין שנייה לה. בזכותן אני חיה בשנית ומחייכת", היא מספרת על צוות בית החולים. "לאישה שתקרא את המילים האלה אני רוצה לומר - חשוב שתיבדקי, שתהיי עם יד על הדופק. אל תפחדי, אל תילחצי, עשי זאת מתוך מקום של אהבה ודאגה לעצמך ולבריאות שלך. תהיי בשליטה על החיים שלך. גילוי מוקדם באמת מציל חיים, הוא יכול להפוך טיפול קשה מאוד לקל יותר".
טורנובסקי אומרת שצריך המון תעצומות נפש כדי לצלוח את הטיפולים הקשים בשלום. "צריך להיות אופטימיים, שמחים, להודות על מה שיש, לצחוק, ולשמוח מהדברים הקטנים. בעבודה תמכו אבל חברות התרחקו וזה היה לי מאוד קשה".
התהליך הזה שינה אותך? "מאוד. אני 'הקודמת' הייתי מאוד פסימית וצינית, תמיד ראיתי איפה אפשר לשפר ולהשתפר, ועכשיו אני מודה על כך שאני חיה, שאני קמה בבוקר ועובדת, מתפקדת, ועושה ספורט והרבה יותר אופטימית, הרבה יותר סולחת ומוותרת, משתדלת לעשות את החיים יותר קלים ופחות לקחת ללב".