מטופל בן 81 שהגיע למחלקה האורולוגית במרכז הרפואי קפלן וסבל מגידולים בכליה עבר הליך ייחודי של השמדת הגידולים על ידי הקפאתם, וכך נחסך ממנו ניתוח מורכב במיוחד – אחרי יום חזר לביתו ללא גידולים.
1 צפייה בגלריה
הקפאת הגידול. צילום: דוברות קפלן
הקפאת הגידול. צילום: דוברות קפלן
הקפאת הגידול. צילום: דוברות קפלן
למרכז הרפואי קפלן הגיע לאחרונה מטופל בן 81 שסובל מסרטן הכליה. "הוא סבל ממחלות רקע וליקוי מראש בתפקודי הכליה. החלטנו לבצע השמדת גידולי כליה באמצעות ניתוח קריוגני (ניתוח הקפאה)", מסביר פרופסור דן ליבוביץ, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי קפלן.
"בניתוח זה משמידים גידול על ידי הכנסת מחט מיוחדת לתוכו והשראת טמפרטורה קרה קיצונית של מינוס 40 מעלות צלזיוס. הגידול מושמד ללא צורך לכרות אותו".
פרופ' ליבוביץ מסביר כי הפעולה חסכה לאיש ניתוח של כריתת כליה חלקית, ניתוח קשה ומסוכן יותר, "ובדרך זו הקפאנו לו שלושה גידולים בניתוח אחד בשתי הכליות בגישה לפרוסקופית – הכל בפעולה אחת. המטופל השתחרר במצב טוב לביתו יומיים לאחר הניתוח".
הסרה של גידול בניתוח רגיל עוברת בדרך כלל דרך רקמה בריאה סביבו. בדרך הזו כל הגידול מוסר וניתן להבטיח שלא נותרו תאים גידוליים בגוף. בחלק מהגידולים ובחלק מהניתוחים פעולה כזו מרפאת סרטן. אבל אלה ניתוחים גדולים ולפעמים, על מנת להשיג שליטה על המחלה, לא כורתים גידול אלא את כל האיבר המכיל את הגידול ולכך תמיד יהיה השלכות נוספות.
"ניתוחי הקפאה הם שונים", מסביר פרופסור ליבוביץ, "זוהי השמדה מלאה של הגידול מבלי להוציא אותו מהגוף. הרעיון הוא ליצור כדור או נפח מסוים שכל מה שכלול בו לא ימשיך לחיות - השמדה מלאה ומוחלטת. לא תמיד האפשרות הזו מתאימה. במקרים שמצאנו שניתן - הטיפול כולל איתור הגידול, החדרת מחט הקפאה לתוכו וביצוע שני סבבי של הקפאה והפשרה לטמפרטורה של מתחת למינוס 20 מעלות בהיקף הכולל את הגידול כולו עם מעט רקמה בריאה סביבו".
בסוף שנות ה-90 פותחה בישראל, בחברת בת של רפאל שעסקה במנגנוני הנחייה לטילים, שיטת הקפאה מבוססת על גז ארגון דחוס, והפשרה המבוססת על הליום דחוס. פיתוח זה שינה את אופי ניתוחי ההקפאה בעולם והכניסה אותם לעידן המודרני – מחטים דקות יותר, יכולת שליטה מצוינת בכדור הקרח והטמפרטורה בתוכו, עצירה מהירה של ההקפאה והפשרה מהירה.