בחודשים האחרונים עלה לכותרות מכשיר האקמו בשל השימוש שנעשה בו לטיפול בחולי קורונה. כחלק מההיערכות של המרכז הרפואי קפלן לטיפול בחולי קורונה, הובאו לבית החולים מכשירי אקמו, אולם השימוש הראשון שנעשה בו ביום ראשון השבוע, במסגרת בית החולים, היה דווקא להצלת ליבו של א', חולה לב בן 60 מבני עייש.
1 צפייה בגלריה
פרופ׳ קובי ג׳ורג׳
פרופ׳ קובי ג׳ורג׳
פרופ׳ קובי ג׳ורג׳. הבין שנדרש הליך אלטרנטיבי
(צילום: המרכז הרפואי קפלן)
לפני 24 שנה עבר א' אירוע לבבי. מאז ועד היום, הוא עבר מספר פרוצדורות רפואיות: "ב-96 עברתי צנתור בעקבות אירוע לבבי. מאז הייתי מגיע לבתי חולים, כל פעם בגלל סיבה כזו או אחרת. עברתי עד כה ניתוח מעקפים, החלפת מסתם, השתלת קוצב רגיל, ולבסוף, לאחר מספר שנים הוחלט להתקין לי דפיברילטור".
קראו גם >>
א', אשר סובל מבעיות בקצב הלב, הסתובב עם הדפיברילטור בגופו במשך כשלוש שנים, עד לפני כארבעה שבועות. "פתאום באמצע היום, קיבלתי מכות חשמל", מספר א' מה הרגיש, כשהדפיברילטור נכנס לפעולה בעקבות זיהוי של אי סדירות בקצב הלב. "במשך כשלושה שבועות הרגשתי מכות חשמל שלוש פעמים, ממש פתאום, ולכן הגעתי למרכז הרפואי קפלן".
צוות של מומחים בתחום הקרדיולוגיה בהובלתו של פרופ' קובי ג'ורג', מנהל מחלקת קרדיולוגיה במרכז הרפואי קפלן, החליט לבצע ב-א' הליך של אבלציה, טיפול בהפרעת קצב באמצעות צריבה.
"א' הגיע כשהוא סובל מאי ספיקת לב קשה וצלקות מרובות, והיה צורך בפעולה מורכבת למדי, אבל ליבו היה חלש מאוד לאור המעמסה שספג לאורך השנים", מסביר פרופ' ג'ורג'. "בין היתר, על מנת לבצע את ההליך על הצד הטוב ביותר, החלטנו לעשות שימוש בניווט תלת מימדי בתוך הלב. ההליך כולו לוקח כ-3-4 שעות, ומשום שהלב של המטופל היה חלש מידי, הבנו שלא ישרוד את ההליך".
הוא הוסיף: "לכן, הוחלט לעשות שימוש במכונת אקמו: "בעבודה משולבת של לקטרופיזיולוגים, מרדימים, כירורג לב, מצנתרים ואנשי הצוות בחדר הצנתורים הצלחנו לבצע את ההליך תוך שימוש באקמו. בשלב הראשון הוכנס האקמו לפעולה, אשר החליף את פעולתם של הלב והריאה, ואפשר לבצע את האבלציה, תוך שימוש בתלת מימד והדמיה של הלב. עם סיום ההליך הצלחנו לגמול את המטופל מהאקמו, והוא הועבר להמשך טיפול ומעקב בטיפול נמרץ לב".
פרופ' משה סוויסה, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה במרכז הרפואי קפלן, הסביר על ההליך: "האבלציה בוצעה על ידי צוות היחידה לאלקטרופיזיולוגיה, ואכן, כפי שהערכנו מראש, במהלך הפעולה היה צורך בשימוש במערכת האקמו, שאפשרה את ביצוע פעולת המיפוי והאבלציה בהצלחה".
לכל העדכונים - חדשות רחובות