בבית עם מרפסת רחבה ובה המון מתקני משחקים לילדים וכלב אחד בשם מילקי, מתיישב השבוע מתן דיל לענות על כל השאלות שנותרו באוויר בשלוש השנים האחרונות. הוא מוכן בפעם הראשונה לשבת ולדבר בגלוי על התחושות, האכזבות וגם על כך שהפעם הוא רץ לראשות העיר.
3 צפייה בגלריה
מתן דיל השבוע. "אעמוד במילה שלי"
מתן דיל השבוע. "אעמוד במילה שלי"
מתן דיל השבוע. "אעמוד במילה שלי"
(צילום: יאיר שגיא)
קראו גם:
דיל יחגוג עוד מעט יום הולדת 40, הוא נשוי לאפרת ואב לארבעה ילדים, מתגורר בשכונת רחובות המדע ומבטן ולידה הוא רחובותי, ממש כמו שם הסיעה שלו. לפוליטיקה נכנס בגיל צעיר כשהפך לחבר מועצה בגיל 26, מאז הספיק לכהן בשורת תפקידים, בין היתר כמחזיק תיק הצעירים וסגן ראש העיר, כשהוא משמש כיד ימינו של רחמים מלול עד לבחירות האחרונות לפני שלוש שנים.
שנת 2018 הייתה שנה מאתגרת לדיל - כסגן ראש עיר הופעל עליו לחץ רב לרוץ לראשות העיר, והוא, ששימש כסגן ראש העיר, לא רץ.
מה קרה שם?
"היו לי שתי התחייבויות לעצמי – להישאר נאמן לערכים עליהם גדלתי של ניקיון כפיים והכרת הטוב, ושאוכל להשפיע ולשנות. אם לא שני הדברים הללו, חבל על הזמן ועל ההקרבה העצומה. אני לא אומר את זה ממסכנות, אנשי ציבור מקריבים המון, על חשבון הבית והרווחה האישית ואני עושה את זה בגאווה עצומה, זה לא דבר נרכש, אם זה לא בוער לך בעצמות, אל תיכנס לשם", אומר דיל ומספר שפעולות שלו בתור חבר מועצה צעיר בתחום התרבות חיזקו את מעמדו בפני ראש העיר מלול.
בשנת 2013 רץ דיל לבחירות המוניציפליות עם סיעה עצמאית והביא שלושה מנדטים, "יחד איתי היו עוד כמה רשימות שהביאו שלושה מנדטים, ולמרות זאת רחמים בחר אותי לסגנות, ועל זה הייתה לי הכרת הטוב אליו עד שבועיים לאחר הבחירות האחרונות". לדברי דיל, מלול נתן לו בשנים הראשונות את האפשרות לצמוח ולהצליח, "הוא נתן לי להוביל את התוכנית הכלכלית בעיר, הייתי מ"מ ועדת המשנה של תכנון ובנייה, הוא נתן לי להוביל ישיבות ולהוביל חזון תכנוני, הוא סמך עליי.
3 צפייה בגלריה
דיל ואשתו. משלמת מחיר
דיל ואשתו. משלמת מחיר
דיל ואשתו. משלמת מחיר
(צילום פרטי)
"לאחר השנים הראשונות התחיל אצלו איזה שהוא סוג של חשש, שאולי אתמודד נגדו, וגם נשמות טובות דאגו ללבות את העניין", אומר דיל ומוסיף שבכל מקום הכריז והתחייב שהוא לא מתכוון לרוץ בבחירות. "התחייבתי בפני הציבור שלא אתמודד מולו, ולפני הבחירות כשהעיר הייתה כמרקחה וכשכולם קראו לי לרוץ, לא אמרתי שארוץ".
אבל משום מה כולם חשבו שאתה עומד להתמודד.
"כולם רצו שאתמודד, אנחנו יודעים את זה בדיעבד לאור התוצאות", אומר דיל והוא מתכוון לפתק הירוק. כזכור, לא היו לרחמים מלול מתמודדים נוספים מולו, אך הייתה לתושבי העיר אפשרות לבחור בפתק ירוק, מין סידור שבמסגרתו אם יהיו בקלפי יותר פתקים ירוקים מפתקים לטובתו של מלול, מועצת העיר תתכנס ותבחר ראש עיר מתוך חברי המועצה. "רחובותי" של מתן דיל הייתה הסיעה השנייה בגודלה בבחירות האחרונות, וכמעט 37 אחוזים מהמצביעים בחרו בפתק ירוק. לכולם ברור כיום שאם היה מתמודד לראשות העיר, ייתכן מאוד שהיה זוכה לתמיכה של כל אותם פתקים ירוקים.

השיחה הטעונה

דיל מספר שלפני הבחירות ב־2018 היו לא מעט שיחות בינו ובין ראש העיר, והוא האמין שימשיך להיות יד ימינו, "מתוך מקום של קבלת סמכויות נרחבות בתחום התכנון והבנייה ובתחום החינוך, האמנתי בו, ולכן אמרתי לעצמי – מתן, אתה התחייבת לציבור שלא תתמודד, יש לך את ההזדמנות להמשיך לעשות את זה מתוך מקום של עוצמה ובלי התפשרות".
אבל הבנת את התמונה, כבר היו דיבורים על הפתק הירוק וראית שיש סיכוי אמיתי, אז למה לא?
"התמונה הייתה ברורה, ולומר את האמת, כולם אמרו לי להתמודד, המשפחה שלי ואשתי, הסביבה הכי קרובה שלי, תושבים, אבל האמנתי ברחמים. היו לנו הרבה מחלוקות בתחום התכנון והבנייה, באיזון התקציבי, בתכנון לטווח רחוק, אבל ידענו בארבע עיניים לתקן הרבה מאוד דברים יחד".
דיל מספר שלקח בחשבון הכל, אבל כשמצא את הנוסחה בה הוא שומר נאמנות ומצד שני מקבל את הסמכויות איתן יוכל לשרת את התושבים כפי שהוא רוצה באמת, הוא בחר בדרך הזו.
3 צפייה בגלריה
ראש העירייה רחמים מלול. "למדתי ממנו המון"
ראש העירייה רחמים מלול. "למדתי ממנו המון"
ראש העירייה רחמים מלול. "למדתי ממנו המון"
(צילום: קובי קואנקס)
מה קרה שבועיים אחרי הבחירות?
"אני זוכר את השיחה שלי עם רחמים, הייתי ברכב, התקשרתי אליו בשעת צהריים ואני זוכר את השיחה כאילו הייתה היום. הוא הופתע לקבל ממני את השיחה כי דיברנו דרך מתווכים, ואמרתי לו: 'רחמים, אני רואה שאתה משאיר לי שברי סמכויות ולא את מה שסיכמנו, ולכן אני אומר לך תשחרר, אל תעצור את הרכבת הקואליציה בגללי, אני לא נכנס'. אז הוא שאל למה ועניתי שהבטחות צריך לקיים, ואמרתי שאני הולך לאופוזיציה, ואמרתי גם שכמו שהוא יודע והוא מכיר, אני אדם מאוד יסודי במה שאני עושה. הייתה שתיקה ארוכה, ואז הוא אמר: 'אתה יודע, גם אני לא פראייר', אז אמרתי לו 'תהיה לנו קדנציה מעניינת אבל בסופה אני אחליף אותך'".
ולמרות השיחה הטעונה, אומר דיל שלעולם לא היה בוגד ברחמים, "הוא עשה דברים נפלאים בעיר, ואני שמח שעמדתי לצידו, הוא עשה המון דברים טובים לפיתוח וחיזוק העיר, למדתי ממנו המון, איש חכם ורהוט ויסודי ועובד קשה, ואני גאה בבחירות שעשיתי".
אבל נפגעת?
"כן, אנחנו בסוף בני אדם, אנחנו יכולים לעטות שריון קשקשים אבל אני לא עוסק בזה. מאותו רגע הסתכלתי איך אני ממשיך לעשות למען תושבי העיר".
האם אתה מתחרט על איך שפעלת?
"אני לא מסתכל אחורה, השנים באופוזיציה איפשרו לי להכיר את העירייה יותר מכל בן אדם אחר, כיהנתי בכל התפקידים ואני מגיע הרבה יותר בשל, מתוך הבנה מי זו העירייה באמת ומה היא צריכה, ואיך להחזיר את הגאווה של התושבים ואת האמון בעובדים שלנו".
"כולם אמרו לי להתמודד, המשפחה שלי ואשתי, תושבים, אבל האמנתי ברחמים. היו לנו הרבה מחלוקות בתחום הבנייה, באיזון התקציבי, בתכנון לטווח רחוק, אבל ידענו בארבע עיניים לתקן הרבה מאוד דברים יחד"
דיל אומר שהעובדים נפלאים אבל השחיקה ניכרת, ולדבריו גם הם מייחלים לשינוי, "העירייה הזו קיימת בשביל התושבים ולפעמים מתבלבלים בזה".
הבחירות האחרונות היו מלוכלכות. אתה מוכן לעוד מערכה כזו?
"אני מחכה לזה, וואו כמה אני מחכה לזה. בחרתי בתפקיד הזה, הוא נותן לך הרבה כלים לפעול ולעשות טוב, ולצד זה אתה צריך לעבור דברים פחות נעימים. זה בסדר, זה חלק מהמשחק, כל עוד הדברים בגבולות גזרה לא פליליים אני מכיל את זה ויודע שזה משהו שצריך לעבור כדי להגיע למקום שאתה יכול להוביל שינוי ולהגשים את החזון שלך", הוא אומר ומתייחס גם למי שמשלמת מחיר על בחירותיו, אשתו אפרת: "מי שמשלמת את המחיר באופן ישיר זו אשתי, זכיתי באישה ושותפה הכי מדהימה שיכולתי לאחל לעצמי, היא כל כך מאמינה בשליחות הזו והיא דוחפת אותי. הרבה פעמים אתה חוזר בלילה מאוחר, והיא עם פנים קורנות מאושר, שמחה שאני בחוץ עוזר לתושבים, היא הכוח המניע האמיתי, היא לא תומכת, היא חלק מזה ממש, למרות המחיר הכבד שהיא משלמת באופן ישיר".
אם מחר אתה שוב בעמדת השפעה, מהם הדברים הבוערים על שולחנך?
"רחובות חייבת לקפוץ כיתה בכל התחומים, איזו עירייה אתם רוצים לראות מחר בבוקר? צריך לשבור את הדלתות. היום אתה נכנס לעירייה וכל העירייה זמזמים ודלתות מסוגרות, גם בתחושה של התושב שמגיע, אתה מרגיש כמטרד, שאתה מפריע", אומר דיל. "העיר עדיין לא נקייה, יש אטימות ורמת שירות לתושב במקומות מסוימים ברמה נמוכה, צריך להגביר את הביטחון ויש בעיות עם תאגיד המים, אבל יותר מהכל צריך תוכנית עבודה לטווח רחוק עם נהלים ברורים. זה לא רק להבין לאיפה העיר צועדת, כשאתה מאשר תוכנית מתאר יש נושאים נוספים חשובים כשרואים את התמונה המלאה, כמו מצוקת החניה הנוראית, הפקקים ביציאה מהעיר, אם הייתה תוכנית מתאר היינו יודעים לנהל את התחום התחבורתי. יש מיעוט בהכנסות, ברגע שאתה מעמיס כל כך הרבה מגורים זה בא על חשבון הרווחה של התושבים כי יש פחות כסף לתת שירות. אתה יוצא לפרויקט של דרך יבנה עם תאריך סיום של שלושה חודשים וגם אחרי שנה זה לא מטופל".
דיל, שאומר שכמו שבפעם הקודמת אמר מראש שהוא לא יתמודד, הפעם הוא מכריז שהוא כן מתמודד. "כל השאר מגמגמים, בודקים, מתלבטים והם תלויים בדבר, כמו שעמדתי במילה שלי כשאמרתי שאני לא מתמודד, אעמוד במילה גם הפעם – אני מתמודד".

שלושה דברים שלא ידעתם על מתן דיל

שותה כל בוקר שוקו, מאז שהיה ילד ועד היום.
יש לו כלב בשם מילקי והמשימה שלו היא להוריד אותו בכל לילה.
השנה הוא יחגוג 40, וגם יציין עשור לפטירתו של אביו. אביו נפטר בדיוק ביום הולדתו ה-30, בתאריך העברי והלועזי. "בדקות האחרונות שלו, קראנו 'שמע ישראל' והוא נפטר בלילה כשהתאריך של יום ההולדת שלי בדיוק נכנס".