אם הגעתם במקרה לרחוב הרצל או לאיזור תחנת הרכבת ברחובות אחרי השעה 8:00 בבוקר, הסיכויים שתמצאו חניה נמוכים עד קלושים. מי שגר באיזור שדרות חן, סובל במיוחד ממצוקת חניה בגלל באי הפאבים בסביבה, ואם ברחוב הרצל או לצד תחנת הרכבת יש עוד כמה פינות נסתרות לחנות בהן, הרי שהם כבר אובדי עצות.

איזור הרכבת: נוסעים עד ליבנה


תושבי העיר שהתלוננו במשך שנים על מצוקת החניה ברכבת, נהגו לחנות עד לא מזמן מתחת לגשר שלצד התחנה, אך חניה זו נסגרה ואין אפשרות לחנות בה יותר, וכיום האפשרויות היחידות הן חניה בכחול־לבן באיזור הרכבת או בחניון המטרו־מול, שתיהן בתשלום.

4 צפייה בגלריה
ה'חניון' מתחת לגשר
ה'חניון' מתחת לגשר
ה'חניון' מתחת לגשר
(קובי קואנקס)
סוד שאינו ידוע לרבים, הוא כי ברחוב ענתין הצמוד למסוף "אגד", משלמים רק עשרה שקלים ליום באמצעי חניה אלקטרוניים, ומי שרוצה לחנות בחינם בקרבת מקום יוכל להגיע לשער האחורי של מכון ויצמן ולחנות מאחורי המכולת.
"למצוא חניה ברכבת זו משימה, במיוחד למי שגר באיזור מרוחק ואין לו אפשרות להגיע אליה בלי רכב, כי התחבורה הציבורית לשם לא מספיק יעילה", אומרת השבוע אורנה פרץ, תושבת העיר שמשתמשת ברכבת באופן קבוע. "אני מגיעה ממש מוקדם, הרבה מעבר למה שנדרש, רק כדי שאוכל לחנות בזול ולצאת לדרך, אבל אני יודעת שהרבה אנשים אחרים פשוט נוסעים לתחנה של יבנה, שם יש המון חניה ובחינם, ממש על הרכבת".
לדבריה, התחנה ברחובות קיימת עשרות שנים, לכן אין סיבה שלא יוקמו עוד מקומות חניה ויימצאו עוד פתרונות למצב. "אלה תלונות של שנים, ובינתיים לא קידמו פתרונות טובים מספיק, אנשים פשוט הולכים לתחנות רכבת יבנה ומזכרת בתיה", היא מסכמת.


רחוב הרצל: החניות הנסתרות


גם לאורך כל רחוב הרצל קיימת מצוקת חניה תמידית, עימה מתמודדים התושבים והסוחרים מדי יום. מי שמעוניינים להגיע לרחוב לסידורים, ומי שרוצים להגיע לבתי העסק שבו, מוצאים עצמם לעתים מחפשים חניה במשך זמן רב, ולא רק בשעות השיא, אלא בכל שעות היום.
אלא שגם כאן, במרחק שני רחובות מקבילים ניתן למצוא חניון קטן כחול־לבן שכמעט תמיד יש בו כמה מקומות חניה פנויים, בתחילת רחוב הרב בר שאול.

4 צפייה בגלריה
החנייה ברחוב הרב שאול
החנייה ברחוב הרב שאול
החנייה ברחוב הרב בר שאול
(קובי קואנקס)

פינה נוספת שתמיד אפשר למצוא בה חניה במרכז העיר, וגם בשעות השיא והעומס, היא החניה הקטנה מאחורי "פלאפל קריטי", בצמוד לגן המייסדים.
פתרון נוסף, שהעירייה סיפקה בשנים האחרונות, הוא חניה חינם בכחול־לבן בחגים, כדי לעודד אנשים להגיע לאיזור מרכז העיר ואל העסקים ברחוב הרצל, אך פתרונות בדמות מקומות חניה כמו שרואים בערים אחרות מסביב, ובהם חניה בקומות, טרם תוכננו בעיר.

4 צפייה בגלריה
החניה ליד 'פלאפל קריטי'
החניה ליד 'פלאפל קריטי'
החניה ליד 'פלאפל קריטי'
(קובי קואנקס)

שדרות חן: אין מוצא


החניה ברחובות נקבעת על פי אזורי מגורים, אך הדבר לא מסייע לפתרון מצוקת החניה במרכז העיר, עליה מתלוננים רבים גם באיזור שדרות חן. "אנחנו לא יכולים להמשיך לחיות עם כל החונים של איזור הפאבים שבאים אלינו, ואם אנחנו רוצים שיבואו אלינו אורחים, אין לנו פתרון של חניה בשבילם, אפילו לא ברמה של מרחק סביר", אומרת יערית, תושבת הרחוב שסובלת ממצוקת החניה. "אז מי שיש לו חניה בבניין יחפש תמיד חניה בחוץ כדי לשמור לעצמו מקום חניה אחד פנוי בבניין לאורחים ולבייביסיטר, לחמותו ולאשתו כשהיא חוזרת, ובסוף מצוקת החניה לא נפתרת, היא נשארת מאוד דומה לזו שהייתה פעם כשהמבלים מהפאבים היו חונים כאן".

"חוסמות אחת את השנייה"


שחר ליאני–דהן, מורה בבית ספר ויצמן במרכז העיר, מספרת על הסיוט למצוא חניה בכל בוקר. "יש לנו חניה של בית הספר, אבל צריך להגיע אליה בדיוק בזמן, וגם אז אנחנו חוסמות אחת את השנייה ולפעמים צריך לחכות הרבה זמן עד שמישהי תבוא לפנות את הרכב, או שצריך להתקשר אליה. מי שלא מגיעה בזמן צריכה לחפש חניה ‑ משימה כמעט בלתי אפשרית באיזור הזה, וגם כשאת מוצאת את עלולה לקבל דוח.
"יש מקום חניה ברחוב הצמוד, שכבר שנים לא מורידים ממנו שלט של הסעה שמורידה ומעלה נוסעים במקום ואוסר חניה. ההסעה כבר מזמן לא קיימת, אבל הפקחים ממשיכים לתת דוחות בגלל איסור החניה הלא מוצדק. בנוסף, קרה שקיבלתי דוח על עמידה של כמה שניות בתחנת אוטובוס כדי להוריד חברה ברחוב הרצל, וכולנו יודעים מה המצב ברחוב הרצל ‑ אין איפה לעמוד, אין איפה לחנות, אז עצרתי במקום הכי בטוח לחמש שניות, וקיבלתי דוח.
"במקרה אחר מצאתי חניה ברחוב בנימין, ולמזלי הפעלתי את תשלום החניה הדיגיטלי לפני עצירת הרכב, כי כשיצאתי ממנו, עוד לפני שהספקתי לנעול אותו, קיבלתי הודעה שפקח בדק לי את הרכב, ואז גם ראיתי את הפקחית הקבועה שקצת הסתתרה ובדקה בחוצפה את הרכב לפני שהייתה לי הזדמנות להפעיל את אמצעי התשלום. המצב הזה מחייב פתרון. אין לאנשים איפה לחנות במרכז העיר, אין גם איפה לעצור, אז מה מצפים שנעשה?".

ארבעה דוחות ביום


אושר שוקר, תושב רחוב יהודה הלוי מספר על הקנסות הרבים. "אני שוכר דירה כבר שנתיים וחצי ברחוב יהודה הלוי ליד רחוב הרצל", הוא אומר. "בשנה הראשונה הכל היה בסדר. יש מצוקת חניה, אבל הייתי חונה עם ארבעה גלגלים על המדרכה ולא מקבל דוחות. הפקח אמר לי שאני יכול. עכשיו בנו בניין חדש והם מחנים בחוץ כדי לשמור את החניות שלהם בתוך הבניין, ומאז גם הפיקוח התחיל לבוא בלי הפסקה.

4 צפייה בגלריה
דו"ח חניה
דו"ח חניה
ארבעה דוחות ביום
(צילום המחשה: רועי אלמן)

דייר בבית מולנו פתאום קיבל חניית נכים ברחוב, למרות שיש להם שתי חניות בחצר, ועוד חניות נכים צצו מכל מיני מקומות, ונהיה בלגן. ום אחד, רגע לפני כניסת שבת, קיבלנו ארבעה דוחות. כשאני בא בלילה אין לי איפה לחנות. פעם אחת נהג ברחוב שכח לשים את מעצור היד והרכב שלו הידרדר ונתקע בשער.

קראו גם:

"הגיע פקח לבדוק ועל הדרך נתן לנו דוחות. ערערתי, אבל זה לא עוזר. לך תסביר להם שאין לך חניה, פשוט אין איפה לחנות. אנשים שמים כיסאות ומקלות כדי לשמור לבת ולאחות, ורבים על החניה, והיום הפתרון שלנו הוא לחסום אחד את השני בבניין, שזה גם לא פתרון".

מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "באגף התנועה של העירייה בודקים את פתרון מכפילי החניה (חניה בקומות). חשוב לציין כי מלבד חניון אופנהיימר מול הרכבת, בחניון המדע שבמרחק הליכה מהרכבת ישנם מאות מקומות חניה, שחלק ניכר מהם נותר פנוי מדי יום. כמו כן יש חניון נוסף מתחת לגשר, בסמוך מאוד לרכבת".