עיריית רחובות מקימה בשנים האחרונות גינות חדשות ומשדרגת גינות ותיקות ברחבי העיר. בכולן הוספו מתקנים חדשים והוחלפו המשטחים אך בחלק מהמקומות לא כל ההורים מרוצים ולאחרונה אף התלוננו בעירייה הורים על מקרים בהם ילדים נפצעו ועל החשש שלהם מלהגיע למקום. "ידיעות רחובות" יצא לבדוק את התלונות שהצטברו בקרב הורים בשכונות השונות ולראות מקרוב - הכצעקתה?

שדרות חן: סכנת נפילה

3 צפייה בגלריה
מתקנים בשדרות חן
מתקנים בשדרות חן
מתקנים בשדרות חן
(צילום: קובי קואנקס)
הגינה האחרונה שנפתחה נמצאת בשדרות חן 44, היכן שבעבר הייתה גינה ותיקה שנסגרה בעקבות בעיה בקו חשמל שעבר תחתיה. אחרי שנים של בקשות לחדש את הגינה זה סוף־סוף קרה, אך לא עבר זמן רב והתלונות שוב זרמו. דיאנה קחודנב גרה בצמוד לגינה, ממש מעבר לפינה, ולה שתי ילדות בנות שלוש ושנה. "כשהתחילו לשפץ התמלאתי תקווה וציפייה. מה שמבאס זה מתקן החבלים הגדול. הילדים כבר יודעים לטפס ולרוץ והם רוצים לעלות על המתקנים ולך קשה להגיד להם לא ולהורים אין דרך להשגיח", היא אומרת.
הורים רבים מתלוננים גם בפורומים השונים ובקבוצות הפייסבוק. "אני יכולה לעמוד מתחת ולקוות שאם היא תיפול אתפוס אותה, אני יכולה לטפס למעלה אבל יש שם עוד ילדים וזה לא מתאים שכל הורה יטפס אחרי הילד שלו. אני יודעת שהשקיעו מלא כסף וזה לא יחודש, אז אני פשוט עושה עיקוף כשאני צריכה לעבור שם כי אני לא רוצה שהילדים יסתכנו. אין סיבה שהמתקן יהיה כל כך גבוה והסולם שלו לא בטיחותי. זה נורא מפחיד. עד שילד ייצא נכה לא יעשו כלום, למה לחכות? אפשר למנוע את זה", היא אומרת ושואלת גם מדוע לא ערכו סקר בקרב התושבים לפני כן מה הצורך ילדים בשכונה.

קיראו גם:

לתלונות מצטרפת ליטל קריספין־נתן, שחבר של בנה שבר השבוע את היד במתקן. לדבריה, העובדה שהגינה לא מגודרת למרות שהיא נמצאת בסמוך לכביש מסכנת את הילדים, ומהרגע הראשון נלחצה כאשר ראתה את המתקן החדש. "אי־אפשר להגיד לילד בן חמש לא לטפס והטיפוס הוא על חבלים רעועים. אני לא מעיזה להתקרב לשם יותר כי אני מפחדת. פניתי לעירייה וקיבלתי את אותה התשובה - שזה עומד בסטנדרט של מכון התקנים - וזה אומר דרשני. איך מאשרים כאלה מתקנים? ואי־אפשר לשים שלט שמגביל את המתקן לילדים בני 14, מה להם ולמתקן הזה? זה לא מעניין אותם. עד שכבר בונים גינה אתם לא יכולים לבנות כמו שצריך?"
בנה של סיוון לי־סרבר בן הארבע וחצי שבר את היד במתקן החבלים בשדרות חן. לדבריה, היא לא הבחינה בשלט שמורה על שימוש במתקן מגיל שש ומעלה ובכל מקרה, רוב פוקדי הגינה הם מתחת לגיל הזה. "הילדים התלהבו מהגינה החדשה, כמו רוב הילדים בשכונה.
"מתקן החבלים עמוס, אין עוד גינות, וילדים דוחפים ומנערים את החבלים. לא רק ילדים קטנים יכולים ליפול, אלא גם הגדולים. ראיתי הרבה נפילות ופציעות קלות, או ילדים שעולים ומבוהלים וההורים שלהם עולים להוריד אותם. הבן שלי נפל מהמתקן, אני חיכיתי לו בפתח של המגלשה, הוא עלה, שמע רעש, הסתובב ונפל. שמעתי את הבכי ובאתי, אמא שהייתה שם סיפרה מאיפה הוא נפל, הוא שכב על הבטן ובכה, עם שריטות בפנים ודם מהפה. אחרי כמה דקות הוא התלונן על כאבים ביד, אז הגענו למוקד ומשם למיון והוא אובחן עם שבר. יצאנו בזול, הוא היה יכול ליפול על הגב או על הראש וזה עדיין היה טראומטי לכולנו וגם לילדים האחרים בגינה.
"כל מי שמסתכל על המתקן בעיניים רואה שהוא לא הגיוני. זה מרגיש כאילו לאף אחד לא אכפת".

גן הפלסטיק: "גשר לא בטיחותי"


3 צפייה בגלריה
מתקנים גן הפלסטיק
מתקנים גן הפלסטיק
מתקנים גן הפלסטיק
(צילום: קובי קואנקס)

גן הפלסטיק עבד שדרוג משמעותי אחרי עשרות שנים שהיה מיושן, אך עד מהרה גם שם הצטברו תלונות. זמן קצר אחרי שהגינה נפתחה מחדש הורים הלינו על בעיה בגובה של אחד המתקנים, והעובדה שדווקא שם הוחלט להציב גשר משרשראות שילדים רבים מחליקים מהן.
"ההורים לא נותנים לילדים לעלות על החלק הזה של המתקן, כי פשוט רואים כמה הוא מסוכן, אי־אפשר לפספס את זה", אומרת תושבת האיזור, לובה.
"מעניין לדעת האם המתקן עבר אישור בטיחות, ואם כן, איך", אומר שגיא מאיר, תושב שמגיע לגינה עם הילדים. "הוא גבוה וגם אם מדובר על ילד גדול יחסית שמותר לו לטפס על המתקן לבד, היו צריכים להשקיע יותר מחשבה על בטיחות, הרגליים מחליקות על שרשראות הברזל, אין שום הגנה מנפילה למעט קורות שאפשר לאחוז בהן, אני פשוט לא מבין איך התקבלה ההחלטה לאשר את המתקן".
כשכתבנו על הגינה העירייה טענה בתגובה שהמתקנים קיבלו את אישור מכון התקנים, אך זמן קצר לאחר מכן שניים מהמתקנים נעלמו, למרות שהם חדשים לגמרי. ומה לגבי גשר השרשראות? דווקא הוא עדיין בגינה.

רחובות המדע: המגלשה התלולה


3 צפייה בגלריה
המגלשה בשכונת המדע
המגלשה בשכונת המדע
המגלשה בשכונת המדע
(צילום: אביגיל קדם)

המתקן הידוע ביותר לשמצה בעיר הוא המגלשה בשכונת רחובות המדע. כבר כמה שנים יוצאים ממנה ילדים פצועים עם שברים בידיים וברגליים וכוויות משפשופים, במגלשה תלולה מאוד שמהירות הגלישה בה גבוהה במיוחד.
"ילדים בכל הגילאים נפצעו במגלשה", מספר מאיר, תושב השכונה שכבר לא מאשר לילדים שלו לשחק במקום. "זה נראה כאילו רצו להכניס מגלשה לשטח מצומצם יותר, אז הם עשו אותה בזווית שתאפשר את זה אבל לא נתנו את הדעת על מהירות הגלישה שתיווצר וזה גורם לפציעות. זו עובדה בשטח. מבחינת העירייה אם זה עומד בתקן זה מספיק, אבל מי מבטיח לי שמה שהעירייה אומרת נכון?"
תושבת השכונה הוסיפה: "אנחנו נמצאים בפארק כמעט מדי יום, הילד שלי היה כל כך מבוהל מהפציעה שלו שהוא לא מתקרב למגלשה הזו יותר, אבל ילדים אחרים נכנסים, וגם ילדים חדשים או כאלה שלא מכירים כל כך טוב את הסיפור של המגלשה, ועדיין אפשר לראות שילדים נפצעים בה, ולא פציעות קלות, אלא ממש כוויות של שפשוף העור. השבוע ילד שבר רגל. כבר שנה וחצי ילדים נפצעים כאן ודבר לא השתנה".

חצרות המושבה: הצילייה הותקנה מחדש

במקום אחד דווקא כן עזרו תלונות התושבים, לפחות בכל מה שקשור לבטיחות. בחופשת הקיץ האחרונה נפתחה גינת השעשועים בחצרות המושבה אך מיד התגלתה תקלת בטיחות חמורה. ילדים יצאו מהמתקן הגבוה ביותר הישר לפתח הצילייה וטיפסו מעליה כשהם מסכנים את עצמם בנפילה מגובה רב. תושבים בשכונה התריעו, צילמו ופנו לעירייה אך נתקלו בחוסר מענה.
"משהו כאן לא בסדר, יש מתקן שעשועים ענק דמוי טירה, יש בו סולם לעלות לקומה השנייה ובקצה שלו יש פתח. הילדים עולים מאותו פתח לגג ומשם מטפסים על היוטה. אם ימות ילד חס ושלום, ולא רחוק היום, תהיה פה שרשרת של עצורים, ולמה אני אומר את זה? כי יש אדם שאישר את המתקן, אבל אישרו אותו לפני שהתקינו את היוטות, ואם היו שמים אותן ואז קוראים לאישור, אף אחד לא היה מספק את האישור", אמר תושב השכונה שגם עוסק בתחום הבטיחות.
לדבריו, הוא ושכנים נוספים התקשרו במשך שבועות, אך מלבד שליחת פקחים שרק עמדו והסתכלו על הצילייה, לא היה מענה.
העירייה בתגובה ציינה שהמקום עבר את אישור מכון התקנים, אך מיד לאחר התערבות העיתון הסירה את הצילייה והתקינה מחדש בצורה שלא מאפשרת את הטיפוס עליה.
תגובת העירייה:"עיריית רחובות השקיעה בשנים האחרונות מיליוני שקלים בחידושן ובהקמתן של גינות משחק רבות. כל הגינות הפכו להיות שימושיות ומזמינות ולראיה מאות הילדים שמגיעים אליהן מידי יום. חשוב לדעת כי אישור מכון התקנים לפתיחת גן הינו תנאי הכרחי, לפי דין, לפתיחת גן. מבלי שמתקבל אישור - העיריה לא פותחת את הגן, ואישור שכזה מתקבל רק לאחר שמתבצעת בדיקה פיזית בשטח.
"גן הפלסטיק" הפך להיות לאחד הגנים העסוקים בעיר עם אלפי מבקרים מידי שבוע, המתקנים סופקו ע"י חברה מובילה בתחום. לאחר פניות הורים בוצעו מספר שינויים כדי שההורים ירגישו בטוחים יותר.
הגן ב"חצרות המושבה" - ועד השכונה היה שותף מלא בבחירת המתקנים וליווה את התהליך לכל אורכו. לצערנו בני נוער, שנדגיש שהם נמצאים באחריות הוריהם, הפכו את ההצללות לטרמפולינה והעירייה בחרה לשנות את מיקומן כדי לצמצם את התופעה.
גינת "שדרות חן" חודשה לאחרונה והפכה מאוד אטרקטיבית. המתקן המרכזי בה מותאם לילדים מגיל 10, כשלצידו מתקן לפעוטות ומתחם נדנדות. המתקן קיבל את כל האישורים הנדרשים לפני פתיחתו. לאחרונה מספר הורים פנו וטענו שמרגישים חוסר ביטחון משימוש של ילדיהם במתקן ולכן נעשתה פנייה של העירייה לחברת המתקנים בבקשה לבחון אם וכיצד ניתן להתמודד עם חלק מהטענות שההורים העלו - וכבר בימים הקרובים יעשו מספר שינויים במתקן.
שלושת הגנים הללו הוקמו ע"י שלוש חברות שונות, מובילות בתחום. נזכיר כי גן שעשועים הינו מקום בילוי לילדים שחייבים בליווי מבוגר/ת. האחריות ההורית חלה גם בגינות המשחק ולכן על ההורה לראות מראש אם המתקנים מתאימים לשימוש ילדיו".