הפועל ראשון לציון בכדורגל ידעה עליות ובעיקר מורדות, ובהיסטוריה בת 82 השנים שלה בלטה קבוצה אחת מעל כולן - ראשוניה מודל 1980/81, שהעפילה לליגה הלאומית (הראשונה דאז) וסיימה את העונה במקום השישי, דירוג השיא של המועדון מאז ועד היום.

1 צפייה בגלריה
כוכבי הפועל ראשל"צ 1980/1
כוכבי הפועל ראשל"צ 1980/1
ותיקי הפועל ראשל"צ בפרדס רבינוביץ'
(קובי קואנקס)

במדים האדומים (המועדון אימץ את הכתום רק בשנות ה־90) כיכבו אז שמות כמו איתן שלום, אפריים ויינמן, אלי מדואל, בן ציון פנקס, גדעון פוקסיניאנו ונחום יעקובי. שחקני העבר הללו, בנוסף לשמות אחרים שבעטו במגרש הפחים המיתולוגי, ייקחו חלק בכנס השפה העברית "לשון ראשון" שיתקיים ב־8 בפברואר, בהיכל התרבות, במסגרת חגיגות 140 לראשון לציון, שיוקדש לשדר הספורט יורם ארבל.
בימי שגרה, נוהגים חברי הקבוצה לקיים "פרלמנט" נוסטלגי שבועי בשוק החקלאי, פרדס רבינוביץ'.
"אנחנו מדי פעם יושבים שם ומדברים על הא ועל דה, על העבר, על מה שקורה היום, וכן, גם נזכרים בקבוצה ההיא, הגדולה", אומר השבוע פוקסיניאנו, "מה שהיה מיוחד בקבוצה ההיא זה שרוב השחקנים היו בני אותו המחזור, מאותו שנתון, מגובשים. כל קבוצה שרוצה להצליח תלויה בגרעין שלה, ואצלנו הוא היה ביתי, מקומי, לא כמו קבוצה שמורכבת מזרים שלא מכירים אחד את השני, מנשקים את הסמל ומחר עוזבים.
"היום הלך הרגש, ואם פעם היו באים לראות אותנו 4,000 צופים, היום באים 40. היינו כוח משיכה של קהילה, של עיר, היו יושבים שם התושבים מהשכבות האריסטוקרטיות לצד תושבי השכונות, כולם יחד סביב הקבוצה. כשהאוהדים היו מתופפים על הפחים באצטדיון, בשבת, כל העיר הייתה שומעת".
עד כמה אתה אופטימי לגבי העתיד?
"קשה לומר שאני אופטימי. במציאות היום יש אולי שני שחקני בית בקבוצת הבוגרים, ואני לא מבין את החוכמה של לבנות קבוצה רק משחקני רכש".
חבר המועצה ושחקן העבר, איתן שלום, שלאורך השנים גם שימש מאמן וחבר הנהלה בהפועל ראשון, נזכר: "אני לא יודע לעשות את ההשוואה אבל הקבוצה ההיא הורכבה מ־95 אחוז שחקני בית, כולם בני אדם מלומדים, אנשי עבודה, כי אז אי־אפשר היה להתפרנס רק מכדורגל. בשבת היו סוגרים את הכביש מרחוב ז'בוטינסקי עד הפרדס הראשון שהיה אז, ואלפי אוהדים היו מציפים את מגרש הפחים. לאורך רוב העונה היינו במקום השני, אבל בסוף לא עמדנו בלחץ וסיימו במקום השישי (הפועל תל אביב סיימה כאלופה)".
והיום?
"לצערי אני מאוד פסימי. יש עדיין אנשים טובים שעושים הכל כדי להחזיק את הפועל ראשון מעל המים, אבל בשביל להרים את הקבוצה למעלה צריך לבנות אותה מחדש מלמעלה, לא מלמטה, ולצערי אני לא רואה עתיד ורוד".
הכנס יתפרש על שלושה ימים, 7 עד 9 בפברואר, יעסוק במילים, באנשים, בשירים ובמושגים שפרצו דרך והטביעו חותם בשפה העברית. במושב הספורט ייקחו חלק יורם ארבל, מירי נבו, פיני קינן (קינסטליך), פיטר פלצ'יק וספורטאי העבר של ראשון לציון. "אני חושב שחלק גדול משפת הכדורגל עוצבה אז, בדור שלנו", אומר שלום. "כשאימצנו מילים בעברית 'מאונגלזת' - כמו פנדל, והיום אומרים בכלל בעיטת עונשין מ־11 מטרים, או אופסייד ('נבדל') שהיא שמישה עד היום. אפשר לראות בזה עוד חותם היסטורי של הדור שלנו".
"מרגש שב־140 שנותיה, עירנו יכולה לנכס לעצמה הצלחות כל כך גדולות ככלל ובתחום הספורט בפרט", אומר השבוע אלי פולק, מנכ"ל החברה העירונית. "כנס השפה העברית יקדיש השנה מושב שיעסוק ב'ספורט ועברית', שייתן את הכבוד הראוי לספורטאי עבר והווה. אני מזמין את כולם לבוא".