הדרבי הרחובותי חוזר. אמנם לא באותן עוצמות של ימים עברו, אבל האמוציות והקרב על היוקרה העירונית ברחובות חיים, קיימים ובועטים. מכבי שעריים תארח היום את הפועל מרמורק במשחק שקובע לא מעט אנה מועדות פניהם של השערוקים במאבקי התחתית. מנגד, מרמורק תנסה לשפר עמדות בצמרת. השבוע, ביום גשום וסוער, הפגשנו שני שחקני עבר: מוטי חיימוביץ' משעריים ומוטי נחמני ממרמורק. ולמרות השנים הרבות שחלפו מאז שלבשו את מדי קבוצותיהם – יש להם מה לומר ולספר.
הדרבי מעל הכל השחקנים אמנם כבר מזמן לא מזוהים עם המועדונים, אבל כאמור המסורת עושה את שלה ויש ברחובות עדיין רבים שזוכרים או יכולים לדקלם למשל את סיפור המעבר הטעון של טוני שרעבי ז"ל ממרמורק לשעריים באמצע שנות ה-70. אז ישב הכוכב הגדול של מרמורק שנה בהסגר אחרי שקיבל הצעה לעבור ליריבה המושבעת תמורת הבטחה לדירה ולמענקים כספיים. אנשי שעריים 'הבריחו' אותו מרחובות, אנשי מרמורק הגיעו לדירתו וביצעו בה חיפוש, אבל לא מצאו את החוזה שעליו חתם אחרי שאשתו החביאה את המסמך במקפיא.
1 צפייה בגלריה
נחמני וחיימוביץ', השבוע. הרבה מאוד השתנה מאז | צילום: אבי מועלם
נחמני וחיימוביץ', השבוע. הרבה מאוד השתנה מאז | צילום: אבי מועלם
נחמני וחיימוביץ', השבוע. הרבה מאוד השתנה מאז | צילום: אבי מועלם
נחמני שיחק במרמורק מגיל 12 עד גיל 25 (עלה לבוגרים בעונת 1978/79 כשהיה בן 18). אחר כך עבר לשעריים ושיחק איתה בליגה הלאומית (אז הליגה הראשונה) בעונת 1985/86. חיימוביץ', מנגד, הוא הבלם הנצחי והסמל הגדול ששיחק בבוגרים של שעריים במשך 25 שנה, מ-1969 (כשהיה בן 16) עד 1994 (פרש בגיל 41) והופיע איתה גם הוא בליגה הבכירה ב-1985/86.
כשהשניים נפגשים הם מעלים זכרונות וחיימוביץ' נזכר במאבקים עם נחמני: "הוא היה חלוץ מהיר, זריז וממזר לא קטן שידע להבקיע שערים. אבל ברוב המשחקים ניצחנו אותם. היו להם שחקנים טובים מאוד, עד שיורם אורנשטיין ורוני מוסקוביץ' עזבו אותם".
קשה למצוא כיום שחקנים שמזוהים עם המועדונים הרחובותים. נחמני: "זה כבר לא כמו פעם. אמנם מבחינת האוהדים זה עדיין דרבי על כל המשתמע מכך, אבל מבחינת השחקנים של היום זה לא ממש דרבי עם יריבות טעונה אלא עוד משחק. אחרי המשחק זה לא משנה להם אם ניצחו או הפסידו. כל אחד מהם לוקח את הרגליים ונוסע לעיר שלו.
"בעבר היו רק שחקני בית וכולם הכירו את כולם, כך שהיה לשחקנים אתגר מיוחד. היית מסתובב בראש מורם בעיר אם היית מנצח, ועם הראש למטה כשהיית מפסיד. למרות הכל, מבחינת העניין טוב שבכל שנה יהיה דרבי ברחובות, ולא משנה באיזו ליגה הקבוצות ישחקו. הדרבי הוא מעל הכל. אם לא יהיה דרבי ברחובות, זה יהיה לפחות כמו שלא יהיו קניון או מקומות בילוי בעיר".
חיימוביץ': "האמת, אני לא יודע אם נשארו בכלל שחקנים מקומיים משמעותיים בשתי הקבוצות. כשכולם גדלו במועדון היה לדרבי אפקט אחר".
בעבר גם לא היה נהוג ששחקנים עוברים משעריים למרמורק ולהיפך, דבר שכאמור התבטא בזעם הגדול בשעתו על המעבר של שרעבי ז"ל. תופעה כמו זאת של תום מדהלה, שהוא בן למשפחה המזוהה כל כך עם שעריים, אשר לבש את מדי הפועל מרמורק העונה, לא הייתה יכולה להתרחש לפני כמה עשרות שנים. נחמני חווה היטב את הערכים הישנים: "פעם היו קוראים 'בוגד' לשחקן שעבר, היום זה לא קיים ואין גם שחקני בית שאתה יכול להגיד להם לא ללכת. מבחינת היריבות זאת בעיה, וחבל מאוד".
חיימוביץ': "מצחיק אותי לפעמים כשאני רואה שחקנים מנשקים את הסמל שעל החולצה. כפי שהדברים נראים היום, הם לא צריכים לנשק את הסמל אלא את הצ'ק שהם מקבלים בסוף החודש. אפילו שזאת תקופה אחרת, אני לא חושב שהייתי נוהג כמו תום. אני מכיר את אבא שלו שגדל איתי בשכונה, והמשפחה שלהם היא ממייסדי מכבי שעריים. בגלל זה גם לא רצו אותו עכשיו בחזרה, אחרי שמרמורק זרקו אותו והוא עבר ליבנה".
נחמני, אתה זוכר את ההתרגשות שלפני הדרבים? "אז אוהדים לא היו ישנים בלילות שלפני הדרבי, והיו מדברים עליו חודש לפני המשחק. גם השחקנים היו נטענים ברמת מתח אחרת לגמרי. היום אוהדים רבים לא יודעים בכלל נגד מי משחקים ומתעוררים רק לפני המשחק. עד לפני כמה ימים רבים מהם לא ידעו בכלל שיש דרבי. אין את המוטיבציה של פעם, כשכל השחקנים היו שחקני בית".
חיימוביץ': "אני מניח שיש התרגשות בקרב השחקנים גם היום, כי דרבי הוא משהו מיוחד. אבל בהחלט אי אפשר להשוות את מה שקורה היום לדרבים בעבר - זה לא דומה ולא יהיה דומה".
נחמני זוכר במיוחד את המפגש הלוהט מעונת 1982/83, שבו התמודדו שתי הקבוצות בצמרת ליגה א'. "ניצחנו 1:4. כבשתי שני שערים ועלינו ליגה בסיום אותה עונה אחרי שסיימנו במקום הראשון. שעריים הגיעה למבחנים, אבל בסוף לא עלתה בגלל הסיפור שהיה עם מכירת המשחק".
קרנבל שלם חיימוביץ' זוכר את ההפסד 2:1 של שעריים למרמורק בדרבי שנערך ב-1973 בחיפה. "זה היה משחק מכריע במחזור ה-30 על העלייה לליגה הלאומית. היה צפי לקהל גדול, כך שהיה ברור שהמשחק לא יתקיים ברחובות. בבלומפילד לא נתנו לנו לארח כי זה היה אצטדיון של הפועל, ואת אותה התשובה קיבלנו לגבי האצטדיון בבאר שבע. ואז ג'וני הרדי ז"ל ואנשי מכבי חיפה הזמינו אותנו לארח בקריית אליעזר. הגיעו לשם 18 אלף צופים, מתוכם 10 אלפים של שעריים שהגיעו מרחובות. והמספרים האלה ממחישים היטב את ההבדלים ביחס למה שקורה היום".
חיימוביץ' זוכר דרבי נוסף שנערך אחרי כמה שנים במגרש של מרמורק, שבו אימן גיגי כהן ז"ל את שעריים, ושיחקו בו מקומיים כמו איתן מדמוני, עמי גובס, אברהם לחמי ויוסי שפיצר, לצד שחקני רכש כמו יוסי שמריה ואלי (קינלי) כהן. "עשינו ריצה מטורפת מליגה א' לליגה הארצית, ומשם ללאומית שנה אחרי שנה. גיגי ז"ל השאיר את שמריה על הספסל. שמריה כעס וגיגי אמר לו 'אתה תעלה במחצית השנייה כשכולם יהיו עייפים ותנצח את הדרבי'. וזה באמת מה שקרה.
"שמריה נכנס, ניצחנו 1:4 ואחרי המשחק לא נשארו גדרות, כי הגיעו בערך 5,000 איש - וכל האוהדים שלנו פרצו למגרש ולקחו אותנו על הכתפיים עד המגרש של שעריים. היה קרנבל שלם ואלו היו משחקים אדירים. היינו מתלבשים במגרש מכבי ליד גן העיר, ומשם נוסעים למשחקים. תמיד הייתה שיירה של כל השחקנים שהיו גרים בעיר, לא כמו היום כשאתה לא רואה אף אחד אחרי המשחק".
מאכזב אתכם מה שקורה היום? נחמני: "אין לי מה להתאכזב, כי במרמורק עושים מה שטוב לקבוצה בהתאם לתקציב שיש לה. הם לא רוצים להיכנס לגירעון, ואתה לא יכול להגיד להם להביא שחקנים מליגת העל אם אין תקציב מתאים. ליגה א' היא המקום הטבעי של שתי הקבוצות ואם מרמורק תעלה - היא יכולה להיות בליגה הלאומית שלוש או ארבע שנים. לא יותר מזה. אם לא יהיה בסיס טוב מבחינה תקציבית - זה לא יילך".
נחמני התייחס ליכולת של מרמורק הנוכחית: "הייתה ירידה בתקופה האחרונה, אבל הכיוון הוא עליית ליגה. יש קבוצות חזקות בליגה א' וארבע או חמש מהן נאבקות על האליפות. אדומים אשדוד נראית לי כמי שתתמודד הכי חזק, אבל מרמורק תיאבק עד הסוף ואני מאמין שתסיים בחמישייה הראשונה".
אז מרמורק פייבוריטית בדרבי? נחמני: "כן, אבל עדיין הכל פתוח. אני מאחל הצלחה לשתי הקבוצות כי שיחקתי עונה אחת בשעריים ויש לי שם המון חברים. אני ממש לא רוצה שהיא תרד ליגה. שעריים בתחתית כנראה בגלל שהסגל שלה לא מספיק טוב, אבל אני מאמין שהיא תתחזק. עמדת המפתח של מרמורק היא ההגנה שלה, שחזקה יותר מזאת של שעריים שסופגת המון".
חיימוביץ': "זאת קלישאה שלדרבי חוקים משלו, אבל עדיין השנה מרמורק טובה יותר. שחררו שם המון שחקנים, ואני לא יודע להגיד אם הם ויתרו על המרוץ לעלייה, אבל זה כאילו שהם אומרים 'אנחנו לא בעסק'. הם שחררו שחקנים כשהם היו במקום הראשון, וזה תמוה ומוזר. אבל כנראה שמדובר בשיקולים כספיים".
חיימוביץ' מקווה שהביתיות תעזור לשעריים: "אולי זה יעזור לאזן קצת את הכוחות, אבל מרמורק עדיפה. היא איבדה קצת גובה בזמן האחרון, אז לך תדע. שעריים חייבת לאגור נקודות כי היא הסתבכה, ויש לה מזל שקריית גת על הפנים ויבנה קצת חלשה. היא חייבת להתעלות, אחרת יהיה בלגן - ודרבי זאת הזדמנות".
נחמני: "לא משנה באיזו ליגה שעריים משחקת - תמיד האוהדים שלה יבואו לעודד אותה. האוהדים של שתי הקבוצות חברים טובים ומכירים זה את זה. יהיה מתח, אבל הם יתעסקו בעידוד והמשחק יעבור בצורה יפה. פה ושם זורקים לפעמים מילים, אבל זה נעשה בהומור".
בשבועות האחרונים שתי הקבוצות החליפו מאמנים. אסי דומב החליף במרמורק את ניב סידי שפוטר, ושלומי שלמה החליף בשעריים את רון קופרלי בעקבות מחאת האוהדים. נחמני: "לא ראיתי את כל המשחקים השנה, אבל הבנתי שבמרמורק לא היו מרוצים מהכדורגל שהקבוצה הראתה בתקופת סידי, שהתבסס על מסירות רוחב. הביאו מאמן מנוסה יותר שהייתה לו הצלחה לא רעה בלאומית ושכמעט השאיר את הקבוצה בליגה. איתו מרמורק תפגין יכולת טובה יותר".
חיימוביץ': "הבנתי שלפני שקופרלי עזב היו משחקים שבהם שעריים הייתה טובה והיו משחקים שבהם השחקנים שלה לא פגעו. קופרלי הוא אמנם מאמן מקומי, אבל בדרך כלל מאמנים לא עומדים בלחץ של הקהל, בקללות ובדרישות ללכת הביתה. נכון לעכשיו חילופי המאמנים לא באו לידי ביטוי בתוצאות, כי הקבוצה הפסידה בבית לחולון ואחר כך בכפר שלם. גם הדרבי יהיה קשה, אבל אולי הוא יביא את המפנה".
במרמורק נבנה בקיץ האחרון סגל נוצץ, אבל היא לא דרסה את הליגה כפי שציפו ממנה ולאחר מכן שוחררו ארבעה שחקנים בכירים כמו אוהד אדלשטיין, יובל שפונגין, גיא עיני ואלון סולטן. נחמני: "חיזקו את הקבוצה במטרה לעלות, אבל השחקנים לא הציגו יכולת מלאה. לפעמים קורה שמביאים שחקן טוב ויש לו נפילות. זה יכול לקרות בכל קבוצה, אז משחררים ומביאים אחרים. שמות לא אומרים כלום. הבנתי שהייתה בעיה כספית אז החליטו לשחרר שחקנים".
שעריים הסתבכה העונה בתחתית אחרי שלא הצליחה לשמור על הסגל מהעונה שעברה מסיבות כלכליות, ולא השאירה אצלה את השחקנים שהובילו אותה להצלחות בעונה שעברה. חיימוביץ': "שם המשחק הוא כסף, ובשעריים המצב הכלכלי כנראה לא טוב. אחרי שהייתה להם עונה טובה זה דבר טבעי ששחקנים מבקשים העלאה. הם מקבלים הצעות מקבוצות אחרות, ואתה לא יכול לעמוד בזה. זאת התחלה של התפרקות וככה הקבוצה איבדה את השחקנים שהובילו אותה. הגיעו אחרים שכנראה לא בדיוק התאימו, אבל לאחרונה מנסים שם להתחזק".