מורה לערבית ואיש הייטק מקימים קבוצת כדורעף. על פניו, נשמע כמו תחילתה של בדיחה, נכון? אבל זה הסיפור של הפועל רחובות, קבוצת הכדורעף הבכירה של איזור השפלה. רחובות עלתה הקיץ לראשונה בתולדותיה לליגת העל, וכבר במחזור הפתיחה רשמה ניצחון היסטורי (והיסטרי) - 1:3 על ק.ק. תל אביב.
2 צפייה בגלריה
הפועל רחובות. "שמחים שהצלחנו להרים את הדבר הזה"
הפועל רחובות. "שמחים שהצלחנו להרים את הדבר הזה"
הפועל רחובות. "שמחים שהצלחנו להרים את הדבר הזה"
(צילום: איוון קוליאדה)
על הפרויקט המעניין הזה חתומים בעיקר שני אנשים. דורון שולדינר הרפז ומנחם שפר. שניהם שחקני עבר - לא ברמות הגבוהות - אבל כאלה שהאהבה שלהם לכדור המעופף ביעבעה כל הזמן. לפני תשע שנים החליטו לעשות מעשה והקימו את הפועל SVA רחובות, מועדון שיאגד את כל שחקני האיזור. מה זה SVA אתם שואלים? Shfella Volleyball Association - או אם תרצו "מועדון כדורעף רחובות והשפלה", כפי שהם מתעקשים לכנות אותו, גם בעמוד הפייסבוק המטופח שהקימו.

מסע מופלא

קבוצת הכדורעף הראשונה של המועדון יצאה לדרך בתיכון דה שליט בעיר, ומשם הצמיחה היתה גדולה. היום הוא משרת 400 ספורטאים ב־30 קבוצות, כשגולת הכותרת היא כמובן זו הבוגרת, שבינתיים מסתכלת לכולן בליגת העל בלבן של העיניים.
בשבת האחרונה היא הפסידה 3:0 לקריית אתא וביום שלישי האחרון באולם בגין היא אירחה לחגיגה גדולה את הפועל מטה אשר־עכו, האימפריה הכי גדולה של הענף בשנים האחרונות.
"את האמת, זה מסע מופלא של יזמות חברתית בתוך מציאות קשה של חוסר במתקנים ותקציבים", מסביר שפר. "תודות לדורון שמחי, מנהל מחלקת הספורט בחברה העירונית, הצלחנו להרים ראש ולהגיע להישגים משמעותיים. בשנה שעברה הנוער שלנו הגיע למקום החמישי בארץ, הנערים והנערות שלנו עלו לליגת על, קבוצת הנערות סיימה במקום השלישי בשנה הראשונה שלה בליגה. הבונוס כמובן זו העלייה הקיץ לליגת העל לגברים ולליגה הלאומית בנשים".
הפועל רחובות הוקמה על קרקע פורייה. הפועל בת ים, האימפריה הגדולה של האיזור בפרט ושל הכדורעף הישראלי בכלל, התאיידה בשנים האחרונות אל אוויר העולם והקבוצה מעיר המדע תפסה את הבכורה בכל איזור השפלה. "המועדון בא לפתח את הספורט התחרותי המקצועי ברחובות והשפלה. ה'כוכבים' שלו הם המאמנים. כל אנשי הצוות הם תוצרת מקומית", מסביר שפר.
2 צפייה בגלריה
קרב אווירי מול ק.ק תל אביב
קרב אווירי מול ק.ק תל אביב
קרב אווירי מול ק.ק תל אביב
(צילום: איוון קוליאדה)
ועדיין, הסיפור הגדול זו הקבוצה הבוגרת, שמתבססת בעיקר על שחקני בית וצעירים מוכשרים. מקס טקצ'ב בן ה־18 הוליך את טבלת הנקודות מול ק.ק תל אביב, איליה מוטין בן ה־17 (בנו של המאמן ארתור) הוכתר לאחרונה למצליב המצטיין של ליגת העל לנוער, ומיכאל שיפרין (18) הוא בורג מרכזי גם כן, לפני שיתגייס לצה"ל.

טבילת אש

לא מעט קבוצות לאורך השנים, בכל מיני ליגות בכדורעף הישראלי, מוותרות על העלייה ונשארות באיזור הנוחות שלהן. רחובות החליטה הקיץ, גם בגלל הדור המוכשר שצמח שם, לקפוץ למים הקרים. "הסיבה היחידה שעלינו זה בגללם", מודה שפר. "לא הייתי עולה אם לא היו לנו שלושה שחקני נוער שהם ברמה של ליגת העל. ברגע שיש לך שחקני בית איכותיים, אם אתה לא ברמה הגבוהה - אז אתה משאיר אותם ללכת למועדונים אחרים".
על הקווים נמצא, זו השנה הראשונה, ארתור מוטין - תושב רחובות ושחקן נבחרת אוקראינה בעבר, שעובד עם כל קבוצות הגיל במועדון. הקיץ קיבל את המפתחות לקבוצת הבוגרים, אחרי שבשנתיים האחרונות שפר היה זה שעמד על הקווים בנוסף לתפקידו כיו"ר.
"יש לנו קבוצה צעירה והיא משחקת יפה מאוד", סיפר מוטין. "בכל משחק מנסים לעשות כמה שפחות טעויות, אבל יש עוד הרבה מקום לשיפור. התבססנו על שחקנים משנה שעברה וצעירים ממחלקת הנוער. ברור שהמטרה של כל מאמן היא לנצח בכל המשחקים, אבל לי יש אחת יותר גדולה: לתת לילדים בית, שיהיה להם לאן לשאוף, שיאהבו כדורעף".
קפטן רחובות, אופק מולכו, הוסיף: "זאת טבילת האש הראשונה של המועדון בליגת העל, עם המון חבר'ה צעירים שעושים את הדרך הראשונה שלהם, ובהתאם לזה היו טעויות אופייניות וירידות מתח במשחקים הראשונים. אנחנו רוצים ללמוד ולהשתפר הלאה".
מנהלת המועדון ומאמנת הנוער היא אלה קולנגורוב, שחקנית נבחרת ישראל בעבר, עם רזומה של מעל עשר שנים בליגת העל. ומה לגבי שחקנים זרים, אתם שואלים? בשבוע הקרוב אמורים לנחות השניים הראשונים, מוונצואלה וקולומביה. עד עכשיו רחובות שיחקה עם סגל כחול־לבן בלבד. אגב, כל קבוצה בליגת העל יכולה להחתים שלושה שחקני חיזוק, רחובות - כמו לא מעט קבוצות אחרות - העדיפו להסתפק בשניים. מבחינה תקציבית, כמובן.
"אני אישית לא מעוניין להביא ים של זרים, אלא לפתח את השחקן הישראלי. זה חשוב לא רק לנו, אלא גם לנבחרת ישראל", מבהיר מוטין.
"אם נקביל את זה לכדורסל, ההבדל בין מטה אשר לרחובות בכדורעף זה כמו בין מכבי ת"א להפועל אילת", מוסיף שפר. "שנה אחת, עם בחירת זרים טובה, אילת יכולה להגיע לפיינל־פור, אבל עונה לאחר מכן להיאבק נגד היריבה. אנחנו שואפים, בעונה הראשונה שלנו בליגה הבכירה, לא רק להישאר בליגה, אלא לסיים במקומות 8-9 מתוך 12 קבוצות. אני חושב שאנחנו גם מסוגלים לזה".
המאמן, ארתור מוטין: "אנחנו מנסים לעשות כמה שפחות טעויות, אבל יש עוד הרבה מקום לשיפור. ברור שהמטרה היא לנצח בכל המשחקים, אבל לי יש אחת יותר גדולה: לתת לילדים בית, שיהיה להם לאן לשאוף, שיאהבו כדורעף"
מוטין: "ברור שאנחנו רוצים להישאר בליגה, אבל החבר'ה פה צריכים עוד להתחשל ולהבין מה זו ליגה בכירה. המשחקים הללו מאתגרים אותם והם חווים חוויות מול קבוצות שעד היום ראו אותן רק במסך הטלוויזיה. מול מטה אשר, למשל, כל העולם ואשתו היום באולם. אלו קבוצות שעד היום האוהדים ברחובות לא ראו פנים מול פנים".

כמו משפחה

ואי־אפשר בלי עוד כמה מילים על ראשי המועדון, שבחיי היום־יום שלהם בכלל רחוקים מכדורעף כמו מכבי שעריים וליגת העל בכדורגל. הרפז הוא בכלל מחנך ומורה לערבית בביה"ס למדעים בלוד, בעל תואר שני במדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית. שפר עובד בקרן הון סיכון ומשקיע בסטארטאפים.
"כל הפעילות שלנו התנדבותית", מציין שפר. "הקמנו את הקבוצה מתוך מקום חינוכי. שנינו שיחקנו מליגות הילדים ועד לבוגרים בליגה הארצית. רצינו לתת לילדים של היום מקום לשחק. פתחנו בבי"ס דה שליט. שנה אחרי זה היו שתי קבוצות ומשם זה גדל. לפני שלוש-ארבע שנים התחלנו להעפיל גם עם קבוצות בנות והצמיחה נמשכה".
שפר מוסיף: "החלום שלנו היה לייצר מועדון גדול שישרת את כולם. עלינו לליגת העל והיו 150 אוהדים במשחק הראשון. זו הגאווה והמקום שאני שמח בו. אנחנו שמחים שהצלחנו להרים את הדבר הזה ברחובות. אני רואה את עצמנו כמו תנועת נוער שנותנת בית להרבה מאוד אנשים".
שפר מסכם: "אחרי ששלושה חבר'ה שלנו קיבלו מלגה בקולג'ים בארצות הברית, העובדה שיש לנו עדיין שחקני בית היא מדהימה ואנחנו נמשיך לפתח את המשפחה הזאת. נדע להעצים אנשים ולעזור להם להגשים חלומות. אני מודה לאלוהים שנפל בחלקי להכיר את דורון, שבלעדיו כל זה לא היה קיים, ולצוות המאמנים המדהים שלי שעובד בוקר עד ערב כדי שנשתפר כל הזמן".

כרטיס מועדון

את אגודת הכדורעף הפועל רחובות שפלה (SVA) ייסדו דורון שולדינר הרפז, מחנך ומורה לערבית בבית ספר בלוד, ומנחם שפר, עובד בקרן הון סיכון
מנהלת האגודה היא אלה קולנגורוב, שחקנית עבר ותושבת ראשון לציון
בכל קבוצות האגודה משחקים כ–400 כדורעפנים וכדורעפניות
את הקבוצה מאמן ארתור מוטין, תושב רחובות ושחקן נבחרת אוקראינה לשעבר
העונה היא הראשונה בה המועדון משחק בליגת העל לבוגרים
בשבוע הקרוב אמורים לנחות במועדון שני זרים ראשונים, מוונצואלה וקולומביה