היורו מאחורינו, גם האולימפיאדה, והגיע הזמן לחזור ולהתעסק בענייני הלבנט. הליגה הלאומית, למשל, שביום חמישי הקרוב (26 באוגוסט) תוציא לדרך באופן רשמי את עונת 2021/22. בניגוד לאשתקד, סקציה נס ציונה והפועל ראשל"צ מגיעות הקיץ לקו הזינוק עם מטרות שונות לגמרי.
4 צפייה בגלריה
הפועל ראשון חוגגים בטרום עונה
הפועל ראשון חוגגים בטרום עונה
הפועל ראשון חוגגים בטרום עונה
(צילום: ליאור פודר, סטודיו לוקורה)
שתיהן אמנם ביצעו חריש עמוק בסגל, אבל בעוד נס ציונה שואפת לסיים באחד משני המקומות הראשונים המובילים לליגת העל, אצל השכנה כל מה שרוצים זה לסיים עונה שקטה, ואם אפשר - שוב בפלייאוף העליון.

כשציפיות גדולות פוגשות רעב

נס ציונה, שתפתח את העונה ביום שני (19:45) במשחק חוץ בכפר קאסם, הפתיעה את כולם בעונה שעברה, אפילו את עצמה. למעשה עד שלושה מחזורים לסיום הפלייאוף העליון אשתקד, היא היתה חזק בתמונת העלייה ואפילו קראה תיגר על הפועל ירושלים. אף אחד לא תכנן את זה, אבל זה קרה. והמקום השלישי (8 נקודות מהפסגה) התקבל אצל בסיפוק מהול בתחושת פספוס.
קיץ 2021 שונה לחלוטין מקודמו. הפעם הציפיות גבוהות והמטרות בשמיים. שום דבר מלבד עליית ליגה לא באמת יספק. אורי גוטמן, למרות המקום השלישי המכובד, עזב ובמקומו חתם ניר ברקוביץ'. אחד המאמנים הצבעוניים ביותר בכדורגל הישראלי, ומי שהוא יותר מרק אח של איל.
4 צפייה בגלריה
נס ציונה נגד האדומים אשדוד בגביע הטוטו
נס ציונה נגד האדומים אשדוד בגביע הטוטו
נס ציונה נגד האדומים אשדוד בגביע הטוטו
(צילום: אסף הופמן)
בעונה שעברה הדריך בשלוש קבוצות שונות (אחי נצרת, בני יהודה ואום אל פאחם), כשבאף אחת מהן הוא לא החזיק מעמד יותר מדי זמן. הוא מונה למאמן מכבי אחי נצרת, אימן אותה חמישה מחזורים, עזב וחתם בבני יהודה, ולאחר ארבעה משחקים בלבד פוטר אחרי עימות מילולי בשידור ישיר עם הפרשן לירן שטראובר. במרץ האחרון הגיע שוב להפועל אום אל פאחם (כן, זו שאיתה הדיח לפני כמעט שנתיים את מכבי ת"א בגביע המדינה), אך עזב אותה לאחר 24 שעות בלבד.
ברקוביץ' הוא עדיין פיגורה רצינית בליגה הלאומית, ובנס ציונה נתנו לו יד כמעט חופשית בבניית הסגל. נכון, בני יהודה של יוסי אבוקסיס (עם אלירן עטר ושמות נוצצים נוספים) היא עדיין רמה מעל היתר, אבל נס ציונה לא חוששת להסתכל לה בלבן של העיניים בתקווה להשיג את הכרטיס השני לליגת העל.
הסגל: ברקוביץ' צירף שמות עם עבר בליגה הבכירה כמו השוער יוסי גינזבורג (שהגיע ממכבי פ"ת), הקשר עומרי שקל והחלוצים דודו ביטון ולבאן קוטליה. ביטון אמנם שיחק בהפועל עפולה ולא ממש הרשים, אבל הניסיון שלו מדבר בעד עצמו. קוטליה, ואת זה אוהדי הפועל ת"א יודעים, מזכיר חלוץ גיאורגי אימתני אחר מהעבר - גיורגי דרסיליה למשל.
דור כוכב, ששיחק בנס ציונה בעונת הירידה שלה לפני שנתיים, חזר ואיתו אפשר למצוא שמות מסקרנים נוספים: הבלם מור נאמן, שגדל בהפועל ת"א ושיחק בהפועל ר"ג; הבלם־קשר איתי רוטמן, אח של לירן מבית"ר ירושלים, שמגיע בהשאלה ממכבי פ"ת; קשר נבחרת האיטי, ג'ימי אלכסיס; וגם החלוץ רוי מליקה, הבן של מאיר מליקה האגדי, שירד אשתקד ליגה עם הפועל כפר שלם.
4 צפייה בגלריה
ברקוביץ'. יותר מאח של
ברקוביץ'. יותר מאח של
ברקוביץ'. יותר מאח של
(צילום: אורן אהרוני)
השאיפות: מה עם שחקני הבית, שחלקם לא נשאר. ביניהם שניים מהבולטים. הראשון, אמנון טדלה, שנבחן לאחרונה במ.ס אשדוד ונמצא על הכוונת גם של הפועל פ"ת, שנשארה ברגע האחרון בלאומית. השני, סאהר תאג'י, שכבר חתם בהפועל כפר סבא.
דבר המאמן: מה שבטוח, עם ברקוביץ' על הקווים יהיה מעניין, ולא רק על כר הדשא. הוא גם מודה בזה ושיחרר השבוע כמה הצהרות מעניינות בכל הקשור לאיזו נס ציונה נראה. "נס ציונה תשחק התקפי, כמו שאני יודע", הודה ברקוביץ'. "אין לי בעיה לנצח כל משחק 3:5. אני לא מפחד לשחק גם עם שלושה חלוצים".
"היתה לי הצעה מנס ציונה וישר קפצתי עליה", הסביר איך הגיע לקבוצה מהשפלה. "לא חשבתי פעמיים. שמעתי דברים טובים על המועדון. הוא מסודר, שקט ועם תנאים מעולים". לגבי השאיפות הגבוהות, ברקוביץ' לא מסתתר או מחפש תירוצים: "הציפיות ממני תמיד גדולות, אבל אני לא מפחד מזה. רעב מאוד להצליח".
"בנינו קבוצה מאוזנת מאוד, עם שחקנים איכותיים", הוסיף המאמן. "אני מאמין שאפשר ללכת עד סוף העונה, אבל זה לא יהיה פשוט, כי יש בליגה עוד קבוצות חזקות מאוד". וכן, אי־אפשר בלי השאלה הקבועה: מתי, אם וכאשר, נראה אותו בבמה המרכזית באמת: "ניר ברקוביץ' עוד יהיה בליגת העל. אני לא ממהר בכלל, אני עוד צעיר ורק עכשיו אני מסיים את קורס הפרו".

פלייאוף עליון תחילה

הפועל ראשל"צ שתפתח את העונה ביום חמישי הקרוב (במשחק חוץ בנס ציונה, נגד בית"ר ת"א־בת ים), תסתפק במקום טוב באמצע. גם היא עשתה מתיחת פנים רצינית, אבל גם השאירה שלד מהעונה האחרונה.
הסגל: החלוץ מחוף השנהב, מוחמד במבה, ילבש את המדים הכתומים שנה שלישית ברציפות. גם בן ארצו, דוסו אבו, ממשיך. הבלם והקפטן, עמית מוסרי, יישאר לעבות את חוליית הגנה ולצידו יהיה אפשר לראות את הכישרון הצעיר, רועי זריהן, בוגר מחלקת הנוער של המועדון, שרק לאחרונה חתם חוזה לחמש שנים, ואת אלון שטרוזברג (21), שסגר לעונה נוספת.
4 צפייה בגלריה
שבו
שבו
שבו
(צילום: עוז מועלם)
מבחינת החיזוק, אפשר גם בראשל"צ למצוא שמות מוכרים: הקשר האחורי, וובה בראון, שזכה בעבר עם קריית שמונה בתארים, הגיע מהשכנה נס ציונה. המגן עדי נמני הצטרף מר"ג וגם הקשר שי גולן (גדל בבני יהודה, שיחק בהפועל פ"ת), החלוץ איתי לוי (הפועל פ"ת) והמגן אורי צעדון הם מהשמות הבולטים בסגל של חיים שאבו.
השאיפות: אותו שאבו רשום על השינוי המעניין על הקווים. דווקא אחרי עונה נהדרת ובלתי צפויה, שהסתיימה עם המקום השביעי בלאומית, נפרדה ראשל"צ מאיסמעיל עאמר. שאבו הוזעק לאצטדיון הברפלד. עכשיו הוא יצטרך לעשות סדר, לא רק לאוהדים, אלא גם לעצמו, היכן השאיפות שלו פוגשות את המטרות הלא ברורות של הפועל ראשון לציון. כן, אותה עמימות מקצועית וניהולית שמאפיינת אותה כל כך בשנים האחרונות תלווה גם את העונה הנוכחית. השאלה היא רק מה יהיה בסופה?
דבר המאמן: "התחלנו את ההכנה שלושה שבועות אחרי כולם", סיפר השבוע שאבו. "אני לא מתרץ, אלא מציין עובדות. אני יכול להגיד שבראשון היה בסיס טוב, זו קבוצה שהפתיעה את כולם ונכנסה לפלייאוף העליון. עשתה תוצאות טובות ואי־אפשר להתווכח איתן. לכן, המטרה השנה היא להמשיך עם הבסיס הקיים ולהסתכל כמה שיותר למעלה. רוצים לשחק אטרקטיבי וגם שהקבוצה קודם כל תבטיח פלייאוף עליון. אחר כך אלוהים גדול".
שאבו יודע שהעונה יהיו כמה קבוצות שלראשל"צ יהיה קשה להתמודד מולן. "בני יהודה מן הסתם נבנתה כדי לעלות ליגה. יש להם תקציב יותר גדול ושחקנים מאוד מוכשרים. אלירן עטר שחקן משמעותי מאוד בליגת העל, על אחת כמה וכמה בלאומית. קבוצה שיידבוק בה, שיילך לה קצת יותר טוב - תהיה למעלה. מעבר ליכולות, טיפת מזל אחת שתביא איזה אקס פקטור שייתן מספרים - תיאבק גם היא בצמרת".
שאבו, למי ששכח, היה עוזרו של רוני לוי בעונת 2019/20 בבית"ר ירושלים, ונחשב למועמד בשנים האחרונות לכמה קבוצות בליגת העל. לאחרונה הדריך כמה חודשים את הפועל פ"ת. "אני לא אשקר, צובט שאני לא בליגת העל. יש לי את היכולות. אם תשאל אנשי כדורגל, כמו רוני לוי ויוסי בניון שעבדתי איתם, אז יספרו לך מי אני. הייתי צריך ללכת עם רוני לבאר שבע, אבל בסוף הכל לטובה. אין עניין של פחיתות כבוד. אני הולך בדרך שלי, יש אנשים שלוקח להם קצת יותר קשה להגיע לאן שהם מכוונים. המטרה שלי להגיע לליגת העל ולקבוצה גדולה, בעזרת השם".