הפועל ראשון לציון בכדורגל נכנסה אל סגר הקורונה כשהיא בעיצומו של מאבק סוער על כרטיס העלייה לליגת העל. בהפועל חולון, מכבי ראשון לציון ועירוני נס ציונה בכדורסל - חברות בחלק העליון של טבלת ליגת העל - הכל עוד פתוח, לפחות על פי חוקי הפורמט (פלייאוף). המתווה הסופי של החזרה למגרשים ולאולמות המשיך להתגבש במהלך השבוע הנוכחי, אבל מה שבטוח הוא שחוזרים למגרשים במהלך חודש יוני, ושנכון לעכשיו - כל הטוב הזה יקרה ללא האוהדים. ולאלה, איך לא, יש מה לומר בנושא.
6 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ראשון
אוהדי הפועל ראשון
אוהדי הפועל ראשון
(צילום: אבי מועלם)
השבוע דיברנו עם כמה מתוכם, כדי לשמוע את תשובתם על שלוש שאלות שעומדות על הפרק:
האם היה צריך בכלל לחדש את המשחקים?
האם האוהדים צריכים לחזור ליציעים?
איזה ציון מגיע לראשי הענף על תפקודם נוכח משבר הקורונה?
וזה מה שהיה להם לומר:

שם: יצחק אולינקי

קבוצה: הפועל ראשון לציון (כדורגל)
בעד. "עקרון ההגינות בספורט הוא החשוב ביותר. יש לסיים את העונה כך שכל התחרויות יתקיימו בהתאם למוסכם מראש - 30 משחקי ליגה ועוד 7 משחקי פלייאוף, כך שלא תהיה טענה לאף קבוצה, עולה, יורדות, או סתם קבוצת מרכז טבלה".
6 צפייה בגלריה
יצחק אולינקי
יצחק אולינקי
יצחק אולינקי
(צילום: פרטי)
בעד. "צעד מתבקש, עם הגבלה על מספר הצופים ליציע, כך שיישמר מרחק של 2 מטר בין אוהד לאוהד (שאינם בני אותה משפחה). כמובן שכל האוהדים יצטרכו להגיע עם מסכות וכפפות. בלי קהל אין כדורגל.
עובר. "ההתאחדות והמנהלת תפקדו בצורה מצוינת. בסך הכל מדובר במשבר קשה מאוד, שאף אחד לא ציפה לו. החזרה המהירה למגרשים תסייע לצמצם גם את ההפסד הכלכלי (טוטו וזכויות שידור). להערכתי, אם אכן לא יהיה גל שני של חולי קורונה, ההפסד הכלכלי יהיה בגובה של 30-20 אחוז, ולכן השחקנים יאלצו לקצץ בשכר העונה הבאה, או עוד בעונה הזאת. מבחינה כספית, כמעט ואין משמעות לקהל בליגה הלאומית. הרווח ממכירת כרטיסים ומנויים הוא שולי, אולי 10 אחוז מהתקציב. למעט הפועל קטמון, ששם הקהל דומיננטי".

"עדיף מכלום"

שם: קרן שמש
קבוצה: הפועל חולון (כדורסל)
בעד. "זה שאני בבית בלי ספורט זה קשה, מתגעגעים למשחקים ולאווירה אבל אני לא משלה את עצמי, כשהמשחקים יחודשו זה לא יהיה אותו הדבר, זה יהיה כמו ליגה חדשה שרק התחילה. נכון, זה לא אידאלי, אבל כמובן שאני מעדיפה את זה מאשר שלא יהיה כלום".
בעד. "המשחק תמיד צריך להיות פתוח לאוהדים, אבל זה צריך להיעשות בהדרגה. בהתחלה אולי עדיף שהמשחקים יהיו למנויים בלבד, תחת הגבלות, הפרדות, שלא תשב בכיסא שלך אלא על פי הצורך. בשלב השני יוכלו להיכנס אוהדים נוספים, הכל בכפוף למצב הכללי. אני לא יכולה לדמיין משחקים ללא קהל, הרי גם כשאני לא הולכת לאולם אני תמיד הולכת לפאב עם חברות לראות את המשחקים ביחד, כדורסל זה משחק חברתי".
6 צפייה בגלריה
קרן שמש
קרן שמש
קרן שמש
(צילום פרטי)
עובר. "אני מודה שאני פחות עוקבת אחרי החדשות היומיומיות, אבל בכל הנוגע להפסקת הליגה עוד בשלב מוקדם - זאת היתה החלטה ראויה ואחראית. אני זוכרת את הדרבי התל אביבי, שפתאום התברר שהרבה אוהדים הסתכנו שם בגלל אוהד אחד שנחשף לחולה קורונה. אני שמחה שמקבלי ההחלטות היו נוקשים ודרסטיים, זה משהו שלא ראינו במקומות אחרים בעולם".

שם: שי פוקסיניאנו

קבוצה: מכבי ראשון לציון (כדורסל)
בעד. "ברור שבעד, רוב המשק חזר לשיגרה כך שאין סיבה שהספורט לא יחזור. הספורט חשוב להרמת המורל, עברנו את מלחמת המפרץ, כל המבצעים בעזה אז מה זה וירוס שגורם לנזלת שיגרום לשיתוק של החיים? קטן עלינו".
6 צפייה בגלריה
פוקסיאנו
פוקסיאנו
פוקסיאנו
(צילום: עדן מועלם)
בעד. "אני מבין שההתקהלות יוצרת בעיה, אבל ברגע ששיטחו את העקומה וכמעט ואין חולים חדשים - אין סיבה שלא יחזירו את האוהדים שבוע או שבועיים אחרי שהליגה תיפתח. איזו התלהבות תהיה לשחקנים ללא קהל שיתמוך וידחוף את הקבוצה?
עובר. "אם הם יצליחו באמת להגיע למצב שהליגה תיפתח וחלק מהזרים יחזרו והישראלים יצליחו לתת חלק מהטון (בכל זאת, ההזדמנות שלהם) אז כולם יקבלו ציון עובר מבחינתי".

שם: מתן יציב

קבוצה: הפועל חולון (כדורסל)
נגד. "קבוצות לא התאמנו במשך חודשיים, חלק גדול מהזרים לא יגיע כי לא ירצו לסכן את עצמם, וגם כי הם מעדיפים להישאר ליד המשפחות שלהם בתקופה כזו. ייקח לשחקנים זמן רב להיכנס לכושר, או להתגבש כקבוצה. וכל זה בלי קהל. אין ערך לספורט תחרותי ללא קהל. ומה קורה אם חלילה יימצא שחקן שנדבק בקורונה? כל הקבוצה תיכנס לבידוד? והקבוצה ששיחקו נגדה? יש פה המון סיכונים ומעט מאוד ערך ספורטיבי".נגד. "הסיכון גדול מדי ויותר מזה - הוא מיותר".
נכשל. "בהפועל חולון ניהלו את המשבר בצורה מצוינת בהתאם לנסיבות. במינהלת ניהלו את המשבר בצורה עיוורת ואטומה".

שם: ערן בן דוד

קבוצה: הפועל ראשון לציון (כדורגל)

בעד. "חייבים להמשיך את העונה עד לסיומה ולעלות בצורה ספורטיבית. עמוס לוזון ומשה דמאיו בנו קבוצה טובה וחזקה שפתחה טוב את הסיבוב הראשון, ולאורך הסיבוב השני סובלת מחוסר יציבות וחדות. צריך להמשיך בקמפיין, משחק אחרי משחק - ולהשלים את ההעפלה לליגת העל".
6 צפייה בגלריה
ערן בן דוד
ערן בן דוד
ערן בן דוד
(צילום פרטי)
בעד. "אין סיבה שלא יחזור קהל, לפחות בעלי המנויים, ואוהדי החוץ, תוך פיזורם על מספר יציעים, בטח במשחקי הבית בהברפלד, פתח תקוה, דוחא, טדי ורמת גן. הליגה גם ככה סובלת מיציעים דלילים, כך שאין סיכוי גדול להידבקות או התקהלות יתר".
נכשל. "ממשרד הספורט ועד המינהלת, ההתנהלות לגבי הליגה הלאומית הייתה גרועה. היה להם חודשיים ויותר להתכונן, אבל לא היה מתווה מסודר או חשיבה קדימה איך להחזיר את הליגה על ידי תמיכה ממשלתית ושל הטוטו, ולא להסתמך שוב על רשויות מקומיות שגם ככה נפגעו במשבר וצריכות להפנות את המשאבים לצרכים אחרים. בעיה נוספת היא השחקנים הצעירים שחלקם חיילים וחייבים לקבל שחרור מלא בתקופת ההשלמה. לגבי האוהדים, בימי שגרה הם לא נספרים ומוערכים על ידי המנהלת, אז בימי משבר הם בכלל מחוץ למתווה. צריך לאפשר לכל בעלי המנויים להגיע למשחקי הבית ולדאוג לשדר בשידור ישיר את כלל המשחקים של הקבוצות, שנאבקות על העלייה ונגד הירידה".

"אין טעם בלי קהל"

שם: אבי אלי
קבוצה: מכבי ראשון לציון (כדורסל)
בעד. "החזרה למגרשים היא נכונה, תחת הנחות היסוד הבאות: הליגה ממשיכה עם אותם סגלים פחות או יותר; כל קבוצה מחזירה את שלד הזרים שלה וממשיכה את הליגה מהנקודה בה הופסקה; המתווה כולל התייחסות לתנאים לחזרת קהל למגרשים; המשך ירידה בשיעור התחלואה, פתיחה של כלל המשק וכו'; הגדרת קריטריונים ברורים כולל תאריכים ונקודות בקרה; ההכנות לעונה הבאה לא נפגעות בצורה משמעותית; אשדוד יורדת ליגה.
בעד. אין טעם לחזור בלי שיש כוונה לשלב גם חזרת קהל למתווה. שילוב של חזרה מאוחרת שעשויה לייצר פגיעה בהכנות לעונה הבאה, אי־חזרת זרים ו/או משחקים ללא קהל - מיותר.
נכשל. "לא מתנהלים בשקיפות מספקת ולא הגדירו את הצרכן, קרי הקהל, כמטרה העיקרית לשמה חוזרים. ובאופן כללי, לא הגדירו מטרות לשם מה לחזור, ולכן ההרגשה היא שפועלים על פי אינטרסים ושליפות מהמותן ולא על בסיס משנה סדורה".
שם: איילת בן יצחק (קרונפלד)
קבוצה: מכבי ראשון
נגד. "מצד אחד ברור שכולנו מאוד מתגעגעים לכדורסל, להגיע למשחקים ובעיקר העונה שהיתה עד כה די מוצלחת עבורנו. יהיה מאוד חבל לזרוק אותה לפח כביכול. מצד שני, אולי הקבוצה בכלל לא תהיה אותה קבוצה, אם כל הזרים לא ירצו להגיע. החזרה לליגה מרגישה קצת מאולצת וקשה להרגיש את ההתלהבות הרגילה".
6 צפייה בגלריה
איילת בן יצחק (קורנפלד)
איילת בן יצחק (קורנפלד)
איילת בן יצחק (קורנפלד)
(צילום פרטי)
נגד. "אם להיות ריאלית אני לא חושבת שניתן יהיה להחזיר קהל ליציעים העונה. אבל בהחלט, לקראת העונה הבאה, יהיה צורך לחשוב על מתווה שיאפשר זאת. אין כדורסל ללא קהל, וזו אגב עוד סיבה נגד החזרת הליגה".
עובר. "נוכח הנסיבות קשה לבוא בטענות למינהלת, הם עשו בגדול את מה שנכפה עליהם. מה שכן, עניין שלא ממש מדברים עליו - מה יהיה עם העלות המושקעת של הקהל במנויים? האם תהיה החלטה גורפת לגבי החזר או פיצוי לעונה הבאה? או שזה ייקבע עבור כל קבוצה בנפרד אם בכלל. בנוגע למתווה החזרה: הסיבוב השלישי יוצא קצת מנוון עבור הבית העליון. העניין והמתח יתרכזו בבית התחתון, וכמובן לאחר מכן הפלייאוף והפיינל פור".