שלום, גיא וייס. תן לי לנחש, אתה נמצא כרגע בעיצומה של עוד עסקה עבור מיוצג שלך.
צוחק: "האמת שסיימתי עסקה לא מזמן. בדיוק חזרתי הביתה אחרי שהיא נחתמה".
3 צפייה בגלריה
גיא וייס
גיא וייס
גיא וייס
(צילום: קובי קואנקס)
לא מפתיע. זו שגרת יומו של וייס בימים אלה והסלולרי שלו עובד שעות נוספות. עוד שיחת טלפון עם אחד מהמיוצגים הרבים שלו, ועוד שיחת מיקוח עם יו"ר קבוצה בניסיון להשיג תנאי חוזה טובים יותר עבור שחקניו.
ככה זה כשאתה נחשב היום לאחד מסוכני שחקני הכדורגל העסוקים ביותר בליגות הנמוכות. עד כדי כך עסוק, שאין יום כמעט שבו לא מתפרסמת ידיעה באתרים השונים על עוד מיוצג של וייס שחתם במועדון כזה או אחר, דיווח שמלווה בדרך כלל גם בצילום משותף של הסוכן ושל השחקן עם נציגי קבוצתו החדשה. "אני דווקא סולד מזה ברמה האישית, אבל אין לי ברירה, בעידן של היום זה חלק מהעניין", משלים ומסביר וייס. "אם לא הכדורגל, לא היית רואה תמונה שלי בחיים בפייס או ברשת חברתית כזו או אחרת".

התחיל להתגלגל

את העיסוק שלו כסוכן שחקני כדורגל, תאמינו, החל וייס לפני כשלוש שנים בלבד, עובדה שרק מעצימה את ההצלחה המהירה שלו בתחום. עד אז, למי שתוהה, הוא עבד בכלל במשרד פרסום בפול טיים ג'וב.
וייס (42), תושב היישוב אזור, מעיד שמאז שהוא זוכר את עצמו, חייו התנהלו סביב הכדורגל. בצעירותו חלם להיות כדורגלן, ואחר כך שימש במשך מספר עונות כמנהל קבוצה - בהפועל אזור במשך שלוש שנים, ובסקציה נס ציונה במשך עונה אחת.
"כדורגל הוא הדבר השני שמלווה אותי בעצם כל חיי, במקביל למוזיקה (מנגן על קלידים - ר.ו)", מספר וייס. "אהבתי לשחק ואני אוהב את הענף הזה בצורה מטורפת. הזיקה והרצון להיכנס לעבוד בתחום היו סוג של חלום".
3 צפייה בגלריה
אשכנזי
אשכנזי
אשכנזי
(צילום: ראובן שוורץ)
אז איך התקבלה אצלו ההחלטה לפצוח בקריירה חדשה, באמצע החיים? "העבודה במשרדי הפרסום ירדה משמעותית עם השנים", מסביר וייס. "לפני שלוש שנים, כשהייתי מנהל קבוצה בנס ציונה, נחשפתי שם לכל מיני דברים וככה הכל התחיל להתגלגל".
זה נשמע כמשהו מובן מאליו, אבל לא כל אחד מתעורר ביום בהיר אחד ומחליט לעשות טוויסט כזה בחייו המקצועיים.
"בגלל שאני נמצא בתוך הכדורגל כבר הרבה שנים, בכל מיני תפקידים, אז היה לי הרבה יותר קל להשתלב בתחום הזה של הסוכנים. הכרתי ועזרתי ללא מעט שחקנים עוד לפני שהייתי סוכן, הרגשתי שהם סומכים עליי, היה מומנטום והחלטתי ללכת על זה".
וזה הצליח לך מעבר לציפיות.
"בהתחלה היה לי שותף, ולא ידעתי אם אמשיך עם זה או לא. אמרתי לעצמי 'ננסה ונראה', וכשהבנתי שהולך לי טוב, החלטתי להמשיך לעבוד לבד. עד עכשיו, ברוך השם, הכל בסדר. אין תלונות".
כאחד שעשה זאת בזמן קצר באופן יחסי, מה צריך כדי להפוך לסוכן מצליח? אלה הדגשים חשובים?
"כדי להפוך לסוכן מצליח זה מצריך ממך לא מעט דברים. ראשית ולפני הכל היכרות של הליגות. קבוצות, שחקנים, מאמנים, יושבי ראש, ועוד. שנית, אתה צריך להגיע להמון משחקים כדי לראות שחקנים וללמוד על יתרונותיהם ועל חסרונותיהם. מעבר לכך, יחסי אנוש עם שחקנים זה מצרך חובה. אני חושב שמתוקף זה שהייתי מנהל קבוצה בעברי ולמדתי איך בעצם להכיל שחקני כדורגל, זה דבר שעזר ועוזר לי מאוד איך להבין שחקנים ומהם הצרכים שלהם".
זה בעצם סוד ההצלחה שלך?
"הדבר הכי חשוב מבחינתי הוא לשמור על דרך ועל הערכים שעל פיהם חינכו אותי כבן אדם. יושרה ודרך ארץ שזה קודם לכל דבר בחיים, ולא משנה באיזה תחום אתה עוסק".
למעשה, תחילת הפגרה היא גם זמנם של סוכני השחקנים להקיץ ממנוחתם ולהסתער מחדש על שוק השחקנים לקראת פתיחתה של עונה חדשה. רק שהפגרה הנוכחית, במיוחד בליגות הנמוכות, היא שונה לגמרי מזו שהכרנו בשנים קודמות, בחסות נגיף הקורונה כמובן.
הליגות החובבניות, בדומה לליגת העל ולליגה הלאומית, הופסקו כזכור במהלך חודש מרץ וזמן קצר לאחר מכן החליטו בהתאחדות לכדורגל להכריז על סיומן באופן רשמי.
עד כמה הפעילות שלך שונה בקיץ הנוכחי, בעקבות משבר הקורונה? איך נפח הפעילות עד כה?
"המצב סביר מבחינה אישית שלי, אבל הפעילות אכן שונה בכמה מישורים. עקב המצב מורגשת האטה מצד קבוצות רבות שרוצות קודם כל לבחון את השטח ולראות מה יקרה. בנוסף, בגלל חוסר הוודאות הסכומים בחלק מהמקומות ירדו משמעותית. כמובן שזה ימדד לאורך זמן ועדיין, שחקן שירצו אותו - ישלמו לו".
איך בעצם מתנהלת העבודה שלך? אני מניח שיש הבדל משמעותי בין הליגות הבכירות לנמוכות, שהן חובבניות.
"שאלה מעניינת וחשובה מאוד!. אני לא נכנס לאיך אחרים עובדים, והאחרון שאביע ביקורת כי אני מכבד את כולם. הפגרה היא תקופה קריטית בהקשר של איך תראה העונה של השחקן וזה הזמן האידיאלי להשתפר ולעבוד עם מאמנים שמתמחים בתחומים שונים. אני מקפיד, עקב תהליכים שעברתי ולמדתי מהם, לעקוב בכל טרום עונה אחרי תוכנית העבודה של עשרות משחקניי ומפציר בהם לעבוד. אני מסביר את החשיבות של זה וגם מנתב כל שחקן לפי יתרונותיו וחסרונותיו ותפקידו על המגרש למאמן שנכון לו לעבוד איתו, לפי הצרכים האישיים שלו".
איך אתה מייחצן שחקן שלך?
"מצד אחד, יש את השחקנים 'בעלי השם' שכבר רכשו לעצמם מעמד ואיתם העבודה פשוטה יותר. קבוצה פונה ומתעניינת, ואתה מקדם את העסקה. מצד שני, יש את אלה שהם עדיין פחות מוכרים או צעירים בתחילת דרכם, ואתה מן הסתם צריך לשווק בצורה אגרסיבית. זה לגיטימי, וככה זה עובד. אגב, אני מרגיש משנה לשנה איך אנשים למדו לסמוך עליי, וזה מסייע לי בסגירת עסקאות. זה בא נטו מעבודה קשה".
בוא נדבר על ענף הסוכנים באופן מעמיק יותר. יש תחושה שהשוק פרוץ ומתנהל לפעמים כמו ג׳ונגל אחד גדול. סוכן לסוכן זאב.
"לא הייתי מכנה את זה במילה ג'ונגל. כמו בכל תחום אחר, גם בין הסוכנים ישנה מלחמה על כל לקוח, או במקרה הזה על כל שחקן. אני יכול דווקא להגיד שיש גם כבוד רב בין חלק מהסוכנים. נכון שיש גם מדי פעם מקרים לא נעימים, אבל זה לא שונה מכל תחום אחר. זה חלק מהעניין. אני יכול רק להגיד שיש הרבה סוכנים שמתנהלים נהדר ובאופן הגון".
גם במחוזות הפחות נוצצים של הכדורגל הישראלי תחום הייצוג פורח ואף נמצא בעלייה מתמדת בשנים האחרונות. שחקן יכול להתנהל בלי סוכן היום?
"התשובה שלי ברורה מאוד: שחקן שמתנהל היום בלי סוכן ולא משנה מה הגיל והמטרות שלו - טועה. מי שמעוניין להתקדם, הסיכוי שזה יקרה בלי סוכן שואף לאפס. אני משוכנע שסוכן יידע טוב יותר לדאוג להם לחוזה טוב יותר ומוגן יותר. חשוב לדעת את מה שקורה מאחורי הקלעים כדי לדעת לאן כדאי ללכת. רוב השחקנים הבינו זאת, וכיום גם בליגות הנמוכות מחזיקים סוכן".

עובדים קשה

מוסר התשלומים בליגות שאתה בעיקר פועל בהן הוא לא מהגבוהים במיוחד. גם אתה צריך לרדוף לפעמים אחרי העמלות שמגיעות לך?
"התשובה מתחלקת לשתיים: יש מועדונים מאוד מסודרים שאתה יודע בדיוק מה ומתי תקבל. ומנגד, יש מועדונים מעט יותר בעיתיים במוסר התשלומים. אבל אני לא משחק יותר מדי משחקים. אנחנו חיים במדינת חוק ואם יש כאלה שמנסים להתחמק מתשלום, כמו בכל תחום, יש לשם כך עורכי דין. אם צריך פועלים נגד מי שצריך. סוכנים עובדים מאוד קשה כדי לקדם את המיוצגים שלהם, וקבוצות כבר הבינו שזאת הפרנסה שלנו. עם הזמן אתה לומד איך להתנהג איתן. בסך הכל אצל רוב המועדונים כבר הבינו את חשיבות שיתוף הפעולה עם הסוכן, ויודעים שהוא יכול לעזור בלא מעט סיטואציות".
3 צפייה בגלריה
נחמיה
נחמיה
נחמיה
(צילום: עוז מועלם)
יש גם חאפרים בתחום. מה נדרש לעשות על מנת לקבל רשיון סוכן?
"לא מתעסק בכינויים וכאלה. אני יכול רק להגיד שכדי לפעול כסוכן באופן חוקי, אתה צריך לקבל אישור רשיון כל שנה מחדש מההתאחדות לכדורגל".
מלינים שסוכנים מציגים לא פעם מצג שווא, בעיקר מול שחקנים צעירים. מבטיחים להם הרים וגבעות ובסוף אותם שחקנים מוצאים את עצמם יושבים בבית ללא קבוצה.
"בהקשר הזה שמעתי לא מעט סיפורים עצובים, אבל אני יכול להעיד רק על עצמי. אני עורך בדיקה על כל שחקן שמגיע אליי ושמעוניין שנעבוד יחד, ומנסה ללמוד האם באמת זה מישהו שאני יכול לקדם. ואגב, אני תמיד אעדיף שחקן עם מוסר עבודה ופחות מוכשר על איזה טאלנט עצלן שלא מוכן לעבוד קשה. עובדתית, אני יכול לציין שבעונה שעברה לא היה שחקן אחד שלי אפילו שלא היתה לו קבוצה עד סיום ההעברות. זה דבר שסיפק אותי מאוד".
שמעתי כאלה שמתלוצצים שיש היום יותר סוכנים מאשר שחקנים.
"זה מצחיק אולי, אבל ישנם מספיק שחקנים בשוק בשביל שתהיה עבודה לכולם".
ספורטאים מסמנים לעצמם מודל לחיקוי. מה איתך?
"בכנות, אני מרוכז בעבודתי כדי לעזור ולקדם שחקנים ולא מתעסק במודלים או באנשים אחרים. אני מאמין שאם הולכים בדרך מסויימת, מגשימים את כל החלומות ברבות הזמן".
אז עד לאן אתה שואף להתקדם בתחום?
"אני משער שמצפים אולי שאענה שיהיו לי כמה שיותר שחקנים בליגת על, אבל הדבר שהכי מושך אותי באמת מעבר להצלחה האישית, הוא לקדם צעירים מהליגות הנמוכות. אני רוצה לעבור איתם תהליך, עד שיגיעו למעלה. כששימשתי מנהל קבוצה בהפועל אזור הייתי עד מקרוב לתהליך ההתקדמות של יובל אשכנזי (קשר מכבי חיפה כיום) ולמדתי מזה המון. עכשיו אני משתדל ליישם הרבה דברים מזה ועוזר לשחקנים מהידע שצברתי".
ומה החלום?
"יש לי חלום אחד והוא עוד יוגשם - שמיוצג שלי יוחתם בבית"ר ירושלים, הקבוצה שאותה אני אוהד מילדות".
ושאיפות להתרחב לשווקים גדולים יותר, אולי אפילו מעבר לים?
"שאיפות תמיד יש. הכוונה היא להביא כמה שיותר שחקנים ברבות הזמן לליגה הבכירה. בכל מה שקשור למעבר לים, אני לומד את העניין וכבר הגעתי ללא מעט סקאוטים בליגות מסויימות באירופה. כאשר יהיו השחקנים שמתאימים, נדע להוציא אותם לשם".
"אני נמצא בתוך הכדורגל כבר הרבה שנים, בכל מיני תפקידים, אז היה לי הרבה יותר קל להשתלב בענף הסוכנים. הכרתי ועזרתי לשחקנים עוד לפני שהייתי סוכן, הרגשתי שהם סומכים עליי והחלטתי ללכת על זה"
איזו עסקה שלך גרמה לך לסיפוק הגדול ביותר עד היום?
"ההחתמה של צליל נחמיה במכבי נתניה בקיץ שעבר. לא רק בגלל שזו היתה עסקה ראשונה של שחקן שלי בליגת העל, אלא בגלל הסיפור שעומד מאחוריה. הכרתי את צליל כשהוא עוד שיחק בליגה א', כשהייתי מנהל הקבוצה שלו בנס ציונה. זיהיתי בו מיד תכונות שאפשר להצליח איתן, כמו עקשנות ומוסר עבודה נדיר, בדיוק כמו שראיתי אצל יובל אשכנזי בזמנו. כשהפכתי לסוכן, היה אך טבעי שאני וצליל נשתף פעולה יחד, ומהרגע הראשון הגדרנו את ליגת על כמטרה. אני מוכן להישבע שידעתי שהוא יגיע לשם. בסופו של יום, כל שחקן שאני עובר איתו תהליך, זה עולם ומלואו בשבילי".

יריות ובריחה

אירועים ביזארים מתרחשים בליגות הנמוכות חדשות לבקרים, ומסתבר שגם סוכנים נקלעים לעיתים בעל כורחם לסיטואציות מוזרות ולא נעימות. וייס, באופן לא מפתיע, כבר חווה כמה כאלה. "וואי, אני יכול כבר למלא כמה דפים בסיפורים כאלו", הוא מתלוצץ. "אין ספק שהסיפור הגדול מכולם קרה לי בטרום העונה לפני שנתיים".
נו, אני במתח.
"סיכמתי תנאים של מיוצג שלי עם קבוצה מהמגזר הערבי ונסענו יחד ביום שלמחרת לחתום על החוזה, נסיעה של שעה ורבע. כשנכנסנו לאותה עיר, צלצלתי ליו"ר והודעתי לו שהגענו. הוא ענה לי שנשמעו יריות ליד המקום שתכננו להיפגש, שהמשטרה סגרה את האיזור ושנעשה פרסה ושניפגש ביום אחר. כמובן שברחנו משם כל עוד נפשנו בנו".