במוצאי שבת זה קורה: עונת 2021/22 בליגת העל בכדורסל תצא לדרך - ועם שלוש נציגות משמעותיות מאזורנו. ואת האמת, הציפיות גבוהות. ככה זה כשבעונה האחרונה הפועל חולון העמידה סגל אדיר והעפילה עד לרבע גמר ליגת האלופות; מכבי ראשון לציון נעצרה רק בגמר גביע המדינה; ועירוני נס ציונה הוכתרה כאלופת היורופקאפ.
3 צפייה בגלריה
ג'ונסון וקייזר מול הגנת אילת
ג'ונסון וקייזר מול הגנת אילת
ג'ונסון וקייזר מול הגנת אילת
(צילום: עוז מועלם)
אז מה עבר על שלוש הקבוצות הללו בקיץ אתם שואלים? לא מעט. שינויים בסגלים, בחלק מהן גם על הקווים ושמות חדשים שכעת יכדררו ב"היכל טוטו", "בית מכבי" ו"לב המושבה". רגע לפני הג'אמפ־בול הראשון, קבלו הצצה לשינוי הפנים בחולון, ראשל"צ ונס ציונה.

הפועל חולון: איטלקית למתחילים

הפועל חולון, בדומה לשנים האחרונות, ביססה את עצמה כאחת שרואה את עצמה כנמסיס, או יריבה משמעותית למכבי תל אביב. לא בתקציב, לא בסגל, אבל כן ביומרות ובשאיפות. הפועל ירושלים אמנם התחזקה בקיץ, אבל חולוניה נותרה בעיני רבים כקבוצה מספר שתיים בליגה שלנו.
עם כל הכבוד לשינויים שעברה הקיץ הקבוצה, זה על הקווים הוא המשמעותי ביותר. סטפנוס דדאס חזר הביתה ליוון וחתם באא"ק אתונה, ואילו מאוריציו בוסקאליה האיטלקי הונחת מהר מאוד בהיכל טוטו. על פניו, מדובר בשתי דמויות שונות לחלוטין. דדאס אמוציונלי, בוסקאליה די מופנם. היווני אהב לשחק כדורסל התקפי, האיטלקי בעל פילוסופיה הגנתית מובהקת.
בשנתיים האחרונות בוסקאליה פחות הצליח - אם זה ברג'יו אמיליה או ברשיה - ולכן הג'וב בחולון הוא גם סוג של מבחן עבורו. בכל מקרה, ובניגוד להרבה קבוצות, בחולון ייתנו הרבה שקט לאיטלקי וממש לא מתכוונים לנשוף בעורפו.
מה שכן, בוסקאליה גיבש לעצמו סגל נהדר. כריס ג'ונסון, גיא פניני וניב משגב נשארו כנדוניה, אבל חולון ציפתה ששניים מהכוכבים הגדולים שלה אשתקד - שהיו כבר חתומים לעונה נוספת - יישארו גם כן ויעשו חניכה קלה לאיטלקי. רק שבתחילת הקיץ - במועדון הבינו שסי.ג'יי האריס ואייזיאה מיילס יעזבו. האריס הלך לכסף הגדול בבורז' הצרפתית, ומיילס עשה את הדרך לפרישטרי היוונית.
בוסקאליה צירף מהר מאוד את סטיבן גריי, שאמור להיות ה־כוכב שלו. בניגוד לזרים צעירים שעשו את הספתח שלהם בישראל, גריי כבר בן 32 ומגיע עם הרבה ניסיון וקילומטראז' בליגות השונות באירופה. איתו בקו האחורי אפשר למצוא את הרכז ג'ו רגלנד, שהגיע מאילת ואמור להיות אחד מהמוציאים לפועל העיקריים בהתקפה.
כריס ג'ונסון ימשיך לקבל את הקרדיט, ואיתו אפשר למצוא ביג־מן אמיתי בצבע: מייקל קייזר, שנחשב לחוסן איכותי. בשל העובדה שבליגת העל שלנו יהיה אפשרי בעונה הקרובה לשתף רק ישראלי אחד - רפי מנקו כנראה יעלה בחמישייה. גיא פניני הוותיק, פרדריק בורדיון, משגב ועידן אלבר הצעיר יתנו את הכוח מהספסל.
בכלל, חולון לא מכוונת גבוה רק בליגה. אחרי העונה האדירה עם ההעפלה ההיסטורית לפיינל־8 בליגת האלופות, הצהובים־סגולים מחפשים לשחזר את ההישג ואולי אף לשפר אותו. מה שכן, נכון לכרגע חולון ויתרה על זר שישי, שהיה יכול לעזור לה באירופה.

מכבי ראשון לציון: סומכים על הצעירים

בהמשך ישיר לסיום העונה שעברה, שנגמרה באכזבה מהחמצת הפלייאוף, גיא גודס ועוזרו החדש אלון שטיין ימשיכו לתת קרדיט לשחקנים צעירים במכבי ראשון לציון, חלקם תוצרת בית, בתקווה לעונה טובה יותר. נועם דוברת, שהחלים מהפציעה הקשה במרפק, כבר מגיע עם סל של ציפיות, והפעם מהלכים פחות מלוטשים יתקבלו פחות בהבנה. מי שיצטרך להיות לו לעזר העונה הוא טל פלד, שנחשב אולי ליד החמה ביותר בסגל מעבר לקשת.
3 צפייה בגלריה
דיים מעל הגנת מכבי תל אביב
דיים מעל הגנת מכבי תל אביב
דיים מעל הגנת מכבי תל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
מעבר לכך, הפורוורד נתנאל ארצי הגיע מסגנית האלופה, גלבוע־גליל, ויחליף את גולן גוט שחזר לנס ציונה. השלד הישראלי של ראשון לציון יורכב גם מגיא פלטין ששיחק בעבר בחולון, המתאזרח מקס ואגנר שמשחק בעמדה מספר ארבע ואיגור קולשוב שנשאר לעונה נוספת.
מי שאמור להיות ה־כוכב של הקבוצה העונה הוא הרכז החדש, טי.ג'יי ויליאמס. ראשון לציון החליפה העונה את כל הסגל האמריקאי שלה, ואילו ויליאמס (26), שלפני שנתיים כיכב במדי הפועל באר שבע, אמור להיכנס לנעליים של ג'רמי פארגו. הוא נחשב לאחד שמספק לא מעט נקודות והיו לו 18.8 בממוצע בקדנציה הקודמת בישראל, אבל יש לו גם כמה מגרעות. מלבד האחוזים הלא גבוהים במיוחד, וויליאמס הוא לא השחקן שיחפש בעדיפות ראשונה את המסירה. גודס אוהב לראות את הכדור עובר מיד ליד בהתקפה, ומי שאמור לאזן את ויליאמס הוא הגארד הנוסף, כריס קלייבורן, אחיו של ויל, ששיחק בעבר בחולון ומאז מככב בצסק"א מוסקבה. הצמד החדש בא עם ניסיון לא מבוטל, ובקבוצה מקווים שהוא יצליח יותר מצמד הגארדים ששיחקו בקבוצה בעונה שעברה, אייזיאה טיילור וטריי לואיס.
לקבוצה כרגע שלושה זרים, ומתנהל חיפוש אחר גבוה נוסף בעמדת הפורוורד. מה שאפשר להעריך כבר עכשיו הוא שהקהל בבית מכבי ייהנה מלא מעט רגעי שואו־טיים. הסיבה לכך היא הסנטר הסנגלי החדש, מאליק דיים, שחתם לשנתיים ומגיע מאנדורה מהליגה הספרדית הבכירה. דיים (2.06 מ') נחשב למטרייה אווירית, היה סגן מלך החסימות בליגה הספרדית, ומספק הטבעות מהסוג שמרעיד את הסלים וגורם גם לילד בן העשר ביציע לעזוב את הסלולרי ולקפוץ לשמיים יחד איתו.

עירוני נס ציונה: מהפכה מאחורי הקלעים

מחזיקת היורופקאפ, עירוני נס ציונה, עברה טלטלות רציניות בקיץ החולף. כבר במהלך העונה שעברה בהנהלה שקלו להיפרד מבראד גרינברג, אחרי תחילת העונה הגרועה, אבל בדיוק אז הקבוצה התחילה להצליח באירופה - עד לזכייה ביורופקאפ.
למרות ההישג הגדול היה ברור לכולם בסביבת הקבוצה שההנהלה לא תשאיר את גרינברג לעונה נוספת, בגלל חוסר התאמה בין הצדדים וחילוקי דעות בהחלטות מקצועיות. מי שנכנס לנעלי המאמן הוא ליאור ליובין, שהיה עוזרו של עודד קטש בפנאתינייקוס בעונה החולפת ועזב את יוון יחד איתו.
3 צפייה בגלריה
לוינסון ודן נגד טימור והפועל תל אביב, בגביע ווינר
לוינסון ודן נגד טימור והפועל תל אביב, בגביע ווינר
לוינסון ודן נגד טימור והפועל תל אביב, בגביע ווינר
( צילום: אורן אהרוני )
שינוי מהותי נוסף בנס ציונה בא בדמות עזיבתו של המנכ"ל והמנהל המקצועי מאיר טפירו. בטרום העונה שעברה היו לא מעט חילוקי דעות בין ההנהלה לטפירו, אך הצדדים החליטו להמשיך לעונה נוספת. אחרי העונה האחרונה, טפירו החליט לצאת לדרך חדשה, בתקווה לחזור לאמן באחת הקבוצות בעתיד, תוך כדי שהוא מקדם את עסקיו האישיים.
גולן גוט חוזר לעונה רביעית בקבוצה (קדנציה שנייה). בקבוצה התחרטו על כך ששחררו אותו לראשון לציון בעונה שעברה, ולכן היה רצון כבר מאמצע העונה להחזיר אותו לנס ציונה. לכולם היה ברור שהקפטן טל דן יישאר, והוא אכן חתם לשתי עונות נוספות. הוא יסגור 13 עונות בקבוצה, וצפוי אחרי סיום החוזה הנוכחי לפרוש ולקבל תפקיד מקצועי במועדון. בגזרת הישראלים, בקבוצה מצפים מליאור קררה לעשות את קפיצת המדרגה האמיתית בקריירה. בעונה שעברה הוא הראה ניצוצות של שיפור ביכולת והתקדמות בליגת העל.
ומה עם הזרים? פה ישנו סיפור מעניין, כששניים מתוך השישה הוחלפו עוד לפני הג'אמפ בול הראשון של העונה. אייק וואמו הוא שחקן מבטיח, אך לא הרשים עד כה בהכנה. וואמו שיחק בעונה שעברה בסמארה הרוסית, שאיתה זכה באליפות הליגה השנייה. הוא נבחר לשחקן המצטיין ולחמישיית העונה אחרי שהוביל את הליגה עם 19.6 נקודות למשחק. גארד נוסף שהצטרף הוא דיאנטה גארט, אקס מכבי אשדוד, שהובא לאחרונה במקום קרווין רואץ' ששוחרר.
בעונה שעברה ג'רום מיינסי היה הסנטר הטבעי היחיד בסגל. הפעם הביאו שני שחקני פנים: טים סוארס ומארין מאריץ'. סוארס מגיע מליגת המכללות. הוא רשם ממוצעים של 18.7 נקודות ו־8.4 ריבאונדים במכללת מאסטרס והיה השחקן המוביל של הקולג' בחסימות בכל הזמנים, חמישי בריבאונדים ועשירי בנקודות. מאריץ', שחקן נבחרת קרואטיה, הובא גם הוא לא מזמן, במקומו של קני ווטן שאכזב ונשלח הביתה אחרי כמה שבועות בלבד.

הפועל חולון:

אליפויות: 1 (2008); גביע המדינה: 2 (2009 ו־2018); גמר פלייאוף: פעמיים (עונת 2007/8 ו־2017/18); עונות בליגה: 56; משחקים: 1315;
ניצחונות: 684; הפסדים: 631; מלך הסלים: עופר אשד 7,495 נקודות

מכבי ראשון לציון:

אליפויות: 1 (2016); גביע המדינה: 0; גמר פלייאוף: ארבעה (1990/91, 2015/16, 2018/19 ו־2019/20); עונות בליגה: 34; משחקים: 853
ניצחונות: 398; הפסדים: 455; מלך הסלים: מיקי ברקוביץ' 1,970 נקודות

עירוני נס ציונה:

אליפויות: 0; גביע המדינה: 0; גמר פלייאוף: 0 (שני חצאי גמר פלייאוף בעונת 2015/16 ו־2019/20); עונות בליגה: 8; משחקים: 220; ניצחונות: 100; הפסדים: 120; מלך הסלים: טל דן 1,892 נקודות