תארו לכם תסריט מפחיד במיוחד, בו חליתם במחלה כרונית שגורמת לכם לכאבים עזים, ולמעשה מנטרלת לכם את האפשרות לצאת מהבית. לא רק שהסבל עימו הגוף שלכם עלול להתמודד מלחיץ, גם העתיד המעורפל עשוי לגרום לכם לבטל תוכניות ולוותר על שאיפות. במצב כזה, לא רבים היו חולמים על קריירה ספורטיבית מבטיחה, אבל אגם אילני הוא לא מהסוג שמרים ידיים.
2 צפייה בגלריה
אילני בהכנות לקראת האליפות. הקפדה תזונתית גבוהה, גם בשל המחלה
אילני בהכנות לקראת האליפות. הקפדה תזונתית גבוהה, גם בשל המחלה
אילני בהכנות לקראת האליפות. הקפדה תזונתית גבוהה, גם בשל המחלה
(צילום: עוז מועלם)
אילני (16), תלמיד תיכון "העמית" בראשון לציון, חולה במחלת קרוהן מאז היה בן 11, אבל זה לא מפריע לו להיות חבר קבוע בסגל נבחרת ישראל בטאקוונדו בארבע השנים האחרונות, ולייצג את המדינה בתחרויות בינלאומיות. בשבת הוא ינסה לכבוש פסגה חדשה כאשר ישתתף באליפות אירופה לנוער שתתקיים בבוסניה.

מאבק מנטאלי

לפני ההשתתפות בתחרות היוקרתית הספיק אילני לזכות לאחרונה במדליית זהב באליפות ראשון לציון הפתוחה שהתקיימה במועדון הטאקוונדו בעיר. הוא ניצח בשני קרבות קשים בתחרות בה השתתפו עשרות ספורטאים מחמישה מועדונים, כולל לוד, רמת גן, קריית אונו, בת ים ונצרת.
אילני, המתחרה בקטגוריית משקל עד 51 ק"ג, השיג את הכרטיס לאליפות אירופה לאחר שהרשים את הצוות המקצועי בתחרות המיון שנערכה ברמלה לפני כחודש. בכך הוא רשם הישג בתום תשע שנים של עיסוק בענף וניסיון שצבר בתחרויות רבות בהן השתתף. מאמני נבחרת ישראל בטאקוונדו – יחיעם שרעבי, מרק ברגינסקי, רומן רוסינוב ובת אל גטרר, פרסמו את רשימת הספורטאים שייכללו במשלחת רק כשבועיים לאחר תחרות המיון, וזאת לאחר התרשמות מהביצועים שלהם בקרבות, ולאו דווקא על פי התוצאות.
"זה היה מלחיץ", מספר אילני על ההמתנה מורטת העצבים. "אתה לא יודע אם אתה צריך להגביר את הקצב ולהתחיל להתאמן חזק לקראת האליפות. מאוד התרגשתי כשהודיעו לי שאני נוסע, אני יודע שזו הזדמנות גדולה בשבילי לפרוץ ולרשום הישג ברמה גבוהה. זו הולכת להיות סוג של חוויה".
"אגם פשוט התאהב בטאקוונדו כשהחל להתאמן בגיל שבע אחרי שהיה בכמה חוגים אחרים", נזכרת אמו אהובה בשנים הארוכות בהן לא היה מוכן בנה לוותר על אף אימון. "זה נתן לו דרייב, הוא ממש מצא את עצמו שם". המפנה הגדול הגיע בגיל 12, כאשר הוא השתתף לראשונה בקרב תחרותי באליפות ישראל לבני גילו. "בהתחלה הייתי חלש", הוא נזכר בתחילת הדרך, "אבל עם הזמן צברתי ביטחון". יחד עם ההתקדמות המקצועית הוא גם החל להדריך ספורטאים צעירים אחרי שעבר קורס מדריכים במכללה האקדמית בווינגייט.
את כל הדרך עשה אילני תוך שהוא נאבק במחלה הכרונית שגילו אצלו הרופאים לפני חמש שנים. מחלת הקרוהן היא מחלת מעיים דלקתית שעלולה לפגוע במערכת העיכול. כשהיא מתעוררת היא גורמת לחולים לכאבי בטן עזים, שלשולים והקאות ולביקורים תכופים בשירותים, המונעים למעשה יציאה ממושכת מהבית.
המחלה מצריכה דיאטות רבות ושמירה על תזונה. בשל כך, הספורט לא רק מהווה דרך חיים עבור אילני, אלא גם חשוב מאוד לבריאותו. מדובר בפעילות חיונית עבור ילדים החולים במחלה זו.
לדברי אילני, המחלה לא הגבילה את פעילותו בענף. "בקטע של התזונה הייתי צריך להקפיד יותר ולעשות דיאטות די קיצוניות", הוא מספר. "במשך שנתיים חייתי על דיאטה קפדנית בה הייתי חייב לאכול אוכל בריא. הייתי צריך להתמודד גם עם הדרישות בנבחרת ישראל וגם עם המחלה, זה עזר לי להתמודד מנטאלית. דווקא בנושא של חיתוך משקל לפני תחרויות (הנוהג של הספורטאים בענף להפחית ממשקלם בצורה דרסטית לפני תחרויות כדי לעמוד בקריטריונים) לא היתה לי בעיה, כי הייתי רגיל לזה". האם אהובה מוסיפה: "הוא רגיל להיות במשטר תזונה ויודע מה הוא צריך לאכול".
במסגרת הטיפולים מקבל אגם פעם בשבועיים זריקה המאפשרת לו לנהל חיים רגילים ולא להיות מושפע מהמחלה, שכבר אינה פעילה בגופו חמש שנים. בשל כך הוא לא סובל מכאבים. המחלה נותרה רדומה במקרה שלו והוא צריך לשמור על המצב הזה לאורך שנים. בניגוד אליו, לחולים רבים אחרים, התרופה אינה עוזרת.

משוכת הקורונה

במקרה של אילני התרופה שהוא מקבל אמנם עזרה, אבל לתקופה מוגבלת. לדברי הרופאים, התרופה אמורה להחזיק מעמד חמש שנים (החל ליטול אותה בגיל 12) ובשל כך הוא נמצא במעקב ועובר בדיקות אחת לשלושה חודשים כדי לוודא שהמחלה נותרה רדומה.
"צריך להתמודד עם זה כל החיים", אומרת אהובה. "למזלו של אגם יש לו את זה כרגע בצורה קלה יותר מהרבה אנשים אחרים, וגם בתור ספורטאי אתה חושב אחרת ומתנהל אחרת. מזל שיש לו את הטאקוונדו, זו באמת מתנה גדולה והוא גם יכול להוות השראה להרבה מאוד ילדים אחרים שחולים במחלות כרוניות. הוא מראה שאפשר לחיות ולהתאמן".
לא רק מחלת הקרוהן היוותה מכשול עבור אילני. השנתיים האחרונות, בהן בוטלו תחרויות רבות בגלל מגיפת הקורונה, עצרו את ההתקדמות שלו בדומה לספורטאים אחרים. "זה היה פספוס, כי אגם היה צריך לטוס להרבה תחרויות", מספרת אמו. "הכנו גם תקציב לזה, ועכשיו סוף־סוף יש לו הזדמנות".
2 צפייה בגלריה
 המאמן רון גרשנוק
 המאמן רון גרשנוק
המאמן רון גרשנוק
(צילום: אנסטסיה דרוביבנה)
גם מאמנו של אילני, רון גרשנוק, משוכנע שהלוחם המוכשר בעל מוסר העבודה הגבוה ימשיך להתקדם: "אגם מגיע לכל אימון בזמן כשהוא ערוך ומוכן ומלא במוטיבציה. הוא מתרכז בנקודות החזקות שלו ומבחינת קואורדינציה וכוח יש לו יכולות גבוהות. גם מבחינה מנטאלית הוא יודע לייצב את עצמו בקרב. נעשה את המקסימום כדי שהוא יצליח".
יחד עם אילני תשתתף בתחרות בבוסניה גם סופה מורוצ'ה בת ה־15, שנחשבת לכוכבת של הענף בין הקדטיות אחרי שזכתה בעבר פעמיים במקום החמישי באליפות אירופה. היא נעדרה מהאליפות הפתוחה בעקבות מחלה.
ספורטאים נוספים מהמועדון של ראשון לציון אשר זכו במדליות זהב בתחרות היו תומר גופמן, מיכאל ברסלבסקי (במשקל הכבד), ליאון בקר (ניצח את אחיו דייויד בקר בגמר), מיכאל צ'סנקוב ומארק גולובינסקי.