הפועל ירושלים כדורסל ניצחה את מכבי ראשל"צ בכל המפגשים ביניהן עד כה העונה. אבל במעמד חצי גמר הפלייאוף שיתקיים ביום ראשון הקרוב, ובמיוחד בעונה שבה משחקי ההכרעה נערכים ללא קהל, אפשר לומר בביטחון כי אם בדיעבד הפערים התיאורטיים יתקזזו - זאת לא תהיה סנסציה. ואם כך אכן יקרה, הכתומים יעלו בפעם השנייה ברציפות למעמד הגמר, 48 שעות לאחר הקרב נגד הירושלמים.
2 צפייה בגלריה
עוז בלייזר
עוז בלייזר
עוז בלייזר
(צילום: עוז מועלם)
המפתח: הגנה
"המטרה הראשונה שלנו העונה - הושגה", אמר השבוע הקפטן עוז בלייזר, שציין השבוע שנתיים בדיוק להגעתו לבית מכבי. "הגעה לפיינל פור היתה הגדרת היעד הראשוני שלנו בתחילת הקמפיין. אחרי שהסגל הזה התגבש והתחשל דרך התמודדות באירופה והציג העונה כדורסל טוב מאוד - דרך הפסקת הקורונה וחידוש הליגה - הגענו למאני טיים במצב הכי טוב שיכולנו לבקש".
עדיין, היו לכם העונה עליות וירידות, והצלחתם להגיע לשיא בזמן הנכון.
"חוץ מאשר מכבי ת"א והפועל י־ם, שחיות במדרגה משלהן, לשאר הקבוצות היו תקופות טובות יותר ופחות במהלך הליגה. אבל לנו היו יותר עליות מירידות. וזה נבע מהגיבוש שלנו כסגל, ומכך שיש לנו חבר'ה טובים שזה הכוח שלהם. שלא משנה אם ירדנו ביכולת ובתוצאות, ועד כמה, תמיד ידענו לצאת מזה".
בין השאר כי יש לכם חיבור ואיזון טוב בין הישראלים לזרים.
"הזרים שלנו הם מהנוחים והאיכותיים בליגה. כולם רואים איך הישראלים אצלנו משמעותיים. לא משמשים רק רקע וגיבוי לזרים. להיפך, במקרים רבים הם מובילים ומהווים חלק משמעותי במשחק הקבוצתי. לאורך העונה היתה סינרגיה טובה בין כולם - כל פעם מישהו אחר היה דומיננטי. השיטה שלנו לא נשענת על שחקן או שניים, אלא על שמונה תשעה שחקנים שתורמים ומרגישים משמעותיים".
אפשר להגיד שהצד היותר חזק שלכם הוא משחק המעבר, והיציאה המהירה להתקפה?
"כן, אבל המפתח הוא ההגנה החזקה. העונה היינו קבוצת ההגנה השנייה בטיבה בליגה. למדנו לייצר לחץ אינטנסיבי על הכדור. יש לנו 'סייז' גדול, אנחנו מאוד פעילים בהגנה, עושים הרבה עצירות ויודעים לתרגם את זה למשחק מעבר מהיר. זה הכוח הכי גדול שלנו. כשזה קורה - קשה להתמודד איתנו. גם במשחק העומד יש לנו כלים. דריל מונרו הוא שחקן שמחבר מצוין את המהלכים ב'סט גיים', יש לנו קלעים טובים מבחוץ, ודרק המילטון הוא שחקן שיכול ליצור מצבים לעצמו ולאחרים. כך שאנחנו לא מוגבלים בשום פן של המשחק".
2 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
גיא גודס
(צילום: ראובן שוורץ)
ואפשר להגדיר אתכם כקבוצה חכמה, או בעיקר כמיומנת ומאומנת?
"האיי.קיו של הכדורסל אצלנו הוא גבוה. ראו את זה כשלאורך העונה שיחקנו באופן שונה מאוד בהתאם ליריבות. ולא רק שעשינו התאמות טובות בתוכנית המשחק המקורית, אלא גם ידענו לשנות תוכנית משחק תוך כדי תנועה אם במשחק מסוים התוכנית המקורית לא עבדה. ועל זה בעיקר מגיע קרדיט למאמנים. ובוא, איך אפשר שלא יהיה איי.קיו מקצועי גבוה לסגל שיש בו שחקן כמו מונרו? הוא השחקן הכי חכם ששיחקתי איתו. גאון כדורסל. וטוב שהוא בצד שלנו".
אתה עצמך תורם יותר בשמירות האיזוריות או באישיות?
"קודם כל, הצבתי לעצמי מטרה להיות אחד משחקני ההגנה הטובים בליגה, ויחד עם היכולת ההגנתית הקבוצתית הטובה שלנו - הצלחתי להביא את זה למימוש. אני אוהב מאוד לקבל משימה לנטרל שחקנים בשמירה אישית. לקרוא מהלכים לפני היריב, להיות אינטנסיבי. להשתמש בידיים הארוכות שיש לי, להיות אקטיבי. להקשות כמה שיותר על הקבוצה השנייה".
זה התבטא במדדי החטיפות והחסימות שלך.
"אכן, וגם ב'דפלקשנים' שזה מדד שלא מצוי בסטטיסטיקה - ואצלנו בקבוצה הוא חשוב ובודקים אותו. או בכמה הפרעתי ליריב לזרוק זריקות קלות. חשוב לי להיות בולט בצד הזה של המשחק. רואים את הפנים האלה גם בנבחרות שלנו. אנחנו מצליחים כשאנחנו נלחמים. זאת המהות של המדינה הזאת, ואנחנו מביאים את זה למגרש. השחקן הישראלי לומד לעשות דברים שלא נספרים בסטטיסטיקה - זאת הדרך להיות קבוצה מנצחת. במכבי ראשל"צ כולם חיים את המשחק בדרך הזאת".
אם מדמיינים לרגע את הדברים שלך בראייה של 30-20 שנה לאחור, נשמע שאתה מתאר את המשחק של נדב הנפלד. יצא לך לראות אותו בסרטונים?
"לא, אבל ידוע לי שזה שם גדול בהיסטוריה של הכדורסל הישראלי. שחקן הגנה מחויב ברמות הכי גבוהות שיש".

חותמת לגודס

בראשל"צ האריכו השבוע את חוזהו של המאמן גיא גודס בשנה נוספת, בתזמון שבא לתת לו חיזוק לקראת הפיינל פור. ולא שגודס זקוק למוטיבציה מיוחדת במעמד כזה. בלייזר: "קודם כל, לפני שאלת המוטיבציה, זה מגיע לגיא. לא סתם המועדון הגיע להישגים בשנתיים האחרונות - יש לגיא חלק גדול מאוד בכך. ההחתמה מלמדת על ההערכה של המועדון אליו, וזה בפירוש ייתן לו ביטחון כשהוא מקבל חותמת על כך שמאמינים בו. אני מקווה שהביטחון הזה יעבור גם אלינו השחקנים ביום ראשון, כדי שנעשה את העבודה".
תסמן מפתחות מקצועיים לקראת יום ראשון.
"לחימה. נצטרך לתת את ה־200 אחוז שלנו כדי לעשות את זה. וכולנו מאמינים שביום ראשון יגיע הניצחון הראשון שלנו העונה נגד ירושלים. לא יהיה קל כי הסגל שלהם חזק מאוד, אבל זה משחק אחד ובחלק מהמשחקים נגדם העונה המאבק היה צמוד מאוד עד הסוף".
היעדר הקהל ישחק לטובתכם? האוהדים הירושלמים ידועים כדוחפים ומשפיעים מאוד.
"גם הקהל שלנו הוא כזה, והוא יחסר לנו. יהיה מוזר לשחק במעמד הכי גדול בעונה מול יציעים ריקים. אני במיוחד שחקן שניזון מהאנרגיה של הקהל במשחק. אבל נצטרך להתעלות מעל זה ולשאוב את הכוח ממקום אחר כדי לנצח".