השנה החדשה בפתח ו"חג השיפוצים" רושם ביקושים גבוהים במיוחד.
6 צפייה בגלריה
תקציב שיפוץ הבית
תקציב שיפוץ הבית
תקציב שיפוץ הבית
(צילום: shutterstock)
התאחדות קבלני השיפוצים, שבוחנת מדי שנה את העדפות הישראלים המשפצים, מדווחת על עלייה במחיר הממוצע אותו משלמת משפחה משפצת, ועל ביקושי שיא לחידושים, איטומים, דקורציות וחיפויים.
אז מהם הטרנדים המובילים בתקופה זו וכמה כסף יוציאו הישראלים עבור שיפוץ הבית?
על פי נתוני ההתאחדות, עלות שיפוץ ממוצע של משפחה ישראלית בשנה שעברה עמד על כ-30,000 שקל. היום הוא עומד על כ-38,000 שקל.
בשנים האחרונות הטרנדים משתנים במהירות עקב השינויים התכופים שעוברים הישראלים - בחירות מרובות, מגפת הקורונה, עליית מחירים, מבצעים צבאיים ועוד.

6 צפייה בגלריה
תמונה, טקסטיל, עציץ
תמונה, טקסטיל, עציץ
הטרנדים משתנים במהירות עקב השינויים התכופים שעוברים הישראלים
(עיצוב: נועה קופרמן צילום: עודד סמדר )

מצעד ההעדפות
בשנת 2020 השיפוץ הפופולרי ביותר לפני החגים היה חדר עבודה (עקב מגפת הקורונה שהחזירה אלפי עובדים לעבוד מהבית). בשנת 2021 כיכבו שיפוץ, אבזור וחידוש חדרי האמבטיה והשירותים (ככל שהדיירים נמצאים יותר בבית, כך גדל הרצון שלהם להתפנק בחדר זה).
בשנת 2022 השיפוץ הפופולרי ביותר הינו הוספת דקורציות בסלון, כולל נישות, חיפויים וקיר טלוויזיה.

6 צפייה בגלריה
השהייה בבית חיזקה את הרצון לטפח את חדר הרחצה. טופז קרמיקה
השהייה בבית חיזקה את הרצון לטפח את חדר הרחצה. טופז קרמיקה
השהייה בבית חיזקה את הרצון לטפח את חדר הרחצה. טופז קרמיקה
(צילום: יח"צ )

עניין של צבע
לרשימת העדיפויות של הישראלים נכנס גם הצבע: אלפי משפחות בחרו לצבוע את הבית – גם בפנים וגם חיצונית (בעיקר בבתים פרטיים). עלייה של עשרות אחוזים נרשמה גם בבקשות לאיטומים ובדיקת נזילות גגות ורעפים - כחלק מהכנת הבתים לחורף, שהופך להיות משוגע משנה לשנה.
"הקורונה שינתה את היחס של האנשים לבית", אומר ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים. "אנשים הבינו שההשקעה בבית משתלמת כפליים - הן מבחינת השבחת הנכס והן מבחינת השקעה בתא המשפחתי".

6 צפייה בגלריה
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים
( צילום: התאחדות קבלני השיפוצים)

איך משדרגים את הבית בקטנה?
אם לא הלכתם על שיפוץ מסיבי, ואתם רוצים לבצע שדרוג קטן שיחולל שינוי, זאת הדרך לעשות זאת מבלי לקרוע את הכיס:
האדריכלית עדי ארונוב ממליצה לנצל את החגים כדי להזמין קבלן המתמחה בתיקונים ושיפוצים בהיקף קטן יחסית:
"קבלנים שמתמחים בעבודות צבע, בהזזה של גופי תאורה קיימים והתקנת חדשים יכולים לסייע לבצע שינוי מהותי", היא אומרת. "ניתן בהשקעה לא גדולה ובלי יותר מדי מאמץ לשנות את פני המרחב הציבורי והחדרים על ידי העתקה של נקודות חשמל ומאור, תוספת של נקודות חדשות או צביעת הקירות, או חלקם, בגוונים חדשים או באפקטים צבעוניים שיהפכו גם את המראה הגנרי לייחודי ועוצמתי.
"ממש לא חייבים להשתמש באלמנטים מסובכים. אחת המגמות הבולטות למשל היא שימוש בבטון אדריכלי או בשליכט צבעוני עליו חורצים דוגמה בעזרת מסרק מיוחד או לחילופין מטביעים דוגמת עץ בעזרת קרשי עץ".

6 צפייה בגלריה
ריהוט שמשדרג את הסלון. שולחן קפה קטן ושולחן פטרייה. זהבי
ריהוט שמשדרג את הסלון. שולחן קפה קטן ושולחן פטרייה. זהבי
ריהוט שמשדרג את הסלון. שולחן קפה קטן ושולחן פטרייה. זהבי
(צילום: ערן תורג'מן )

ספה, עציץ, פרקט
פריטי ריהוט ואמנות, אקססוריז ועציצים הם דרך נהדרת לשדרג את מראה החלל: ספה חדשה, שולחן לסלון או כלים צבעוניים יכולים להוביל לשדרוג משמעותי.
בחדר השינה יכולה לעשות את זה תמונה גדולה, כריות צבעוניות על המיטה או עציץ משמח.
לדברי ארונוב, ניתן להזמין פרקט תוך חמש דקות מתוך מגוון אינסופי של דוגמאות, להזמין מתקין ותוך יומיים להנות מריצוף חדש לחלוטין. יש גם נגרים שיוכלו להרים תוך מספר ימים פרטי נגרות כמו ארונות אמבט וספריות וכן ניתן לחפות מחדש בעזרת איש מקצוע מיומן את הדלתות בחומרים ייחודיים כמו דקטון, פורצלן, עץ או פלדה. "השדרוגים הללו מהווים כיסוי, ממש כמו מייק אפ. הם לא יובילו לשינוי מהותי, אבל בהחלט יעשו את העבודה".
לארגן, לנקות, לאוורר
מעצבת הפנים נועה קופרמן סבורה שאפשר להקדיש כמה שעות ביום בתקופה שנותרה עד החגים כדי לארגן את הבית ולנקות אותו משפע של מוצרים שאנחנו פשוט כבר לא צריכים.

6 צפייה בגלריה
תאורה, צמחיה, ריהוט, אקססוריז
תאורה, צמחיה, ריהוט, אקססוריז
תאורה, צמחיה, ריהוט, אקססוריז
(עיצוב: נועה קופרמן צילום: מרינה טרוינקר)

"מרוב עצים לא רואים את היער", היא אומרת. "אנחנו חיים בעידן של שפע. המוצרים נגישים מאי פעם, תרבות הצריכה שוברת שיאים והקשר בין תכולת הבתים לבין מה שאנחנו באמת צריכים הוא מקרי בהחלט. הבתים של רבים מאיתנו, אלה שאמורים להוות מפלט בסוף יום אינטנסיבי ומאתגר, נראים כמו מחסן.
קראו גם:
"סבתא שלי עליה השלום סיפרה שהצריף בו היא גרה בשנים הראשונות כשעלתה לארץ היה עבורה בית מהחלומות - סדר ארגון, מפה צחורה על השולחן ופרחי בר. כל אלה יכולים להפוך כל מקום לבית מכיל שכיף ונעים לחיות בו".
אז מאיפה מתחילים?
קופרמן מציעה למיין את הפריטים בארונות ולשמור רק חפצים ובגדים שבשימוש. "מה שלא נלבש בשנה האחרונה – תתרמו או תזרקו. איך שתאווררו את העומס, כבר תרגישו יותר טוב. את האזורים הנגישים בארונות הקצו לדברים שאתם צורכים על בסיס קבוע.
"באזורים הפנימיים והגבוהים אפסנו פריטים עונתיים וכאלה שמשתמשים בהם בתדירות נמוכה. מדובר בתהליך ידידותי, שהקו המנחה שלו הוא: הכל נגיש והגיוני וקל לשליפה בעת הצורך.
"ממש לא חייבים להוציא סכומי עתק בכדי לייצר את אותו סדר מיוחל. ניתן לקנות ברשתות ובחנויות עיצוב הבית יחידות מוכנות, נאות ומעוצבות, בשלל וריאציות, סגנונות וגדלים.
"כל מה שעליכם לעשות הוא להקדיש מחשבה ולמדוד את ממדי החפצים שתרצו לארגן באזור הנתון".