ועד מושב גאליה תובע מעיריית רחובות והוועדה המקומית לתכנון ובנייה 11.5 מיליון שקל בגין תשלום כפול של היטל השבחה שהמושב שילם, כך על פי טענת נציגיו.
לטענת האגודה השיתופית של גאליה, המיוצגת בתביעה על ידי משרד עורכי הדין 'ציוני־פילרסדורף־פיליפ', העירייה נהנתה לכאורה מתשלום כפול של היטל השבחה עבור קרקע שעליה בנו אנשי היישוב ‑ הן מוועד היישוב והן מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י).
כפילות זאת, נטען בתביעה, מחייבת את העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה להשיב לאנשי גאליה את הכסף שבבסיס התביעה.
על פי המתואר בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד, בשנת 1993 הוגשה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברחובות בקשה לשינוי ייעוד קרקע חקלאית בשטח המושב, כך שבתמורה לאפשרות לבנייה של בתי מגורים ומבני מסחר או שירותים על גבי הקרקע השייכת לרמ"י, התחייב ועד המושב לשלם סכום כסף כמקובל על פי החוק.
שש שנים לאחר מכן, עם חתימת הסכם בין הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ורמ"י, חויב המושב לשלם היטל השבחה בגובה של 11.5 מיליון שקלים. בשנת 2007 קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב, שדן בנושא שינוי ייעוד קרקע משטחים חקלאיים למגורים וכל צורך אחר, בעתירה בה היתה שותפה גם עיריית רחובות, כי רמ"י הוא הגוף שעליו מוטלת האחריות לשלם את היטל ההשבחה.
בפועל, בעקבות הסכם שנחתם בין העירייה ורמ"י בשנת 2013, שקיבל תוקף משפטי של פשרה, העבירה רמ"י לעירייה סכום של למעלה מתשעה מיליון שקלים כהיטל השבחה עבור שינוי ייעוד הקרקע בשטח גאליה.
בשנה שעברה פנה הוועד של גאליה לעיריית רחובות בבקשה לקבל החזר כספי על היטל ההשבחה ששולם, בטענה כי העירייה קיבלה למעשה תשלום כפול בגין אותו שינוי ייעוד, אולם אנשי גאליה לא קיבלו כל תגובה רשמית. משום כך הוגשה התביעה הכספית לבית המשפט המחוזי בטענה כי העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה "התרשלו במעשיהן ובמחדליהן באופן חמור כלפי גאליה".
מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "כתב התביעה הגיע אלינו לפני ימים ספורים. נגיב בהתאם בבית המשפט".