הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז מרכז הפקידה את תוכנית המיתאר הכוללת של נס ציונה לשנים הקרובות ‑ תוכנית מקיפה שעליה אחראים אנשי המקצוע של מינהל התכנון של הוועדה, שפעלו עם אנשי העירייה.
1 צפייה בגלריה
גבעות הכורכר | צילום: אבי מועלם
גבעות הכורכר | צילום: אבי מועלם
גבעות הכורכר | צילום: אבי מועלם
תוכנית זו קובעת עקרונות ומדיניות ארוכי טווח, למשך שנים, ומציעה פיתוח עירוני בסדר גודל של כ־29 אלף יחידות דיור שייבנו בשטח העיר, נתון שאמור להוסיף לעיר בעשור הקרוב כ־85 אלף תושבים.
עבודת התכנון שביצעו אנשי הוועדה המחוזית עוסקת רבות גם בנושא ההתחדשות העירונית, והפרויקטים שיבוצעו במסגרתה אמורים לספק חלק נכבד מיחידות הדיור המתוכננות.
על פי החלטת אנשי מינהל התכנון, צפיפות הבניינים במתחמי ההתחדשות לא תעלה על 26 יחידות לדונם נטו.
כדי לעודד קבלנים לבצע פרויקטים של התחדשות, ובהתחשב בעובדה כי העיר צפופה למדי, מאשרת הוועדה ניוד של זכויות בנייה לקבלנים.
משמעות הדבר היא כי הוועדה ממליצה להתיר לקבלנים שיבצעו פרויקטים של התחדשות, בנייה נוספת בשטח השכונות החדשות שיוקמו, וזאת במסגרת מנגנון 'קרקע להשלמה'.
עוד סעיף חשוב: במתחמי ההתחדשות תותר בנייה של עד 16 קומות, ובמקרים חריגים עד 18 קומות.
מבחינת שמירה על הטבע העירוני, נושא שעליו נאבקים פעילי הסביבה בשנים האחרונות, קובעת הוועדה המחוזית כי "תישמר המערכת האקולוגית שתחובר למסדרון אקולוגי ארצי" ‑ דברים המתייחסים בעיקר לאיזור גבעות הכורכר ושמורת גבעת האירוסים במערב העיר.
בנוסף לנושא הדיור כוללת התוכנית גם תוספת של כ־470 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה, 145 דונם עבור מבני ציבור ו־89 אלף מ"ר לשטחי מסחר ושירותים.
"הוועדה המחוזית מברכת את עיריית נס ציונה בקידום תוכנית כוללת", אומר מתכנן מחוז מרכז, גיא קפלן, "שתאפשר את פיתוחה של העיר לשנים הבאות תוך שימת דגש על איכות התכנון".