שביעות רצון רבה במושבים כפר ביל"ו וגני יוחנן שבמועצה האזורית גזר, לאחר שהוועדה הארצית לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) קבעה כי "יש לצמצם את תוכנית תמ"ל 1074, קריית עקרון צפון־מערב, בצורה ניכרת ולהפחית את הפגיעה באדמות החקלאיות של המושבים כפר ביל"ו וגני יוחנן".
1 צפייה בגלריה
הפגנת תושבי כפר ביל"ו
הפגנת תושבי כפר ביל"ו
הפגנת תושבי כפר ביל"ו
(צילום פרטי)
קראו גם:
החלטת הוועדה פורסמה ביום רביעי שעבר, אחרי חודשים ארוכים שבהם דנו אנשי המקצוע של הוועדה בהתנגדויות שהושמעו לפני קרוב לשנה על ידי נציגיהם של המושבים שעל שטחיהם אמורה להיבנות התוכנית.
מדובר באחת מעשר תוכניות המקודמות על ידי הוותמ"ל, העוסקת בהרחבת שטחם המוניציפלי של יישובים עירוניים, לרוב על חשבון שטחם של יישובים חקלאיים וקהילתיים הסמוכים אליהם.
על פי התוכנית המקורית שפורסמה לציבור ועברה לדיון להפקדה לפני כשנה וחודשיים, ביקשה המדינה להקים על השטחים הפתוחים שמצפון וממזרח למועצה המקומית קריית עקרון, שכונת מגורים חדשה בה ייבנו כ־4,000 יחידות דיור, 7,900 מ"ר של שטחי מסחר ו־35 אלף מ"ר שטחי תעסוקה.
כדי להקים את השכונה החדשה ביקש הוותמ"ל להפקיע מידי היישובים הסמוכים שטח המשתרע על פני כ־900 דונם, רובם המכריע שטחים חקלאיים מסוגים שונים.
בחודש ינואר השנה התקיימו הדיונים הראשונים שעסקו בהתנגדויות לתוכנית, ועשרות התנגדויות, מכיוונים שונים, הוצגו בפני נציגי הוותמ"ל.
את ההתנגדויות הובילו אנשי המועצה האזורית גזר, ובראשם ראשת המועצה, רותם ידלין, שבצוותא עם אנשי הוועדים המקומיים של כפר ביל"ו וגני יוחנן ועורכי דינם, טענו כי הוצאתה לפועל של התוכנית במתכונתה הנוכחית תהיה "פגיעה קשה ובלתי מידתית של התוכנית במתנגדים, שמשמעה גזר דין מוות לאופי הכפרי הקיים והפיכת היישובים החקלאיים לשכונות עירוניות".
המאבק בתוכנית הוותמ"ל לווה בהפגנות של תושבי האיזור ובעבודת שטח מקיפה שכללה הזמנת חברי כנסת ובעלי השפעה אחרים לסיורים בשטחים החקלאיים, במטרה לשכנע כמה שיותר גורמים לבטל את התוכנית או לכל הפחות לצמצם אותה משמעותית.

"הרחקה והפרדה"

בשבוע שעבר קיבלו המתנגדים את הבשורות הטובות בשעה שהאדריכל אדיב דאוד, חוקר ויועץ מטעם הוותמ"ל, הודיע כי החליט לקבל את מרבית ההתנגדויות של תושבי המושבים ומועצת גזר.
בדוח שפרסם, המוגדר כתקדימי כי עד היום לא התקבלו התנגדויות להחלטות הוותמ"ל, מציין דאוד כי "יש חשיבות לשמור על הרחקה והפרדה של תשתיות שנותנות מענה לשכנות טובה בין הכפר לעיר, כך שכל אחת משתי צורות היישוב יכולה לפתח את מרחבה כרצונה תוך שימור ופיתוח ערכיה וזהותה המקומית".
משמעות הדוח הוא כי על הוותמ"ל להגיש תכנון מחדש של התוכנית המקורית ובמקביל יש לוותר על כ־150 דונם מאדמות כפר ביל"ו, עליהן היתה אמורה להיבנות השכונה החדשה וזאת בנוסף ל־200 דונמים עליהם החליטה הוועדה לוותר עוד קודם לכן.
"כולם אמרו לנו שאין לנו סיכוי אבל המאבק הצודק שלנו צלח", אומרת ידלין, שהשתתפה בכל דיוני הוותמ"ל. "אני מאמינה שהפעולה הנחושה והחשובה שלנו בעניין תהווה מצפן למרחב הכפרי כולו. זוהי תחילתה של שנה טובה למרחב הכפרי והחקלאי ואנחנו עם אנשינו בכל מצב".
"זה בהחלט הישג ענק אבל אנחנו נשארים עם האצבע על הדופק", אומרים תושבים בכפר ביל"ו. "החלטת יועץ הוותמ"ל יוצאת דופן ותקוותנו כי התוכנית תצא לתכנון מחדש כי אין ברירה, ואולי אז תישקל גם נחיצותה".