מאות תושבים צפויים להגיש התנגדויות לתוכנית הבנייה רחובות מזרח, שעתידה להיות מופקדת בימים הקרובים. מלבד תושבי השכונות השכנות, החשש העיקרי מהתוכנית הוא של תושבי מושב סתריה הסמוך, שטוענים כי היא תוביל לכאוס תחבורתי.
3 צפייה בגלריה
הדמיית תוכנית רחובות מזרח
הדמיית תוכנית רחובות מזרח
הדמיית תוכנית רחובות מזרח
(עיריית רחובות)
בחודש נובמבר האחרון החליטה הוותמ"ל (הוועדה הארצית למתחמי דיור מועדפים) על הפקדת תוכנית מזרח העיר. התכנון כולל 1,000 דונם שעליהם ייבנו 6,500 יחידות דיור ו־700 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר. 175 דונם יוקצו למבני ציבור ו־215 דונם לפארקים.
השכונה החדשה היא הפרויקט הגדול הבא של רחובות, אבל בפועל עורכי דין מהאיזור מספרים על פניות רבות לבירורים על הגשת התנגדויות לתוכנית, חלקן נוגעות לחלוקת השטחים שיופקעו לטובתה מצד אלפי בעלי קרקעות, בהם אנשים פרטיים וחברות, שלחלק גדול מהם השגות על התוכנית.
ישנן גם כוונות להתנגד לתוכנית בשל סיבות נוספות – למשל, פעילי איכות סביבה טוענים כי התוכנית תפגע בשלולית החורף, ופעילי תכנון ובנייה טוענים כי התוכנית אינה מתאימה לעיר.
אך הנפגעים הישירים מהתוכנית הם דווקא אלה שגרים ממש בסמוך אליה, בשכונת רחובות המדע, שכונת פלדי ושכונות נוספות לאורך דרך מנחם בגין, שכבר היום סובלות מבעיות תחבורה קשות.
יו"ר שכונת רחובות המדע, אלי בן ברון, אומר השבוע כי נושא התחבורה ופקקים עתידיים הוא אחד הנושאים המרכזיים שמטרידים את תושבי השכונה כיום. "שייקחו את הנושא בצורה רצינית ויוודאו שהשכונה לא נפגעת ממהלך כזה", הוא אומר, ומוסיף שגם עניין התחזוקה של השכונה החדשה מטריד את התושבים: "איך מתכננים לתחזק עוד שכונה בסדר גודל כזה, והאם זה ישפיע עלינו? מתחמי החינוך והמסחר ‑ שיהיו אך ורק בשכונה העתידית ולא יקבלו אצלנו שירותים. אנחנו רוצים להיות חלק בלתי נפרד מההחלטות ומהתכנון כי מובן שהשכונה העיקרית שתתמודד מול השכונה החדשה היא השכונה שלנו, ולכן ההשתתפות שלנו באופן פעיל נורא חשובה".

"צוואר בקבוק"

"המצב כבר היום בלתי נסבל", אומרת מיכל אדרי, תושבת שכונת שרונה, שבכל בוקר עושה דרכה עם הרכב ליציאה מכיוון כביש 40. "אנשים עומדים שעה בפקקים, מכוניות משתרכות ואין שום אפשרות לברוח מצוואר הבקבוק שנוצר כאן. איך הם הולכים להוסיף לכל זה עוד אלפי יחידות דיור? גם אם יסללו עוד שלושה כבישים זה לא יספיק כדי להתמודד עם מה שקורה לכיוון כביש 40 ורמלה. לאנשים פשוט לא תהיה דרך לצאת מכאן בבוקר".
"המצב כבר היום בלתי נסבל. אנשים עומדים שעה בפקקים, ואין שום אפשרות לברוח מצוואר הבקבוק שנוצר כאן. איך הם הולכים להוסיף לכל זה עוד אלפי יחידות דיור?"
מלבד תושבי השכונות, גם תושבי מושב סתריה מתכוננים להתנגד לתוכנית. הם הגיעו לשולחנות העגולים שנערכו בנושא ונכחו בדיון המכריע של אישור התוכנית בנובמבר האחרון בוותמ"ל.
נציגת המועצה של המושב, רונית ויתקון־ברקאי, מסבירה שהבעיה של המושב היא קודם כל תחבורתית, אך לא רק. "כביש 40 הוא כביש פקוק ועמוס, ותושבי רחובות סובלים ממנו הרבה יותר מאיתנו, וגם אנחנו סובלים מזה. לא הצלחנו להשתכנע ש־6,000 יחידות דיור ואלפי מ"ר למסחר ותעסוקה רק יקלו על העומס, זה רק יכניס עומס", היא אומרת.
היא מטילה ספק בבדיקת היתכנות תחבורתית של משרד התחבורה, שבחנה צפי עתידי לגבי השכונה ועורקי התחבורה שלה, והסיקה כי הוספת כביש אחד תקל על העומסים. "קשה להאמין לזה", אומרת ויתקון־ברקאי, "במקרה הכי טוב מה שזה עושה זה מרחיק קצת את הפקקים, אבל זה לא מקל על העומסים. אני מזכירה: 684 אלף מ"ר למסחר ותעסוקה ו־6,600 יחידות דיור. זה לא יקל".
ויתקון־ברקאי טוענת כי הוותמ"ל לא עוסקת בענייני תחבורה, ונושא התחבורה הוא נספח לא מחייב בתוכנית.
תושבי מושב סתריה מצויים בבעיה נוספת מבחינת התחבורה: כיום, כדי להביא את ילדיהם לבית הספר בקיבוץ נען הסמוך, הם עוברים שני רמזורים של הכניסה לכביש נען, ובתוכנית החדשה יהיה עליהם לפנות לכיוון רמלה ולעבור שבעה רמזורים כדי להגיע לבית הספר.
"אז זה גם איזשהו סיבוב בוקר ארוך יותר ושבעה רמזורים שצריך לעבור, ומה שמדאיג אותנו זה שבעצם את הסיבוב הזה עם חמישה רמזורים, יהיה צריך להעביר תושב שלנו שצריך להגיע לקפלן. זו נקודה נוספת".
3 צפייה בגלריה
רונית ויתקון־ברקאי
רונית ויתקון־ברקאי
רונית ויתקון־ברקאי
(צילום: פרטי)
"תוכניות חלקיות"
תושבי סתריה הגיעו גם לישיבת תיאום שהתקיימה עם עיריית רחובות והציגו בה את דרישותיהם. לדברי ויתקון־ברקאי, חלקן קיבלו התייחסות וחלקן לא, "ובעצם כשהוגשו התוכניות להפקדה, הוגשו תוכניות שהן תוכניות חלקיות. בסופו של דבר התוכנית שמטרידה אותנו היא תוכנית התנועה והיא חלקית ולא מלאה".
בסתריה ביקשו מעיריית רחובות את התוכניות העדכניות כדי לראות אם דרישותיהם התקבלו, אך הם טרם קיבלו אותן.
ויתקון־ברקאי מציינת נקודה אחרונה שמדאיגה אותה וגם את פעילי הסביבה, "וצריכה להדאיג את כולם", היא אומרת. "בכניסה למושב מתוכנן מסוף אוטובוסים. כל המסוף יושב על גבעה שהיא חלק מקו הרכס של אגני הניקוז. הגבעה מפנה את הניקוז לשלולית החורף. מצד אחד לשכונה ומצד שני לשלולית החורף. אני לא יודעת אם נתנו על זה את הדעת. אני לא יודעת אם השלולית תתייבש, אבל היא תזדהם. אנחנו מחכים לקבל את התוכניות המעודכנות וללמוד אותן. זה מאוד מדאיג את האנשים. הם נמצאים בסוג של חוסר ודאות כי הם לא יודעים איך התוכנית הולכת להיראות".
מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "התוכנית המפורטת צפויה להיות מופקדת בעוד מספר חודשים, ובהתאם לחוק ניתן יהיה להגיש התנגדויות, שתישמענה במסגרת הוותמ"ל".
ממשרד התחבורה טרם נמסרה תגובה.

מכשול בדרך: בנייה לא חוקית

חסם נוסף בו תיתקל עיריית רחובות בבואה להתקדם עם תוכנית מזרח העיר היא בנייה לא חוקית במתחמים הסמוכים לשטח.
בין היתר ישנו במתחם התוכנית שטח ששייך על פי חוק לבעלים מהפזורה הבדואית, שעל פי מעקב של תנועת 'רגבים', נבנו בו לאורך השנים עוד ועוד מבנים ללא היתר וללא שנעשו צעדי פיקוח בנושא.
תנועת רגבים שמה לה למטרה להילחם בהשתלטות על שטחים ובנייה לא חוקית. נציגיה פנו לעיריית רחובות במכתבים, האחרון שבהם בשנת 2017, בדרישה לפעול לאכיפה בנושא.
3 צפייה בגלריה
הדמיית תוכנית רחובות מזרח
הדמיית תוכנית רחובות מזרח
בנייה בלתי חוקית סמוך לרחובות
(צילום: עמותת רגבים)
"מבדיקה שנעשתה על ידי מרשתי", נכתב במכתבו האחרון של בא כוח העמותה, "עולה כי הפלישה נמשכת וכי המבנים הבלתי חוקיים עדיין עומדים במקומם. אוסיף ואציין, כי כפי שכבר כתבנו בעבר, אין כל משמעות למעמדה הקנייני של הקרקע בכל הקשור לחובתכם לאכוף את דיני התכנון והבנייה במרחב עליו אתם מופקדים".
מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "בעניינןשל הטענות בפניותיה של תנועת רגבים הוגשו כתבי אישום, והן מצויות בעיצומם של הליכים משפטיים".