2 צפייה בגלריה
מארגנות ומשתתפות האירוע | צילום: אבי מועלם
מארגנות ומשתתפות האירוע | צילום: אבי מועלם
מארגנות ומשתתפות האירוע | צילום: אבי מועלם
נשים משפיעות מרחובות מתגייסות למען נערות בסיכון: בעוד שבועיים יתקיים ברחובות אירוע יוצא דופן ששמו 'מודל האופי', במסגרתו יצעדו יחדיו בערב אחד נשים משפיעות רבות מרחובות והסביבה על מסלול האופי. התרומות שייאספו בערב יופנו למעגל נשים רחובות, ולנערות בסיכון.
האירוע הוא יוזמה של 'סטודיו יעל ענתי' בעיר, והוא נוצר בעקבות שיחה בין ענתי ליו"ר עמותת 'מעגל נשים רחובות־נס ציונה', אסתי כהן, המתאמנת בסטודיו.
במסגרת השיחה סיפרה כהן לענתי על חשיבות גיוס הכספים למען נערות בסיכון. ענתי נרתמה ורתמה יחד איתה צוות הפקה מתוך מתאמנות הסטודיו, ובמסגרת זו גייסה סל הטבות לבאי האירוע, ששילמו 100 שקלים לכרטיס כניסה. בתוך פחות משבועיים אזלו כל הכרטיסים, ובעוד שבועיים יצעדו נשות רחובות והסביבה למען המטרה.
"להציב יעדים"
במסלול 'מודל האופי' יצעדו נשים רבות מהאיזור, שלכולן מסר אחיד בנוגע לנשים בחברה, כל אחת מהמקום שלה.
מנכ"לית עיריית נס ציונה דפנה קירו־כהן, נשואה ואם לשלושה ילדים, עורכת דין בהכשרתה, מסבירה שהמהפכה הפמיניסטית לא שחררה אותה מהדמות האימהית. "עולם הקריירה לא פשוט לנשים, ויש לא מעט תפיסות – למשל, אם היא אישה היא לא יודעת. אלה יכולים להיות ניואנסים קטנים, ולנו כנשים יש אחריות להציב את עצמנו בעמדות השפעה. כשהילדים שלי היו צעירים ובעלי הלך לראיון עבודה, הוא לא שאל מה שעות העבודה. אמרתי לו: אתה רואה מה ההבדל ביננו?".
קירו־כהן נכנסה לתפקיד מנכ"לית בעיריית נס ציונה השנה. לדבריה, הרשויות המקומיות הן אלה שמשפיעות על חיי היום יום יותר מכל דבר אחר. "עד לאחרונה הרשויות המקומיות היו מנוהלות על ידי גברים, ופתאום כשנכנסות נשים את מתחילה לראות נושאים חשובים עולים לסדר היום: גני ילדים, ממשקים ונגישות, ושקיפות, ודברים שיש בהם הבניה בקרב נשים".
אוה גור, מחזיקת תיק מעמד האישה, יו"ר פורום נשים רחובות וחברת מועצה פעילה, גם כן תשתתף בערב.
"אנחנו ארבעה דורות של נשים ברחובות, ואני רואה את ההתפתחות של נשים. סבתא שלי היתה עקרת בית, אמא שלי חצי חצי, אני עובדת ברכש ולוגיסטיקה, וכל עמותה, ארגון וגוף שרוצה לקדם את מעמד האישה - אני שמחה לשתף פעולה", היא אומרת. "אני מאמינה שכמה שמעמד האישה בארץ ובעולם בכלל השתפר, יש עוד דרך ארוכה ועשייה. אני בעד לעזור לאישה בכל תחום – בקורסים, בקידום עצמאות, בחשיבה מגדרית מגיל גן, ואני שמחה על התקצוב ברחובות בנושא הזה".
איפה את כחברת מועצה רואה את המקום שדורש הכי הרבה עבודה בנושא ברחובות?
"יש קהילות שלמות סגורות שצריכות עזרה לצאת מהמעגלים שבהם הן נמצאות, הקושי הוא לאו דווקא בפרנסה, זה יכול להיות גם בדברים אחרים, ויש שיתופי פעולה רבים בעיר עם קבוצות רבות – חד־הוריות, הדור השלישי, בני העדה האתיופית, נשים חרדיות, והמסר העיקרי הוא שכל אישה צריכה להציב לעצמה כמה יעדים ולמצוא את הדרך להגיע אליהם, למצוא את השביל ופשוט לצעוד, לא לפחד".
2 צפייה בגלריה
המארגנות והמשתתפות. "יש קהילות סגורות שלמות שזקוקות לעזרה" | צילום: אבי מועלם
המארגנות והמשתתפות. "יש קהילות סגורות שלמות שזקוקות לעזרה" | צילום: אבי מועלם
המארגנות והמשתתפות. "יש קהילות סגורות שלמות שזקוקות לעזרה" | צילום: אבי מועלם
"להעצים נשים"
אישה נוספת שצועדת במסלול מודל האופי היא ג'ודית מגן, מאמנת אישית ומלווה נשים בתהליך של שינוי וצמיחה, המעבירה סדנאות והרצאות על סיפור חייה.
"אני רוצה לומר שלכולם זה יכול לקרות, וצריך למצוא כוחות פנימיים. לא צריך להיות מלכת יופי, צריך להיות מלכה בלב", היא מסבירה.
מגן מספרת בהרצאתה על מסלול חייה הלא פשוט, וכיצד יצאה ממעגל האלימות ובנתה את עצמה ואת חייה מחדש. היא מתנדבת בארגון 'רוח נשית' שמסייע לנשים שיצאו ממעגל האלימות, "וזה סוג של סגירת מעגל עבורי. המטרה היא להעצים נשים – גם אם את נמצאת עכשיו במערכת יחסים והוא משפיל, מדבר לא יפה, מגביל כלכלית ומרחיק מהחברים והמשפחה, תתעוררי – את עוצמתית ואת יכולה. התצוגה הזו היא כוח נשי, ואני גאה להיות חלק ממנה".
אחת הנשים הבולטות בתצוגה היא קרן אללוף־שרעבי, מנהלת קבוצת 'מאמצחיק' בפייסבוק, תושבת רחובות. "כל מה שקשור לנשים קרוב מאוד ללב שלי", היא מספרת, "אז כשהציעו לי להתנדב אמרתי ישר כן. הקבוצה שלי היא קבוצה של העצמה נשית", מספרת אללוף־שרעבי על קבוצת הפייסבוק (הקבוצה הסגורה הגדולה בארץ). "בקבוצה יש דברים הומוריסטיים ויש דברים שהם לכאורה לא מצחיקים, כמו טיפולי כימו וילדים על הספקטרום, אבל הקבוצה היא פלטפורמה יחידה בלי שיפוטיות וביקורת וזה נותן לנשים להתבטא בלי הטרחנות".
"נשים הן עם חזק", אומרת סימה בטיטו, בעלת משפחתון בעיר וקונדיטורית מוכרת. "נשים כן יודעות לפרגן אחת לשנייה, ולכן הערב הזה היה לי כל כך חשוב. אני אמא לארבעה ילדים קטנים. מגיע סוף יום העבודה ואני מתחילה לעבוד בעבודה הנוספת שלי שהיא הילדים - מקלחות, שיעורי בית, ארוחת ערב, ובסוף היום אני עולה על בגדי ספורט ובאה לאימון עם עוד נשים. זה מה שנותן לי את הכוח ונותן לי להשתחרר בסוף היום".
"דרך הגוף"
ענתי, יוזמת האירוע, היא כאמור בעלת סטודיו ותיק לכושר בעיר. מי שמביט בה במבט חטוף יכול להתבלבל ולחשוב שחיצוניות היא הדבר המרכזי שמעסיק אותה, אך ענתי מובילה בשנים האחרונות מגמה אחרת, של כושר ממקום של קבלת הגוף כמו שהוא ומתוך רצון לחזק אותו ולהניע בתוך כך תהליכים רבים אחרים בחיים.
"זה להרחיב את המילים אישה חזקה", היא אומרת. "דרך הגוף נשים מגלות משהו על עצמן. הן מצליחות להאמין שוב בעצמן והיכולת הפנימית שלהן משליכה על כל יכולת אחרת שלהן בחיים, ואני מסתכלת מסביב ורואה נשים שאומרות – אני יכולה, אני יכולה. אנשים חושבים שאני עפה על עצמי אבל למה אני עושה ספורט? אני עושה אותו מאז ומתמיד ואם לא הייתי עושה אותו לא הייתי חזקה וזה מה שהציל אותי בכל דבר בחיים, וזה הייעוד שלי".