אשר קשר //
שבוע אחרי מותו הטראגי של בנם, בבית משפחת אוליאל בשדרות עדיין מחפשים תשובות למה שאירע בשבוע שעבר, בלילה שבין שלישי לרביעי, הלילה שנמצאו בו גופותיהם של המוזיקאי ניב אוליאל (33) ושל שכנתו נטלי אלקריף (35). על פי החשד, נפטרו השניים בגלל שימוש במנות יתר של סמים ושל אלכוהול.
5 צפייה בגלריה
ניב אוליאל. איזה פספוס היה כאן | צילום: אבי רוקח
ניב אוליאל. איזה פספוס היה כאן | צילום: אבי רוקח
ניב אוליאל. איזה פספוס היה כאן | צילום: אבי רוקח
"הבית במושב נווה ימין שבו הם נמצאו עדיין סגור לבדיקות מז"פ", אומר האב חיים אוליאל (60), זיפי זקן בני שבוע על פניו ועיניו כבויות. "רצינו להוציא משם את המחשב ואת הגיטרה של ניב ולקחת אותם הביתה, אבל עדיין אסור להיכנס לשם כי הבדיקות נמשכות".
לא ברור מה קרה?
"ממש לא. שום דבר עדיין לא ברור. איך יכול להיות ששניהם מתו יחד? זה לא קורה ככה".
ניב השתמש בסמים?
"לא ברמה כזאת. גם לא באלכוהול".
הכרתם את נטלי?
"היא הייתה השכנה שלו והם התקרבו מאוד בחודשים האחרונים. ראיתי אותה כשהייתה באה להופעות שלנו. היא עשתה אצלנו שבת אחת והייתה נחמדה מאוד, אבל לא הכרתי אותה לעומק ולא יודע מה היה שם".
אני מצטער שאני שואל, אבל יכול להיות שהם התאבדו?
"לא ניב, אין סיכוי כזה. היו לנו תוכניות, הופעות, קבענו דברים לעשות השבוע. דיברתי אתו ביום שני בצהריים, יום לפני מותו, על הופעות ועל דברים שרצינו לתאם. זה לא יכול להיות. ניב לא היה אדם דיכאוני בכלל. אתה רואה על אדם מה קורה איתו. על ניב לא ראו שום דבר".
הופעות ברחוב
ביום רביעי שעבר בשעה 6:00 בבוקר התקבל דיווח במוקד מד"א במרחב ירקון ולפיו גבר ואישה נמצאו מחוסרי הכרה בדירה ביישוב נווה ימין, סמוך לכפר סבא.
5 צפייה בגלריה
הבית שבו נמצאו אוליאל ואלקריף | צילום: אלי דסה
הבית שבו נמצאו אוליאל ואלקריף | צילום: אלי דסה
הבית שבו נמצאו אוליאל ואלקריף | צילום: אלי דסה
"דיברתי אתו ביום שלישי בצהריים כי בערב היינו אמורים ללכת להופיע, והוא הודיע לי שהוא לא מרגיש טוב", מספרת הזמרת מור יפרח (27) מאשקלון, שהופיעה לצד ניב בחודשים האחרונים, "אבל לא זיהיתי בקולו שום דבר יוצא דופן".
היה מי שהעלה אפשרות להתאבדות.
"אין סיכוי שניב חשב על התאבדות. הוא אהב את החיים ברמות אחרות, היה אדם חיובי שאין דברים כאלה. הייתי באה אליו ומספרת על בעיה, והוא היה פותר אותה מיד".
בשנים האחרונות הוא ניגן ברחוב ובקניונים, אולי שהוא סבל מדיכאון בגלל זה?
"מה פתאום? הוא היה מאושר מההופעות ברחוב, הוא לא הסתיר את זה. יום אחד כשהגעתי לאולפן שלו בנווה ימין ספרנו יחד את כל המטבעות שהוא קיבל באותו יום. הוא שמח לגלות שהרוויח 600 שקלים".
איך את מסבירה את מה שקרה?
"זה לא הגיוני. נקווה שהאמת תתגלה. מוזר ששניהם מתו יחד".
הם היו בני זוג?
"הם התקרבו מאוד בזמן האחרון, אבל התגוררו בדירות נפרדות וסמוכות במושב".
"אני מכירה את ניב שנים, והיא לא הייתה הטיפוס שלו", אומרת ידידתו הבמאית יערית כנה, "אבל הוא היה בודד והיא הייתה שם ממש לידו. הייתי אצלם לפני שבועיים והייתה לי הרגשה שהיא קצת אובססיבית לגביו".
הייתה לו בת זוג קודם לכן?
"הייתה לו אהבה גדולה מאוד, בחורה שגרה באזור השרון. זאת גם הסיבה שהוא עבר לגור שם. הייתה להם מחברת שבה הם עשו תוכניות לעתיד. השבוע היא סיפרה שבתאריך ההלוויה, 18 באוגוסט, הם קבעו להתחתן".
"ממש לא מתאים לו לגעת בסמים", אומרת הבמאית האשקלונית חני אלימלך שמכירה את ניב מילדות. "הוא שמר על עצמו כל השנים מבחינה פיזית".
"למען האמת, הדבר הראשון שחשבתי עליו היה התאבדות", מודה היחצ"ן והמפיק אלון יהודה שליווה את הקריירה של ניב אוליאל בעשר השנים האחרונות, "גם בגלל ששניהם נפטרו יחד באותו לילה וגם בגלל שהוא לא היה נרקומן".
הוא לא נגע בסמים?
"אני לא מכיר מוזיקאים שלא נוגעים בסמים או באלכוהול, אבל לא ברמה כזאת".
הרגשת שעובר עליו משהו?
"האמת שלא עד כדי כך. להיות מוזיקאי זה תמיד קשה, יש עליות ומורדות ומדובר באנשים רגישים מאוד גם ככה. זה מורגש במיוחד אצל אמן פרפקציוניסט כמו ניב, שדורש מעצמו ומאחרים את המקסימום. אחרי תקופה של שקט הוא דווקא התקשר אליי בחודשים האחרונים וקבענו להיפגש כדי לעבוד על האלבום הראשון שלו. הוא גם שלח לי את השירים שלו, והיה שם פוטנציאל מצוין".
נשמע אופטימי.
"נכון, אבל בוקר אחד אני קם ורואה שניב העלה את כל השירים שלו ליוטיוב. ברור שזה בעייתי אם אתה רוצה להוציא אלבום. זה שורף את השירים".
למה הוא עשה את זה לדעתך?
"אולי הוא היה מתוסכל שלמרות העבודה הקשה שלו כל השנים לא קולטים אותו ואת הכישרון הגדול שלו. אולי הוא איבד תקווה. לפני שמונה שנים הוא היה לפני פריצה, כולם היללו אותו, הוא קיבל אין־ספור מחמאות, אבל זה לא קרה. הוא ויתר ונסע לארצות הברית לכמה שנים. כשחזר ניסה שוב. זה מתיש להיות מוזיקאי ולנסות להצליח כל כך הרבה שנים".
בעקבות אבא
מוזר לראות את בית משפחת אוליאל בשדרות שקט ועצוב ואת היושבים בו אבלים וחפויי ראש. הבית הזה היה אחד השמחים ביותר בשדרות כל השנים. הבית שבקעו ממנו צלילים ויצאו יוצרים רבים כל כך.
5 צפייה בגלריה
חיים אוליאל. פורץ הדרך | צילום: שאול גולן
חיים אוליאל. פורץ הדרך | צילום: שאול גולן
חיים אוליאל. פורץ הדרך | צילום: שאול גולן
אוליאל, אחד המוזיקאים החשובים בפריחת הרוק הים התיכוני, הקים את להקת שפתיים בשנות ה־80, והיא הפכה את שדרות לעיר של מוזיקה וסחפה יוצרים בני העיר כמו קובי אוז, להקת טיפקס וכנסיית השכל. שלושת בניו של אוליאל, מתי (37), ניב (33) ואור (28) הלכו בדרכו, הפכו למוזיקאים והופיעו יחד ולחוד.
"אם היו שואלים אותי, אולי הייתי מעדיף שהילדים שלי לא יהיו מוזיקאים", אמר לי חיים אוליאל כשראיינתי את המשפחה בשנת 2011, כאילו צפה את העתיד, "מי כמוני יודע איזה חיים קשים אלה, אבל זה מה שהם בחרו, ואני מרוצה".
"אבא אף פעם לא הכריח אותנו להיות מוזיקאים", אמר ניב באותו ריאיון. "אבא שלי גם לא אמר לנו לנגן, אבל באופן טבעי התחלנו לנגן בעצמנו. היה ברור שנהיה מוזיקאים כי גדלנו בבית כזה. אצלנו בסלון אין תמונות אלא גיטרות על הקירות".
ניב ניגן לבד וגם עם אחיו ועם אביו בהרכב המוזיקלי "האוליאלים". בד בבד עם קריירת הסולו שניסה לפתח עבד גם כמפיק ומעבד מוזיקלי. לאחר שנחל אכזבה מחוסר ההצלחה שלו נסע לארצות הברית לשנים אחדות. אמנם הוא הופיע שם, אבל עבד בעיקר במכירות. כששב לארץ לפני כשנתיים התגורר תקופה קצרה בשדרות ואחר כך עבר לנווה ימין ופתח שם אולפן והמשיך לעשות מוזיקה.
גאון מוזיקלי
על הפרפקציוניזם שלו, שלא נתן לו להוציא לאור תוצרים מוזיקליים עד שלא הרגיש שהם מושלמים, אמר ניב בריאיון בשנת 2011: "לא שרתי עד גיל 17 כי חשבתי שאני לא מספיק טוב. אפילו בטקסים בבית הספר הייתי מקסימום מנגן. בגיל 17 ניגנתי בגיטרה בלהקת הנוער 'פורפליי'. בצבא הייתי על תקן החייל עם הגיטרה ואחרי הצבא הייתי על תקן הבחור מצוות הבידור של המלון באילת".
5 צפייה בגלריה
מתי, חיים וניב אוליאל. משפחה מוזיקלית | צילום: גדי קבלו
מתי, חיים וניב אוליאל. משפחה מוזיקלית | צילום: גדי קבלו
מתי, חיים וניב אוליאל. משפחה מוזיקלית | צילום: גדי קבלו
הוא הודה אז שגם את הסינגל הראשון והמצליח שלו, "האחת שבלב", כמעט לא הוציא: "אני ממש פרפקציוניסט וכזה ששומע את השיר שלי מאות פעמים לפני שאני מוכן להוציא אותו לאור".
"הוא היה גאון מוזיקלי", אומר חברו הקרוב איציק מלכה. "כולם אומרים את זה אחרי שמוזיקאים הולכים לעולמם, אבל אצלו זאת האמת. אני שומע את השירים שלו שוב עכשיו ומבין לצערי איזה פספוס היה כאן. השילובים שלו בין רוק לים תיכוני היו מדהימים.
"הוא המשיך לגמרי את הקו של אבא שלו, שהיה הראשון שהפך את המוזיקה הים תיכונית למוזיקת פופ. שמעתי אתמול בלילה את השירים שהעלה ליוטיוב והייתי בשוק. יש שם שיר במרוקאית וברוסית שהוא פשוט גאוני. בבקרים מאז מת אני שומע את 'מתנות בדרך' הנפלא שלו. אני ממליץ לכל אחד לעשות את זה. זה מטעין אותך ליום שלם".
5 צפייה בגלריה
להקת שפתיים | צילום: גדי קבלו
להקת שפתיים | צילום: גדי קבלו
להקת שפתיים | צילום: גדי קבלו
"הוא עשה מוזיקה מדהימה", מספר המוזיקאי השדרותי נועם שלמה. "הוא רצה כל הזמן ליצור והיה כמו נהר שופע רעיונות מוזיקליים, אבל הייתה לו ביקורת עצמית מוגזמת. לא מזמן הוצאנו שיר יחד. שיר מדהים. להפתעתי, הוא החליט לגנוז אותו כי חשב שהוא לא טוב מספיק. הוא הפיק שיר לבת שלי מינור וזה לא היה פשוט כי התווכחנו לא מעט, אבל אהבתי את זה שהוא לא התפשר".
"הוא לא רק מוזיקאי. הוא כתב ספר פנטזיה מדהים", מגלה יערית כנה. "הוא נתן לי לקרוא וחשבתי שהוא נפלא ושזה ספר שיכולים לתרגם להמון שפות. אמרתי לו שאם לא המוזיקה, הספר הזה יהפוך אותו למיליונר.
"הוא היה מגוון מאוד, אבל המוזיקה הייתה החיים שלו. חלי, אימא שלו, אמרה לי שכשהיא ראתה את הגוף שלו בתכריכים היא שמה לב שהידיים שלו נותרו בתנועה של נגינה. זה צמרר אותי, אבל נשמע לי ממש הגיוני".