חופשת הקיץ מתאפיינת בעלייה במספר העבירות אותן מבצעים בני הנוער, אולם בשנת 2024 נרשמה עלייה חדה במספר התיקים שנפתחו ביחס לקיץ אשתקד. יכול להיות שזה בלחץ המלחמה או אווירת המתח ששוררת במדינה, אולם במשטרה מודעים היטב לזינוק הזה.
2 צפייה בגלריה
עבירות נוער ברשת
עבירות נוער ברשת
עבירות נוער ברשת
(צילום המחשה: Shutterstock)

עונת הבריונות


בבדיקה ביומן המשטרה אפשר להבחין כי רק בשבוע שעבר היחידה המרכזית במחוז ירושלים פענחה מסכת סחיטה ואיומים כלפי צעיר בירושלים מצד חשודים ששניים מהם בני 16-17 בלבד, שאיימו עליו להעביר להם סכום של אלפי שקלים. בחוף בוגרשוב בתל אביב תועד נער מקבל מכות ונופל על החול, בזמן שהוא מותקף באלימות קשה על ידי 20 בני נוער. רבים תיעדו, איש לא עזר לו. ועוד: שלושה נערים תושבי דימונה תקפו צעיר במרכז מסחרי ושברו את אפו. גם פה המשטרה ביצעה מעצר מהיר והוגש כתב אישום.
מפקחת ויקה מזין, קצינת הנוער של מחוז דרום תל אביב במשטרה, מודה: "חופשת הקיץ מאופיינת בעיקר בבריונות. לקטינים אין מסגרות, הם לא צריכים לקום מוקדם לבית הספר, וזה מוציא אותם החוצה לרחובות – בעיקר בשעות החשיכה. העובדה שיש חופש ארוך מביאה להרבה תופעות שלא רואים במהלך השנה עצמה, וזה הרבה בגלל שעמום".

2 צפייה בגלריה
מפקחת ויקה מזין
מפקחת ויקה מזין
מפקחת ויקה מזין
(צילום: דוברות המשטרה)

אפשר לאפיין את אלימות הנוער?
"בגזרה שלי יש את כל סל העבירות, אם כי אני מניחה שזה מאפיין את כל המדינה – משוד, תקיפה, גניבה, והיום מרבית העבירות הן בעיקר ברשת. הרבה מהפשיעה נעשית בתוך קבוצות ווטסאפ, תוך שימוש בבינה מלאכותית. כך למשל, לוקחים תמונה של ילדה או נערה ומדביקים את הפנים שלה לגוף של כוכבת פורנו ומעלים לרשת. קטינים משתמשים בזה כל הזמן, לפעמים בלי לדעת בכלל שזו עבירה".
הם פוגעים גם ביתר האוכלוסיה?
"אין פה מעצורים. נערות ונערים משועממים פוגעים גם במבוגרים חסרי ישע, ניכרת עלייה באלימות כלפי עובדי ציבור – גם שוטרים, ובשנים האחרונות יש גם אופנה להציק לנהגי תחבורה ציבורית. הנערים נכנסים לאוטובוסים ופשוט גורמים לאנדרלמוסיה. רק השבוע היה מקרה של השלכת אבנים על נהג, ובמקרה אחר התזת גז פלפל. חשוב לציין, זה לא למטרת לשדוד – אלא רק לשם בריונות".
איך המשטרה נאבקת באלימות הנוער?
"במהלך הקיץ מחלק הנוער מתפרש באופן סמוי וגלוי במקומות שבהם נמצא הנוער, אם זה גינות ציבוריות, כיכרות מרכזיות או קניונים. בעוד שבמהלך שנת הלימודים אנו מעבירים בבתי הספר הרצאות של בלש או חוקר בנושאים מגוונים שקשורים בפשיעה, או מנהלים מיזמים ארוכים טווח עם קבוצות נוער בשוליים, בחופשת הקיץ העיקר זה מניעה.
"מטרת מחלק הנוער הוא לא לפתוח תיקים ו/או להחתים קטינים עד סוף חייהם, אלא למנוע מהם לבצע כל סוג של עבירה עד שיהיו בני 18, וכן לאפשר להם להתגייס ולשרת שירות מלא בצבא".
איפה נמצא את מרבית הפשיעה הקיץ?
"חלק נכבד מהפשיעה בשנים האחרונות נמצא בעולם האינטרנט. גם פה הורים יכולים להיות מודעים ולשים מגוון אפליקציות הגנה, אבל צריך להבין שהטלפון הנייד וכל עולם הסייבר – זה זירת פשע לכל דבר. אמנם ראינו מקרים שכל מה שקשור לאינטרנט זה למטרת רווח כלכלי, אבל דווקא בקרב נוער, המטרה היא כדי להשפיל צעירים אחרים. הם משקיעים את זמנם בהפקת צילומים מזויפים או סרטוני וידאו ואז מפיצים את זה ברשתות חברתיות".
איפה ההורים, המשפחה?
"ילד בגיל 12-14 לא חושב כמו בן 21-25, המוח עוד לא מתפתח ומבשיל כמו אצל בוגר. בתקופת הנעורים, מעשה קונדס שעשוי להוביל לפשע נובע משעמום והמטרה זה להצחיק ולעשות רושם על חברים, והם לא חושבים על ההשלכות. אבל בדיוק בשביל זה צריך את ההורים, ולמדנו שהרוב המוחלט של ההורים כיום לא מפקח מה קורה עם הילדים שלהם. הרבה הורים מגיעים אלינו לתחנת המשטרה ומסרבים בתוקף להאמין שהילד עושה דבר כזה או אחר, עד שאני מראה להם את הוידאו שהוא עושה את זה, ואז הם מופתעים לחלוטין".

"ההורים יכלו לדעת"


מזין מספרת: "בדיוק שבוע שעבר עצרנו בחור בן 20 - חייל פדופיל, שיצר קשר עם ילדות בנות 12-14 מאזור תל אביב, הרצליה והשרון, ושכנע אותן לצלם סרטונים בעלי אופי מיני, ואז הפיץ תמונות שלהן באינסטגרם. איזו אמא החליטה לבדוק במקרה את האפליקציה של הבת שלה, וכך עלינו על זה. ההורים יכלו לדעת, אבל מרביתם נמנעים מלעשות את זה".
מה עוד מאפיין את עבירות הנוער בקיץ הזה?
"כמובן שאנחנו מודעים שנוער שותה אלכוהול, אבל חלק משתמש בסמים ומתנסה בסמים מסוכנים יותר. קל להשיג היום סמים בטלגרם, ואז הילדים יושבים בגינות ומעשנים יחד. יש כאלה חושבים שזה ג'וינט תמים, אבל יש גם כמה שאיבדו את הדעת שלהם בגלל זה. אחד ממאפייני הקיץ זה סמי פיצוציות (סוג של גת) שנמכרים בכל מקום. אנו מודעים לזה שיש פיצוציות שמוכרות חומרים מסוכנים – ואנו משתדלים להגיע לכולם ולמגר את התופעה. אבל יש מקרים שמעבר לשליטה שלנו, כמו למשל גז קצפות – שיש לזה השפעה מאוד לא טובה על המוח. אם הורה רואה שהילד שלו התחיל לקנות הרבה בלוני קצפות בסופרמרקט הקרוב לבית, הוא צריך להבין – שהוא כנראה לא אופה עוגה".

קראו גם:

בטוחים ברשת: עצות להורים


1. עזרו לילדים ולבני הנוער להגדיר את הפרופילים ברשתות החברתיות כפרטיים כדי שרק אנשים שאושרו יוכלו לראות את המידע.
2. מידע אישי כגון מספרי טלפון, גיל, כתובת ודוא"ל - צריך להישאר אישי
3. החברים והעוקבים צריכים להיות אנשים מוכרים מהמרחב הפיזי
4. הגדרות הפרטיות יכולות להשתנות. חשוב לעדכן אותן

וגם עצות לבני הנוער:


1. לשתף מבוגר בכל מקרה בו נתקלים בתוכן מטריד
2. לא משתפים שם משתמש וסיסמה
3. מתחברים רק לאפליקציות המותאמות לגילכם
4. לא שולחים תמונות וסרטונים פוגעניים או מביכים
5. לא נפגשים פנים מול פנים עם מישהו שהכרתם ברשת