במתחם מטופח וירוק בפינה חבויה בתחילת איזור התעשייה ברחובות נמצא כבר קרוב לשנתיים בית ספר מיוחד לתלמידים עם צרכים מיוחדים – בני 16 עד 21 שכבר למדו במסגרות אחרות לאורך השנים, רכשו השכלה על פי יכולתם וכעת בבית ספר "גשר", מסגרת חינוכית־טיפולית־שיקומית, הם רוכשים כלים לחיים האמיתיים: כיצד לערוך קניות, לנקות את הבית, להסתדר עם כסף, לעבוד מול מעסיק ובעצם לעשות את כל מה שצעיר או צעירה בגילם עושים.
2 צפייה בגלריה
החניכים שצפויים להתגייס. מייצגים בגאווה את בעלי הצרכים המיוחדים
החניכים שצפויים להתגייס. מייצגים בגאווה את בעלי הצרכים המיוחדים
החניכים שצפויים להתגייס. מייצגים בגאווה את בעלי הצרכים המיוחדים
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
השנה לראשונה יתגייסו בוגרי בית הספר במסגרת "גדולים במדים" ליחידות השונות בצה"ל, לאחר שהתנדבו במהלך השנה החולפת בשני בסיסים של פיקוד העורף מחוז ירושלים והמרכז. בבסיסים היו כל כך מרוצים מעבודתם הטובה, שהוצע להם להצטרף לדגלנים בטקס המשואות בהר הרצל בערב יום העצמאות, וההתרגשות מהמעמד בשיאה. בנוסף, הבוגרים המיוחדים נבחרו להניח בהר המנוחות דגל ופרח בערב יום הזיכרון, עבור המשפחות שיבקרו במקום יום לאחר מכן לטקסים.
השבוע פגשנו 11 מהבוגרים המתגייסים, שסיפרו על החלומות שלהם, על ההתרגשות הגדולה ועל הכלים שהם מקבלים לקראת היציאה לחיים האמיתיים, מחוץ למסגרות הלימוד שעטפו אותם לאורך השנים.

להיות עצמאיים

בית ספר גשר הוא מוסד ייחודי המלמד את תלמידיו כיצד להתרגל לחיים שבחוץ. הוא משמש כהכנה לעולם התעסוקה, אך גם הכנה מלאה לחיים עצמאיים של הבוגרים. יאיר, אחד החניכים, מספר שבבית הספר, תלמידי כיתת סיירת הם אלו שמשמשים דוגמה עבור התלמידים האחרים במקום. "חלק מאיתנו עוזבים השנה ונבחרנו להיות כיתת סיירת וללמד את התלמידים האחרים איך להתנהג", הוא מספר. הוא מוסיף שבבית הספר קיבל כלים כיצד להתנהל מול מעסיקים בעתיד, כיצד לבשל ובכלל כיצד לנהל אורח חיים בריא.
במסגרת בית הספר התלמידים לומדים חשבון שימושי, למשל כיצד להתנהל עם כסף, כיצד לערוך חישובים תוך התנסות בסופרמרקט. "מלמדים אותנו איך להשתמש בכסף בצורה נכונה, איך למצוא מחירים טובים וזולים", מסבירה אוריה, אחת התלמידות. "כל אחד לומד לפי היכולות שלו", מסביר יאיר.
מלבד זאת, התלמידים לומדים כיצד לטפח גינה, וכיצד להתמודד עם מצבי חיים שונים כמו למשל זוגיות, חברות, יחסים שבינו לבינה. הם לומדים זומבה, מוזיקה ואפילו יוגה ולכל אחד מ־40 התלמידים במקום יש טיפול רגשי פרטני אחת לשבוע.
לדוגמה, כשיצאו לסופרמרקט שנמצא במרחק של כמה מאות מטרים מבית הספר, חולקו להם תפקידים: אחד מהם היה אחראי לנווט לסופר, השני להכין רשימה, השלישי להביא מוצרים מסוימים בתוך החנות וכן הלאה. "אנחנו מתרגלים גם נסיעה בתחבורה ציבורית", מסבירה עדי, אחת התלמידות. "איך להגיע ממקום למקום ועל איזה אוטובוס לעלות".
רבים מהם מתרגלים כל כך טוב את הנלמד, שהם יוצאים יחד למשחקי כדורגל בשעות אחר הצהריים לבד, ונפגשים בחבורות. מלבד המסלול לגיוס לצה"ל, קיים מסלול תעסוקה נוסף במסגרתו התלמידים יוצאים פעמיים בשבוע לעבוד בתפקידים שונים בדיור המוגן נווה עמית ברחובות. שם הם ממלאים מגוון תפקידים חיוניים כמו עבודה במטבח ובחדר האוכל, בגינון, בחדרנות, במכבסה ובחדר הבגדים.

הגיוס לצה"ל

השבוע של תלמידי כיתת סיירת מתחלק לשניים – ישנם הלימודים עצמם בבית הספר שכוללים את התרגולים השונים לקראת החיים, וישנם ימי תעסוקה. במסגרת ימי התעסוקה נוסעים התלמידים פעמיים בשבוע לשני בסיסי צה"ל של פיקוד העורף, שם הם מתנדבים במגוון תפקידים. "אנחנו לא רק מדברים על, אנחנו מנסים את", מסבירה הילי יהלום, מנהלת בית הספר. בימי חמישי הסיירת עובדת בימ"ח ברמלה (יחידת מחסני חירום), "אנחנו מכינים ציוד למילואימניקים לזמן חירום", מסביר שקד, אחד התלמידים. "הציוד צריך להיות מתוקתק", הוא מוסיף.
2 צפייה בגלריה
הילי יהלום. להוציא מכל נר קטן את האור
הילי יהלום. להוציא מכל נר קטן את האור
הילי יהלום. להוציא מכל נר קטן את האור
(צילום: קובי קואנקס)
"רצינו שתהיה קבוצה שתהיה מוכנה לגיוס בסיום בית הספר", מסבירה יהלום. "ימי התעסוקה בבסיסים הם תרגולים, כדי שיגיעו מוכנים למיונים, שהצבא בסופו של דבר יגייס אותם לתפקידים טובים".
שקד, אחד התלמידים, אומר שעבורו להתגייס ולתרום לצבא זו גאווה, "אנחנו רוצים להיות שווים בין שווים, שנהיה כמו כל חייל וחיילת", הוא מסביר ומוסיף שלמרות הפטור שניתן להם אוטומטית הם כולם רוצים להתגייס לצה"ל, "כשאנחנו חיילים כולנו נראים אותו דבר, אנחנו לבושים אותו הדבר ועושים את אותה העבודה, וקובי המפקד מרוצה מאוד מהעבודה שלנו".
לאחרונה התקיים טקס מרגש יחד עם המשפחות, בו קיבלו התלמידים את המדים שלהם, הם עלו על הבמה בטור מסודר והצדיעו למפקד, ששחרר אותם בהצדעה חזרה. בימי שלישי הם נוסעים לירושלים, שם תחת פיקודו של אלוף משנה שלומי בן יאיר, האחראי על מחוז ירושלים והמרכז, הם עוסקים בשלל תפקידים בתחום התקשוב, האפסנאות, הרפואה, הקהילה ומשאבי האנוש תוך הטמעת ערכי צה"ל.

כוכבי הדלקת המשואות

בפסח האחרון קיבלה יהלום טלפון שריגש אותה ואת התלמידים בצורה יוצאת דופן, "מכל הארץ נבחרו תלמידי בית ספר גשר לייצג את החינוך המיוחד כחיילים מצטיינים. היינו שותפים לאורך החודשים האחרונים בהכנת הטקס, היו לתלמידים תפקידים שונים בהגברה וברחפנים, וכשהגיעה הבקשה שנשתתף, הייתה התרגשות גדולה", היא מספרת.
"זו התרגשות גדולה להיות בטקס הדלקת המשואות, זה תפקיד משמעותי שרק מצטיינים מתקבלים אליו", מסביר אופק, אחד התלמידים. "הייתי עם אמא שלי ואחותי בקניות של בגדים בעזריאלי כשקיבלתי את ההודעה", מספר שרון, "לא האמנתי בהתחלה, חשבתי שעובדים עליי, מרוב שזה חלום זה נשמע כמו מתיחה, כשהבנתי שזה רציני התרגשתי נורא".
שקד, אחד התלמידים, בדיוק היה בביתו של אופק, תלמיד נוסף. "קפצנו בחדר והתלהבנו נורא, כשאמא שלי התקשרה אמרתי לה שאני מגשים חלום", הוא אומר. ביום שלישי, יום לפני הטקס, קיבלו החיילים המצטיינים של המוסד החינוכי תפקיד משמעותי נוסף – הם יעלו להר הרצל ויניחו על כל קבר של חלל דגל ופרח, כדי שאלו יחכו למשפחות השכולות שיגיעו למחרת לטקסים.
שרון, חניך: "הייתי עם אמא שלי ואחותי בקניות כשקיבלתי את ההודעה על השתתפות בטקס הדלקת המשואות. לא האמנתי. חשבתי שעובדים עליי, מרוב שזה חלום זה נשמע כמו מתיחה"
"הם שגרירים ומייצגים בגאווה את בעלי הצרכים המיוחדים. מעבר לקושי יש כאן יכולות וכוחות, אנחנו לומדים להוציא מכל נר קטן את האור הגדול והם שגרירים של עצמם בעבודה, בתנועות הנוער ובצבא".
חלקם כבר שובצו לגיוס ביחידות מסוימות, אחרים נמצאים בשלבי מיון אחרונים למציאת תפקיד מתאים. עדי ורועי מתגייסים לחיל האוויר וישרתו בבסיס פלמחים. איתן ישרת בקריה.

ההורים נרגשים

בשל העובדה שזו הפעם הראשונה שמתגייסים נערים מבית הספר, ההתרגשות בעיצומה. "זה מרגש גם עבור ההורים, שחשבו שהחלום של הילדים שלהם להתגייס לא יקרה, והנה הוא קורה", אומרת יהלום.
סמדר, אמא של שרון מספרת שההתרגשות בטקס הייתה גדולה: "כשהייתי בטקס ממש התרגשתי, רעדתי כל הטקס. הוא עמד ודיבר מול כולם, הוא אמר כמה שחשוב לו להיות חייל, ואיזו עצמאות זה נותן לו, כמה כוח נותן לו כשהוא רואה חיילים אחרים. הם מולהבים מאוד מהטקס הקרוב, עצם העובדה שהם שם, עצם העובדה שהם חלק, תראי לי אמא אחת שלא תהיה מאושרת, כמה אוויר נכנס לי לריאות מזה, הנה הילד שלי עושה הכול. כמה שאומר תודה זה מעט, אני נרגשת בכל יום מחדש".
עופר שלו, אביו של שקד, מספר שכשהגיעו לצו ראשון בצבא הוא שוחרר מגיוס כיוון ששקד נמצא על הספקטרום הגבוה. "בבית הספר נפתחו לו עולמות שלא ניתן להבין, ולפעמים אפילו עדיין לא לעכל. נבחרו התלמידים המצטיינים וביניהם הבן שלי, זה עושה להם כל כך טוב, שהם יכולים להועיל ולתרום לצה"ל, אני איש קבע לשעבר בחיל האוויר, גם בשבילי זה משמעותי. בשבילי, אין דבר כזה שהבן שלי לא יתגייס וזה כל כך מרגש אותי, אני בן 54 וכשאני מדבר על זה אני מתרגש כמו ילד", הוא אומר. לדבריו, כל המשפחה מתרגשת לקראת הטקס ביום העצמאות, "זו התגשמות חלום שלא שיערנו שהיא יכולה לקרות, לא כל אחד זוכה למעמד, אני מאוד גאה בו".