השירות המטאורולוגי הישראלי פרסם השבוע את נתוניו ההתחלתיים לחודש ינואר, לאחר מערכת הגשם האחרונה שגרמה להצפות רבות, ובמיוחד באיזור נס ציונה ורחובות. "את הגשם הרב ביותר קיבלנו באיזור יבנה־רחובות ובמערב הרי ירושלים", הסבירו בשירות המטאורולוגי.
4 צפייה בגלריה
הצפות בפארק המדע
הצפות בפארק המדע
הצפות בפארק המדע
(צילום: יערה לוינסון יחיא)
קראו גם:
מהטבלה של השירות עולה נתון מדהים שיכול להסביר את ההצפות בעיר השבוע: במערכת הגשם האחרונה ירדו ברחובות בשלושה ימים 140 מ"מ גשם, כאשר בימים כתיקונם, זוהי הכמות הממוצעת של הגשמים בכל חודש ינואר. הממוצע השנתי בעיר עומד על 550 מ"מ.
בשירות המטאורולוגי מסבירים שבמישור החוף כמויות הגשם עולות במידה ניכרת על הממוצע לתקופה המקבילה, ובחלק מהמקרים מגיעות אף ל־150 אחוז מהממוצע עד אמצע ינואר, כשבפתח שבוע הבא צפויה מערכת נוספת.
הררי הבוץ שנשטפו מאתרי הבנייה השונים ברחבי פארק המדע תרמו להצטברות המים. הבוץ כיסה את הכבישים והמכוניות והוביל להצפה שנצבעה בצבע חום בשטח של מאות מטרים.
בבוקר יום ראשון, כאשר המים שהצטברו בסוף השבוע הובילו לחילוצי אנשים ממכוניות, העירייה החליטה לסגור את מתחם הבדיקות באתר הפרדסנות למשך היום ולהרחיק את המכוניות מהאיזור מחשש לשקיעתן של מכוניות נוספות. סגירה זו הובילה לעומס רב במתחם הבדיקות בביל"ו סנטר, שם רבים מצאו עצמם בפקק שלא נגמר.
"תזמנו כמעט שעתיים וחצי ברכב", מספרת אלונה טרבלסי, שנזקקה לבדיקת PCR והגיעה לפארק המדע כדי לחזות בשיטפון ולברוח משם. "לפחות היתה לנו אפשרות להישאר בתוך רכב חם. אני לא רוצה אפילו לדמיין מה הייתי עושה עם הילדים במתחמים של האנטיגן".
אם לא די בהצפות, כל מתחמי בדיקות האנטיגן היו מלאים עד אפס מקום, כשהורים רבים וילדים עמדו בחוץ עם מטריות במשך שעות בגשם וחיכו לתורם. במתחמים הסגורים, כמו בקניון ובמתחם ה"סנטרו" גם כן נרשמו עומסים, כשהורים בחרו להגיע עם ילדיהם למקום עם מחסה חלקי או מלא מהגשם.

70 ס"מ מים בחצרות ובבתים

גם ביישובי מועצת גזר, שם יש פחות בנייה ובטון ויותר מקום למים לחלחל, סבלו מהגשמים העזים. תושבי רחוב התאנה במושב יציץ טוענים שעל אף שהזהירו, דבר לא נעשה כדי למנוע את ההצפה הבאה.
"צריך לראות את זה כדי להאמין", מספר תושב הרחוב השבוע, "70 ס"מ מים ברחוב, שנכנסים לחצרות ולבתים. 20 שנה זה קורה בכל פעם מחדש ולמרות פניות חוזרות למועצה ולכל מי שיכולנו, המצב לא משתנה".
תושבת נוספת מספרת כיצד היא ובני משפחתה הציבו שקי חול בכניסה לבית לקראת הסופה, וכיצד היא מתקשה להירדם בלילות מחשש שהמים ייכנסו לביתה ויהרסו את כל הרהיטים.
"זה מצב בלתי נסבל. מדובר בעשרות תושבים שחיים בפחד מהמים", אומר התושב. "היה פה שכן שבנה גשר. הגשר הזה קרס ועכשיו כל המים מהגשר הזה, במקום להיות מנוקזים, מגיעים לרחוב ולחצרות של כולנו. אין אפשרות לעבור עם המכוניות והמקום חסום. לא סופרים אותנו. פנינו למועצה, פנינו לוועד המקומי, אומרים לנו: 'נבנה בריכה שתאסוף את הגשמים', אבל איפה הבריכה? בינתיים הגשמים ממשיכים ואנחנו בשיא החורף ואני לא רואה שום פתרון למצב. למה אנשים צריכים לפחד כשיורד גשם?"
מהמועצה האזורית גזר נמסר בתגובה: "מדובר בהצפה שנגרמה כתוצאה מקריסת גשר בלתי חוקי שנבנה ללא היתרים ואישורים על ידי בעל המשק השכן. בעקבות קריסת הגשר נוצרה הצפה של המבנים מסביב. המועצה התגייסה לסייע לתושבים שנפגעו מהההצפות ולאחר סירוב בעל המשק לפנות את הגשר הקורס שגרם להצפה, התגייסה המועצה לפינויו. תלונה הועברה לגורמי החוק ואנו תקווה כי הנושא יטופל בקרוב. התושבים והשכנים של אדם שאינו שומר חוק לא צריכים להפגע מכך".

"המצב רק יחמיר"

אז איך הפכו רחובות וסביבתה לאיזור שבו יורדים גשמים עזים כל כך? בועז דיין, חזאי ומנהל את אתר "מזג אוויר בישראל", מודה ש־140 מ"מ בשלושה ימים באמת נחשבים למערכת חריגה, כיוון שמדובר כמעט על שליש מהכמות השנתית לאיזור. "בכל השנים הקרובות יהיו מערכות גשם קצרות וחזקות מאוד לצד הפוגות גדולות, זה לא ישתנה ורק יחמיר", הוא מזהיר.
4 צפייה בגלריה
הצפה במושב יציץ
הצפה במושב יציץ
הצפה במושב יציץ
(צילום: פרטי)
"למערכת הגשם האחרונה לא נתנו שם, אבל היא היתה יותר גשומה. היו בה שני מרכיבים – השקע היה יחסית דרומי ורוב הגשם ירד בדרום ובמרכז, וגם לא היו הרבה רוחות, כך שהגשם נשאר על קו החוף והשפלה", מסביר דיין. "בשנים הקרובות אנחנו נראה שבפרקי זמן ארוכים לא יירד גשם, וכשהוא יירד הוא יהיה הרבה יותר עוצמתי וחזק, וכך גם יהיו שיטפונות והצפות, וזה גם עניין של תשתיות. לפעמים צנרת הביוב היא בקוטר מסוים שלא יכול לספוג כמות גשם גדולה. אם פעם סופה התרחשה פעם ב־30 שנה, היום היא מתרחשת יותר ויותר, והשאלה היא אם אפשר לפרק את כל הצנרת ולשים במקומה צנרת הרבה יותר גדולה. מדובר בעלויות מאוד גבוהות. לצערי, אנחנו נחווה יותר ויותר שיטפונות באזור השפלה, החוף, תל אביב, אשדוד ואשקלון".
4 צפייה בגלריה
בצלאל שרעבי
בצלאל שרעבי
בצלאל שרעבי
(צילום: אבי מועלם)

"אי אפשר היה למנוע את ההצפות"

את בוקר יום ראשון השבוע התחלתי בשעה 7:00 באתר הפרדסנות בבדיקות הקורונה. היה גשום מאוד בכל סוף השבוע, אבל בכל זאת היה חשוב לנו לפתוח את האתר בגלל העומס הגדול, והיום הארוך של בדיקות שמתחיל בשעה 8:00 ומסתיים בשעה 22:00.
עם פתיחת אתר הבדיקות הצלחנו לבדוק רק כמה עשרות אנשים תחת גשם שוטף. בגלל כמות המשקעים המטורפת שלא הפסיקה לרדת מרגע לרגע, החלה הצפה של כל האיזור. החלטתי במקום שאסור לנו לסכן אף אחד, סגרנו את האתר ופינינו את האנשים מהאיזור.
המטרה היתה לפתוח את האתר לבדיקות שוב, מיד לכשיתאפשר בלי לסכן אף אחד, כדי לאפשר לאנשים להגיע ולהיבדק.
הזעקתי לאתר שני טרקטורים כדי לפנות את החול והאבנים שנסחפו עם המים למקום. הצוות שהגיע לשטח פעל בזריזות וביעילות כדי לפנות את השביל ולקדם את פתיחתו כבר בשעות אחר הצהריים באותו היום.
סוף השבוע האחרון היה בין הסוערים והגשומים שהיו לנו. בשלושה ימים ירדה כמות משקעים של חודש שלם ולכן נגרמו הצפות שאי־אפשר היה למנוע ולא נותר אלא לחכות עד שהמים ייסחפו או ייספגו, כמו בכל הארץ במקרים כאלה.
צומת הרחובות המדע־אופנהיימר־מנחם בגין הוא הנקודה הנמוכה ביותר בכל הפארק וכל המים מתנקזים לשם. בדרך כלל הניקוזים ברחובות האלה מצליחים לנקז אליהם בזמן קצר את הגשמים, אבל לאחר שלושה ימים של גשמים ללא הפסקה, המקום הוצף.
בינתיים הסחף הגיע גם לכביש ברחוב המדע. המשטרה ביצעה חסימה מלאה של הרחובות המוצפים, וכוחות של העירייה הגיעו למקום כדי לפנות ולנקות.
נשארנו במקום בגשם כדי לסייע בהכוונת התנועה ולוודא שאף אחד לא יתקרב למקום.
אחרי שעה-שעתיים החלה ירידה בסחף המים והגשמים נחלשו.
לקראת השעה 13:00 הצלחנו להכשיר את השטח ופתחנו את הרחוב לתנועה משני הצדדים, וכך יכולנו גם לפתוח את אתר הפרדסנות מחדש.
4 צפייה בגלריה
תור במתחם בדיקות ברחובות
תור במתחם בדיקות ברחובות
תור במתחם בדיקות ברחובות
(צילום: פרטי)
במקביל קיבלתי הודעה שבשל הגשמים הכבדים הוצף גם מתנ"ס "חוויות בית החמישה", אשר היה אמור להיפתח לראשונה היום כאתר בדיקות אנטיגן נוסף לטובת התושבים. הפתיחה היתה צפויה לשעה 14:00. כך התחלנו במרוץ נגד הזמן להכין את המקום לפתיחה כמובטח. למקום הוזעקה ביובית לפתיחת הסתימה ולשאיבת המים, ואחרי מאמצים הצלחנו, ממש ברגע האחרון, לפתוח את המקום לבדיקות.
בתוך כל זה, הצטרפתי לסיור של מנכ"ל עיריית רחובות, מאיר דהן, שיצא לשטח בעקבות פניות שונות של תושבים שהגיעו למוקד העירוני. יחד הלכנו ממקום למקום וביקרנו את התושבים שהופתעו לראות אותנו.
הגענו למשל לדירה שכורה של זוג סטודנטים שנמצאת במפלס הנמוך מהרחוב והוצפה בעקבות הגשמים. הם מעולם לא נתקלו באירוע כזה וכשהגענו הצלחנו להרגיע אותם ולסייע להם להחליט כיצד לתפקד מכאן.
היו מקומות נוספים בעיר שהושפעו מהגשמים החזקים, וצוותי העירייה הגיעו לכל אחד מהם וטיפלו בהם באופן נקודתי.
זה היה יום מלא בעבודה ובתקלות לא מתוכננות שדרשו טיפול מיידי, אבל זה התפקיד שלי במחלקת החירום - לפתור בעיות לתושבים בזמן אמת.
אם יהיו עוד ימים כאלה, ובכלל בכל בעיה שיש - אל תהססו לפנות למוקד העירוני 106. גם אני אהיה שם.
* הכותב הוא מנהל מחלקת חירום באגף ביטחון, חירום, בטיחות ומוקד עירוני