הסיוט של תושבי דרך יבנה מתרחש בימים אלה ממש בעקבות עבודות תשתית שמבצעת העירייה כבר חודשיים ובנייה של מאות יחידות דיור באיזור, במה שהם מכנים כאוס – "אין שילוט, העבודות בכל שעות היממה, התחבורה מנותבת לרחובות צדדיים, סכנה לילדים שחוצים את הכבישים, והעירייה? לא עונה לנו".
3 צפייה בגלריה
הגר שפירא ותושבת נוספת מהשכונה. "במקום לדאוג לנו, מחלקים דוחות"
הגר שפירא ותושבת נוספת מהשכונה. "במקום לדאוג לנו, מחלקים דוחות"
הגר שפירא ותושבת נוספת מהשכונה. "במקום לדאוג לנו, מחלקים דוחות"
(צילום: יאיר שגיא)
קראו גם:
בחודש אוקטובר האחרון החלו עבודות תשתית ברחוב דרך יבנה ברחובות, רחוב ראשי שדרכו עוברת התנועה מאיזור מערב העיר לכיוון מכון ויצמן, הפקולטה, הרכבת ורחוב הרצל. האיזור שהיה ידוע כאחד המבוקשים בעיר בשל איכות החיים בו, הקהילתיות והמשפחות הרבות שגרות בו עם ילדים, הפך מבחינת תושביו ופוקדיו למלכודת מסוכנת של כבישים ובהם נהגים מרוגזים בדרכם לעבודה, שלא מבינים איך נקלעו לפקק הזה, בעיקר כי אין שלטים שיכווינו את התנועה.

"המבצע לא מנוהל"

מי שמכירה את העירייה היטב היא חברת המועצה לשעבר יערה ספיר, שמתגוררת ברחוב שדרות ח"ן, המקביל לדרך יבנה, לשם מנותנת התנועה מאז נסגרו מקטעי הכביש בדרך יבנה. "כביכול בכל פעם עושים מקטע, אבל זה ממש לא ככה, המבצע לא מנוהל. כל פעם סוגרים מקטע מדרך יבנה, הדבר הוביל את התנועה דרך נווה יהודה ושדרות חן ואנשים טסים שם, פוגעים במכוניות חונות, אין שילוט או הכוונה, אוטובוסים נכנסים איפה שלא צריך, ואין לאנשים שום דרך לדעת כיצד לא להיכנס לסיטואציה", היא אומרת.
"הרושם הכללי הוא שהתושב לא נספר", מוסיפה הגר שפירא, תושבת רחוב דרך יבנה. "כתושבת העיר רחובות אין לי יכולת למלא צרכים בסיסיים כמו לקחת את הילדים לגן או לעשות קניות, כי במקביל משני צידי הבית שלי נתנו אישורים להתחיל בנייה וזה אומר שהמדרכה חסומה משני הצדדים, ויש כמה בתים כאלו".
3 צפייה בגלריה
העבודות בשטח
העבודות בשטח
העבודות בשטח
(צילום: יאיר שגיא)
היא שואלת היכן התכנון, "איך אפשר גם להניח תשתיות ובמקביל לתת לאורך דרך יבנה לשמונה אתרי בנייה לבנות במקביל? אני יוצאת החוצה ואין לי דרך שאני יכולה ללכת בה, אני יורדת לכביש והשבוע כמעט דרס אותי טרקטור שאין לו אפילו סיכוי או יכולת לראות אותי".

ציר מסוכן

התושבים מספרים על ריבוי תאונות דרכים. לפני מספר שבועות ילד בן ארבע נדרס בדרכו לגן, ולמרבה המזל ולמרות הדיווחים על פציעתו באופן קשה, הוא יצא עם פציעות קלות בלבד. בעקבות המקרה התארגנה אסיפת תושבים בשכונה בבהילות, בה הוכנו שלטים שנתלו ברחבי השכונה, שמזהירים נהגים ומתריעים שייסעו בזהירות.
"שכנה שלי החליקה בגלל כל הבוץ, איך הם חושבים שאנשים יכולים לחיות ככה? זה כמו שדה קרב", אומרת שפירא. "כשאני הולכת ברחוב אני מחזיקה את הילדים כאילו אנחנו תחת תופת".
אמנון ירום, תושב השכונה, מספר שלא אחת רואים אנשים עומדים בתור ארוך של מכוניות, "ואחד מחליט שלא מתאים לו והוא מנסה לעקוף את כולם, ובא לו רכב ממול ומתחיל בלגן ואין לו איך לחזור וכל הצד השני נתקע", הוא אומר. "ברחובות צפופים בנווה יהודה יש את אותן בעיות וזה עוד פחות מותאם מאצלנו, אין שילוט אלא פשוט חסימה וגם היא זזה כל שבועיים שלושה או חודש, לפי מצב התקדמות העבודות, וגם כאן יש שאלה האם הן מתקדמות הכי מהר שניתן".
"קורות כאן שתי תופעות במקביל", מסבירה ספיר: "יש אתרי בנייה במקביל בשדרות ח"ן, ש.בן ציון ודרך יבנה, יש 200 או 300 יחידות דיור שנבנות, ובמקביל העירייה החליטה לחדש את התשתיות כי הבינו שכשהמבנים יתאכלסו שום דבר לא יחזיק, והרחוב הפך למסוכן". היא מספרת על מכולות שהונחו על המדרכות, על בוץ ובורות, שילוט שאינו מספיק, בעיה בשדה הראייה של הולכי הרגל ושל הנהגים, "אנחנו פשוט מרגישים שלא סופרים אותנו", היא אומרת, "יש הפסקות מים וחשמל ואינטרנט כל הזמן".
כשהביאה נציגים מהעירייה, אלה נדהמו מהמצב בשטח, אך בפועל מלבד הצבת שיטור עירוני ליד מעבר חציה של אחד הגנים וצביעת מעברי החציה, דבר לא נעשה והבלגן חוגג.
"יש פה כל בוקר שיטור ליד מעברי החציה בגלל שהנהגת בית ספר שפרינצק ביקשה שיהיה שיטור", מסביר ירום, "העירייה אומרת 'ביקשתם וקיבלתם', אבל אני לא צריך לבקש או לא לבקש, זה לא המקום שלי – מישהו צריך לבוא ולהסתכל, מישהו מקצועי מתחום התחבורה, הייתי בעירייה ולא אגיד למה ואצל מי, אבל היו שם כמה חברי מועצה רלוונטיים ואמרתי להם שמה שקורה פה מטורלל לגמרי, לא מנוהל ולא מוחזק, והם אמרו 'כן, ראינו ששמתם שלטים פיראטיים'. זה מה שיש להם להגיד?".
3 צפייה בגלריה
עוד מפגע
עוד מפגע
עוד מפגע
(צילום: יאיר שגיא)
לדבריו, מעבר לדרך יבנה, מקטעים שונים כל הזמן נסגרים ללא הודעה. "פתאום מקטעים קטנים שלא ניתן לנסוע דרכם, אין הודעה ואנשים מתקשרים למוקד והם לא יודעים שזה חסום ואין את מי לשאול לכמה זמן זה סגור".

אין עם מי לדבר

למרות פניות חוזרות ונשנות לעירייה, ושליחת מכתבים מטעם תושבי השכונה, בפועל לא נעשה כמעט דבר כדי לשפר את המצב, והעובדה שילד עוד לא נהרג היא בגדר נס, כך לדברי התושבים.
"פניתי למשטרה, לפיקוח ולאכיפה, אומרים לי זה בשבילך גברת", אומרת שפירא. "אם זה היה בשבילי היו מתכננים ומדרגים ודואגים לחלופות, אחותי גרה ברמת גן וגם שם משפצים, והעירייה הקצתה חניות במקום אחר, אבל לנו אין שום דבר, אצלנו באים בשמונה בבוקר ומחלקים דוחות ולאנשים אין איפה לחנות. לקבלנים לעומת זאת מותר לחנות איפה שהם רוצים".
דבר נוסף שעליו מלינים התושבים הוא פרק הזמן הקצוב להליך והשקיפות מצד תאגיד המים של העירייה שמבצע את העבודות. "ברחובות אחרים רואים שלטים ובהם כתוב שתאגיד המים עושה כך וכך ועד תאריך כך וכך, ופה אין כלום, לא מוכנים אפילו להתחייב לתאריך, מתי שבא להם הם פותחים ומתי שהם רוצים סוגרים – אני נוסעת בבוקר ופתאום הפנייה סגורה", אומרת ספיר. "זה נחמד לכתוב בפייסבוק על עוד גינה עם דשא סינתטי, אבל אנחנו פה מדלגים בין שלוליות באתגר הישרדות".
השבוע, כך הם מספרים, עשר משאיות של מערבלי בטון עמדו אחת אחרי השנייה והיה בלתי אפשרי לחצות את הכביש, "אם את פונה את נודניקית ולמה את כל הזמן מתלוננת, זו התחושה שאנחנו מקבלים, שוברים לנו את המראות של הרכב ויש דוחות, אבל אנחנו מפריעים לעירייה".
"אני לא מבינה את העירייה, פנינו והבאנו את הסקירה של המפגעים, שום התייחסות, במקום שיגידו כן תודה נטפל בהקדם – אדישות מוחלטת. זה חוסר מקצועיות ואנחנו בחוסר אונים, כנראה לא יודעים איך להתמודד וזה ניכר גם מול התושבים", אומרת ספיר.

תגובת העירייה

מעיריית רחובות נמסר: "אנו מודעים לאי הנוחות שנגרמת בשל העבודות, אולם חשוב להזכיר כי מדובר בעבודות לרווחת התושבים ולשיפור השירות עבורם. יודגש כי תאגיד המים הבאר השלישית ועיריית רחובות עושים הכול על מנת ליידע את התושבים, לענות על צורכיהם ככל שניתן ולהקל עליהם בשטח, תוך שמירה על הבטיחות.
הגר שפירא: "איך אפשר להניח תשתיות ובמקביל לבנות כאן שמונה אתרי בנייה? אני יוצאת החוצה ואין לי דרך שאני יכולה ללכת בה. השבוע כמעט דרס אותי טרקטור שאין לו אפילו סיכוי או יכולת לראות אותי"
העבודות מבוצעות בארבעה מקטעים לאורך רחוב דרך יבנה, ועל מנת להקל על התושבים הן אינן מבוצעות ברציפות אלא עם הפסקות בין מקטע למקטע. צפי סיום התהליך הכולל הוא במהלך חודש ינואר.
עיריית רחובות הודיעה מראש לתושבים בהודעות ופלאיירים ישירות לבתיהם על התהליך וסגירות המקטעים, עם מלוא הפרטים, ובכל בעיה או טענה ניתן לפנות למוקד העירוני 106, בכל שעות היממה.לא נסגרו מקטעים ללא תיאומים וללא הודעה במדיה ובפליירים, חוץ ממקרה בודד שהיה הכרחי. קיים שילוט ברחובות הסמוכים המצביע על שינויים בהסדרי תנועה והתנועה מנותבת בהתאם לצורך,
מתחמי העבודה מגודרים ע"י גדרות ובטונדות לחסימת המעברים, ולשמירה על בטיחות. המדרכות ברובן תקינות ובטוחות להליכה, פרט למקומות נקודתיים שבוצעו בהם חיבורי בתים לקווי ביוב, ואנו פועלים להחזרת המצב לקדמותו בהקדם האפשרי.
העבודות אינן מקור הפסקות החשמל והאינטרנט ואין להן קשר להפסקות אלו. באופן לא צפוי הייתה הפסקת מים אחת כתוצאה מהעבודות. במסגרת הפרויקט לא נמצאה אלטרנטיבה לחניית התושבים בתחום העבודה, אולם קיימת רגישות לתושבים מבוגרים או עם מוגבלות".