בשבוע שעבר הגיעו שוב הטרקטורים לחורשת שדרות ברחוב הנשיא הראשון בעיר, הפעם החורשה גודרה אחרת והתושבים הבינו מהפועלים במקום שהעצים בחלק מהשדרה יועתקו למקום אחר. מדוע? כי לפני שנים רבות, כאשר העירייה שתלה את החורשה, השטח הושאל לה והיא התחייבה לפנות אותו בכל רגע שתתבקש. הרגע הגיע והפגיעה היא ישירות בסביבה.
1 צפייה בגלריה
חורשת שדרות. שימוש העירייה היה זמני בלבד
חורשת שדרות. שימוש העירייה היה זמני בלבד
חורשת שדרות. שימוש העירייה היה זמני בלבד
( צילום: פרטי)
קראו גם:
בשנת 2005 הוזמנו 200 מילדי שדרות לשתול חורשה ברחובות לאור ההזדהות עם מצבם, בחודש יוני 2021 תושבי האיזור פתחו במאבק נגד כוונת העירייה לכרות 21 עצים בחורשה כשטענת העירייה בזמנו הייתה שהתושבים באיזור ביקשו חניה. רישיונות כריתה כבר הוצאו לעצים אך פעילי קבוצת "רחובות של עצים" והפעילה מורן ברגר לא ויתרו והגישו ערר לפקיד היערות הארצי. אחת מהטענות שלהם הייתה שהשטח בחורשת שדרות מורכב משני שטחים – חלקו של מכון ויצמן, בבעלות פרטית, וחלקו של העירייה, והשטח מוגדר כשצ"פ (שטח ציבורי פתוח). הפעילים טענו שהשטח לא יפתור את מצוקת החניה, ובכל מקרה, ממתי כורתים עצים לטובת חניות? דבר נוסף שטענו הוא שמדובר על שצ"פ ולכן לא ניתן להקים בו מגרש חניה.
השבוע גידרו חלק מהשטח וישנה כוונה להעתיק את העצים בשטח ששייך למכון ויצמן, כפי שהעירייה התחייבה לפני שנים רבות, כך לדברי גורמים המעורים בנושא. בדיקה במפות התכנון והבנייה מראה בבירור כיצד חורשת שדרות "פולשת" לתוך השטח הפרטי הצמוד, אך אין לכך כל תיעוד במסמכי התכנון והבנייה בעירייה. מי ישלם על העתקת העצים? לאן יועתקו והאם יצליחו לשרוד את ההעתקה? אלה השאלות שעומדות כעת מצד התושבים.
"עכשיו החורשה הפכה להיות אתר התארגנות של הפועלים", מספרת אחת התושבות באיזור, "הם הזיזו את השלט, גידרו והקטינו את החורשה, קצת תמוה בעיניי שכשהיה המאבק על החורשה העניין הזה לא צוין בשום דרך".
העצים שיועתקו הם עצי חרוב גדולים, "יש פה אוכלוסייה שרוצה את הירוק ואת העצים והעירייה לא דואגת לריאות ירוקות, ויש המון מחקרים שאומרים כמה זה חשוב לבריאות, בעיניי מאוד תמוה וקצת קשה לראות שהעירייה מעדיפה בטון על פני איכות חיים לתושבים".
מהעירייה נמסר בתגובה: "השטח המוזכר אינו שטח של העירייה והינו שטח פרטי בבעלות מכון ויצמן. לפני למעלה מ־20 שנה נחתם הסכם בין מכון ויצמן לעיריית רחובות המתיר לעירייה שימוש זמני בשטח, עד לתחילת עבודות הבנייה. לאחרונה אושרה תוכנית הבנייה במקום והגיעה פנייה מטעם היזם. עיריית רחובות עומדת בהסכם ובהתחייבויותיה כלפי מכון ויצמן. הטיפול בעצים ייעשה ע"פ החוק ובהתאם להנחיות פקיד היערות".