איך נוצר מצב שדווקא אלה שחייבים להם כסף הופכים לחסרי כל בחסות המדינה? נגד התופעה הזו מתריע עו"ד אורן שיטרית מרחובות, שטוען כי מדובר במכת מדינה שהפכה חמורה יותר בימי הקורונה. על מנת לטפל בנושא הוא מקים בימים אלה בעיר את המרכז הישראלי לגביית חובות.
2 צפייה בגלריה
הנושה הופך לחסר כל
הנושה הופך לחסר כל
הנושה הופך לחסר כל
(המחשה: shutterstock)
בניגוד למה שנהוג לחשוב, מסביר עו"ד שיטרית כי דווקא הנושה (הזוכה בתיק וזה שאמור לקבל את החזר החוב שבוטל) הוא למעשה הצד הנפגע.
תסביר.
"האם מישהו היה מעלה בדעתו כי הצד החלש הזקוק להגנה משפטית הוא דווקא הנושה שנתן את הכסף או הסחורה?. אני נתתי לך מאה שקלים או סיפקתי לך סחורה, יוצא מצב שהכיס שלך מלא ולי חסרים מאה שקלים או ציוד, נשאלת השאלה מדוע מתייחסים לחייב כיצד חלש?".
לדבריו מדובר במעגל קסמים שבו כל נושה שמחקו את החובות שחייבים לו, בסופו של דבר הוא זה שנכנס למעגל החייבים כי הוא נמצא בחסרון כיס.
קראו גם:
על מנת לשים סוף לתופעה הוא פועל להקמת המרכז הישראלי לגביית חובות, מרכז שיפעל לטובת נושים שידם אינה משגת.
זה נשמע מוזר לעזור דווקא לנושים ולא לחייבים.
"נוצר כאן מצב אבסורדי של מתן סיוע משפטי רק לחייבים אשר ידם אינה משגת, עכשיו כשהבנו שהצד החלש הוא דווקא הנושה. לא ברור מדוע מחד המדינה מפנה גב לאותם נושים שידם אינה משגת ואינם זכאים לקבלת סיוע משפטי, ומנגד מחזקת את מעמד החייבים דרך הקלות רבות, שינויי חקיקה ומתן סיוע משפטי והכול בבחינת 'גן עדן לחייבים'.
סביר להניח כי אותם נושים יקבלו סיוע משפטי מטעם המדינה אך זאת לאחר שיכנסו בשערי מעגל הקסמים, ויהפכו לחייבים במקום נושים, והכול בבחינת 'הניתוח הצליח אבל החולה מת', הרי ברור איפה כי אותו נושה יהפוך ביום מן הימים לחייב הזקוק לסיוע משפטי מטעם המדינה וחוזר חלילה".
2 צפייה בגלריה
עו"ד אורן שטרית
עו"ד אורן שטרית
עו"ד אורן שטרית
(צילום: פרטי)
הגישה הזו לא מכעיסה את אלה שחייבים כסף ואינם יכולים להחזיר?
"נטלת כספים? קיבלתם סחורה? תחזירו. לא יכול להיות שלקחתם משהו לא שייך לכם ובסופו של דבר בחסות החוק בחרתם שלא לשלם עבור הסחורה שקיבלתם".
מה הבעיה הכי גדולה שאתה שומע מנושים?
"מחיקת החובות, והיום שיש תיקוני חקיקה והוראות שעה בעקבות נגיף הקורונה ושם לדוגמה במקום מסירת אזהרה להוצאה לפועל שאורכת שלושים יום מדובר על שישים יום, ותיקון חוק ההוצאה לפועל שמאריך את הזמן כמתן אפשרות לחייבים להבריח את הנכסים שלהם".
אתה חושב שאנשים משתמשים בקורונה כתירוץ?
"חד משמעית, כל טענת הגנה שנייה בבתי המשפט היא: 'לא שילמתי בגלל הקורונה' ושוכחים שאנשים מקבלים חל"ת ועובדים בשחור ואני מכיר כאלה שמרוויחים פי ארבע בתקופת הקורונה. מתייחסים למילה הזו קורונה כמו מילת קסם. עכשיו כשאנחנו בסימני חזרה לשגרה, יש המון נושים שלא רואים את השגרה באופק, ולכן בימים אלו אני מקים את המרכז, כדי לתת לאלו שנותרו בחיסרון כיס פתרון להשבת הכספים שמגיעים להם".
לעדכונים - חדשות רחובות