עיריית רחובות ערערה על החלטת בית משפט השלום, לפיה תשלם לעמותת בית כנסת בעיר מיליון שקלים כהשבת הוצאות בנייה.
1 צפייה בגלריה
(בית כנסת. צילום: shutterstock)
הסיפור החל לפני שנים רבות, כאשר עמותת הקרן להנצחת החייל שלמה אלפסי ז"ל, שנפל בתחילת שנות ה־80, הגישה בקשה להקצאת שטח לבניית בית כנסת להנצחתו. מועצת העירייה אישרה את הקצאת השטח, כאשר הוא היה אמור להיבנות מעל שני גני ילדים שתוכננו לקום לאחר קבלת תקציב ממשרד החינוך.
הגנים לא נבנו בסופו של דבר בשל חוסר תקציב והוצע לעמותה שתבנה את בית הכנסת מעל קומת עמודים שבעתיד תיסגר ותותאם ליעדה כגן ילדים. המשפחה ופעילי העמותה אספו כסף ובנו את בית הכנסת המדובר, וגם ביקשו לסגור את קומת העמודים כדי לעשות בה שימוש לצורכי תרבות, והעירייה אישרה זאת.
קראו גם:
בסוף שנות ה־80 החל לפעול בקומת העמודים גן ילדים של רשת המזוהה עם תנועת ש"ס. לטענת העמותה הדבר נעשה בידיעת העירייה ושיתופה המלא. מהנטען עולה כי העמותה והעירייה הסכימו שהבעלות על מוסדות החינוך ובית הכנסת היא של העמותה, ולאורך השנים היו חילופי הסכמים ודברים שמהם עולה כי העירייה ידעה שבית הכנסת וגני הילדים נבנו מכספי העמותה.
לאורך השנים קומת העמודים החליפה מספר ידיים, כשכל פעם עמותה אחרת פעלה בה, בין אם בהסכמת העירייה ובין אם לא. בפסק הדין שניתן בבית משפט השלום ברמלה נמתחה ביקורת על הנעשה כעת במבנה שבו פועלת היום עמותה שהוגשה נגדה בקשה לפירוק, ולמרות זאת היא ממשיכה לרשום ילדים לשנת הלימודים ופועלת כרגיל וללא אכיפה.
פניות לעירייה בנושא נותרו ללא מענה ואז הוגשה התביעה על ידי העמותה להשבת הכספים עבור השקעותיה.
בערעור טוענת העירייה כי בית המשפט חייב אותה לשלם מיליון שקלים לעמותה מבלי שזו הוכיחה את עצם ביצוע העבודות ואת התשלום עבורן
בית המשפט פסק כאמור כי העירייה צריכה לשלם לעמותה מיליון שקלים, השבוע הוגש ערעור על ההחלטה, ודרישה לדחות את ביצוע פסק הדין.
בערעור טוענת העירייה בין היתר כי בית המשפט חייב את העירייה לשלם מיליון שקלים לעמותה שהקימה בית כנסת על קרקע חינם אין כסף, עבור ריצוף וסגירת קומת קרקע בגודל של 230 מ"ר, וזאת מבלי שהעמותה הוכיחה את עצם ביצוע העבודות ואת התשלום עבורן.
מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "מדובר בשטח שהעירייה הקצתה לטובת עמותה לבניית בית כנסת. העירייה הגישה ערעור נרחב על פסק הדין והיא סבורה כי יש מקום שבית המשפט המחוזי יתערב, ויבטל את הקביעות שבפסק הדין המדובר. נציין כי באותו התיק, בית המשפט המחוזי כבר קיבל בעבר את ערעור העירייה וביטל את רוב פסק דינו של בית משפט השלום".