במשך יותר משנתיים פעלו איציק מיימון ומשה סאסי, שני יזמים מהעיר רחובות, לפתיחת פארק מוטורי ראשון מסוגו בישראל. הם נטלו הלוואות, הקימו חברה, שכרו שטח ואף התחילו בעבודות והכל עשו בתיאום מול עיריית רחובות.
המיזם שהפך לחלום נפל בבת אחת לטמיון לאחר שלא לקחו בחשבון, לטענתם, שהעירייה שתמכה ועודדה אותם תתנער מהם ואף תפעל נגדם. בדרך הייתה גם התנגדות נחרצת של ארגונים סביבתיים בשל מה שהם כינו, פגיעה במסדרון אקולוגי סמוך לשלולית החורף וכן מטרדי רעש צפויים. "בהתחלה רצינו להביא בשורה טובה לעיר ובסוף יצאנו עם סכין בגב והמון חובות". אמרו השבוע היזמים ל"מיינט רחובות", וציינו כי בכוונתם לנקוט בכל ההליכים המשפטיים כנגד עיריית רחובות.
3 צפייה בגלריה
איציק מיימון ומשה סאסי. "פתאום כולם מתכחשים"
איציק מיימון ומשה סאסי. "פתאום כולם מתכחשים"
איציק מיימון ומשה סאסי. "פתאום כולם מתכחשים"
(צילום: קובי קואנקס)

החזון והתוכניות


מיימון (42), נשוי ואב לשניים, עובד בעסק משפחתי, סאסי (32), נשוי ואב לשלושה, שכיר, נחשפו לפני יותר משנתיים לסרטון ובו סיפורו של נער שנולד עם מוגבלות שכלית התפתחותית שמצא מפלט ברכיבה מוטורית והפך לרוכב שטח, שם, בחסות החליפה והקסדה הפך "שווה בין שווים". סאסי ומיימון זוג חברים שגדלו ביחד, התרגשו והחליטו להקים את פארק מוטורי ראשון בישראל בעיר מגוריהם רחובות. "הסיפור של הנער נגע לנו ללב וההחלטה נפלה לפתוח את הפארק ברחובות כדי להביא בשורה משמחת לעיר וגם לילדים ובני נוער שייהנו ממנו", סיפרו השניים.
מיימון וסאסי נטלו הלוואות כבדות למען המיזם, קיבלו את ברכתם של הרשות לנהיגה ספורטיבית ומנכ"ל התאחדות הספורט המוטורי בישראל, והמשיכו הלאה להגשים חזון – הקמת פארק מוטורי שבו יתקיימו מירוצים, אימונים וכמובן, פעילות למען קידומם והעצמתם של ילדים מיוחדים.
לצורך כך הם הקימו חברה, נטלו הלוואות, שכרו שטח ענק למשך שש שנים ופנו לעירייה על מנת להתחיל בהליכים. לדבריהם, הם נפגשו עם בכירי העירייה, מראש העירייה, רחמים מלול, סגנו, יניב מרקוביץ' ועובדים בכירים שכולם התלהבו מהרעיון. לטענתם, "ראש העירייה התלהב ואף הוא הורה לקדם את הנושא והפנה לגורמים הרלוונטיים בעירייה על מנת לקדם את הפרויקט. נפגשנו גם עם מנהלת רישוי עסקים בעירייה שהבהירה לנו שאין צורך ברישיון עסק לפארק".

קראו גם:

מקלות בגלגלים


שני היזמים התחילו בהכשרת השטח והוספת אדמה והקמת רמפות. בשלב מסוים, מספר איציק מיימון, המקום התחיל להיות אתר לפסולת כאשר אנשים שפכו שם פסולת ואי לכך התבקשו על ידי העירייה לגדר את השטח. "אנשים שפכו פסולת וגורמים עבריינים מחוץ לעיר התחילו לדרוש מאיתנו פרוטקשן. לבקשת והוראת העירייה גידרנו את השטח". אלא שתוך כדי העבודות ובעודם מתכוננים לפתיחת הפארק, נולדה התנגדות למהלך מצדם של פעילי איכות סביבה שפתחו במאבק במטרה לעצור את העבודות בטענה של פגיעה בשטחים פתוחים.

3 צפייה בגלריה
איציק מיימון ומשה סאסי. "פתאום כולם מתכחשים"
איציק מיימון ומשה סאסי. "פתאום כולם מתכחשים"
איציק מיימון ומשה סאסי. "רצינו להביא בשורה טובה לעיר"
(צילום: קובי קואנקס)

מהשלב הזה, הקערה התהפכה על פיה, כאשר עיריית רחובות, כך טוענים היזמים, חזרה בה מכל הסכמה להקמת הפארק, התחילה להתנער מהם ולהשמיץ אותם, ואף הפכה למתנגדת נחרצת למיזם עד כדי הכחשה שאי פעם מישהו נפגש עם היזמים. בהמשך הוצא בחודש נובמבר 2022 צו הריסה לגדר והיזמים נאלצו לפרק את הבנייה. "מהרגע הזה התחלנו במסע מפרך אותו נאלצנו להתמודד עם ראש העירייה וסגנו ובכירים נוספים שכללו טרטורים ודרישות בירוקרטיות חסרות שחר ובלתי חוקיות אשר גרמו לנו להפסיק את המיזם ולנזקים כספיים ותדמיתיים עצומים", אומר מיימון.

הפסדים כבדים


לדברי השניים, ראש העירייה והעירייה נבהלו מהפרסומים של הפעילים הסביבתיים מה שגרם להם להתקפל ולהתנער. "מלול מתפאר כי הוא זה שעצר את העבודות בתירוץ שהדבר יפגע בשטחים הפתוחים, בסביבה ובמרקם השטח, אבל לא הפריע לו לכפות עלינו הקמת גדר בלתי חוקית שפוגעת בשטחים הפתוחים ובבעלי החיים. פתאום כולם מתכחשים שנפגשו איתנו או אפילו מכירים אותנו. ראש העירייה בכבודו ובעצמו נפגש איתנו, נתן את ברכת הדרך ועודד אותנו. לצערנו הרב נפגענו מאוד מראש העיר שתקע לנו סכין בגב. כך לא מתנהלים".
מיימון וסאסי שרצו להיות החלוצים הראשונים בישראל להקמת הפארק, התאכזבו לאחר שהמיזם שלהם ירד לטמיון, והם נשארו עם הוצאות וחובות של מאות אלפי שקלים והפסדים של מיליוני שקלים. "כל כך רצינו להביא בשורה טובה ומשמחת שתשים את רחובות על המפה הארצית והעולמית. הפארק הזה היה יכול לשמש גם למשחקי המכביה ורחובות היתה רק זוכה ונהנית מזה. נכנסנו מתלהבים ושמחים ויצאנו מאוכזבים והמומים. מאוד קשה לנו. חושך בעיניים. העירייה היתה צריכה להגיד לנו את האמת מההתחלה ולא להשלות אותנו".

דרישה לפיצוי


בשבוע שעבר שיגרה עו"ד רות קוליאן שמייצגת את היזמים, מכתב התראה המופנה לראש עיריית רחובות, רחמים מלול בו דרשה מהעירייה לפצות את מרשיה בגין הנזקים שהעירייה גרמה להם בסך שנאמד לצרכי פשרה בלבד כ-1.5 מיליון שקלים וזאת תוך 14 ימים. "מעבר לפגיעה ביזמים, פוגעת העירייה גם בילדים עם צרכים מיוחדים", הוסיפה עו"ד קוליאן שציינה כי בכוונת היזמים לנקוט בכל ההליכים החוקיים העומדים לרשותם כנגד העירייה.
"מרשיי אנשים מן היישוב, בעלי משפחות לפרנס ביקשו להקים מיזם בעל תרומה חברתית לקהילה, לרחובות ולא פחות חשוב שיקדם ילדים בעלי מוגבלויות. לא ברור במי מלול ומרקוביץ נלחמים, בילדים האלה? מקווה שהעירייה תיישר את דרכיה".

תגובת העירייה


מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "מעולם לא נמסר לפונים כי בקשתם תאושר. כל מה שנעשה בשטח הוא על דעתם בלבד. עיריית רחובות רואה חשיבות גדולה בשמירה על השטחים הפתוחים, הסביבה ומרקם השטח ככל שניתן. יתר הטענות אינן מדויקות, בלשון המעטה.
מדובר בפונים שניסו תחילה לבצע עבודות במקום בטרם ניתנו אישורים לפי חוק. הרשות לאכיפה במקרקעין של מדינת ישראל וכן רמ"י ועיריית רחובות ביצעו הליכי אכיפה לעצירת העבודות. לאחר מכן החלו הפונים בתהליך בהתאם לנדרש על פי החוק והגיעו לפגישה בעירייה, לצורך הסדרת הנושא.
"כמו כל יזם אחר, הם נדרשו להביא מפת מדידה לצורך בדיקה מקדימה מול הוועדה המחוזית. מאחר והוועדה המחוזית הבהירה כי לא תתמוך בהצעתם, הבקשה התייתרה מעצמה, והודעה כי העירייה לא תאשר את בקשתם נמסרה לפונים".

3 צפייה בגלריה
שלולית החורף ברחובות
שלולית החורף ברחובות
שלולית החורף ברחובות. תיפגע?
(צילום: אבי מועלם)

עמדת פעילי הסביבה: "פגיעה בשלולית החורף ומטרדי רעש"


המאבק שניהלו פעילי הסביבה לעצירת הפרויקט היה עיקש. בקבוצת מרחבי רחובות טענו כי מעבר לעובדה שמדובר בפגיעה קשה בבעלי החיים, הדבר ישפיע גם על תושבי העיר. "במקום מקום בטוח וכיף לטיול זו תהיה אוטוסטרדה של אופנועים", אמר פעיל בקבוצה. "אני מניח שהאופנועים ימשיכו לנסוע גם מחוץ לשטח הפארק, גם אם רק כדי להגיע ולחזור אליו, ולא אחת הם משתוללים וזה יהיה מאוד לא נעים להסתובב עם המשפחה והילדים, ובסוף זה יגרום לפגיעה בכל השטח. לא יבואו אנשים ותהיה בו יותר פסולת בנייה".
עוד ציין חבר הקבוצה: "פארק מוטורי הוא לא דבר שאני מתנגד לו באופן עקרוני, אבל המקום הנכון הוא לא בלב מסדרון אקולוגי וליד שלולית החורף, ולכן נדרשים אישורים, כדי שלא תהיה פגיעה אקולוגית וסביבתית, ושהרעש לא יפריע לתושבי מזרח העיר".