במענה מיידי לסגר, יצאה בשבוע שעבר התנועה המסורתית (קונסרבטיבית) במבצע מיוחד להכשיר שלחי ושליחות ציבור להוביל את תפילות יום כיפור – בבית, בבניין, במרפסת או בחצר. וגם: בפעם הראשונה בישראל, תפילות יום הכיפור יועברו לייב מתוך בית הכנסת ברחובות כדי שכולם יוכלו לקחת בהם חלק בסגר.
2 צפייה בגלריה
(הרב גולדשטיין | צילום: קובי קוואנקס)
קראו עוד:
ד"ר אריה חסקין, מנהל אגף הקהילות הארצי של התנועה ויזם פרויקט הכשרת שליחי הציבור, מסביר שהשנה, בשונה משנים קודמות, חלחלה ההבנה כי בשל המגבלות של התפילה לכמות המתפללים, רבים מהאנשים לא יגיעו לבית הכנסת.
"חשבנו מה אנחנו עושים למענם", הוא אומר. "אז הוקם אתר ובו סיפורים וקישורים והופקה חוברת ליום כיפור. בתוך כל זה חשבנו שאנשים שהם קצת מוכשרים ועם ראש גדול יוכלו להוביל תפילות לחברים, משפחה ושכנים, ובנינו סדנה בזום, שעתיים וחצי של סדנה עם מנגינות בסיסיות, שאנשים יוכלו לעזור לעצמם, לשכנים, במרפסת, ולהרגיש משהו משמעותי", מסביר ד"ר חסקין.
עוד מסביר ד"ר חסקין שמה שמאפיין את רחובות השנה היא העובדה שמלבד בית הכנסת הראשי ברחוב מילר של התנועה המסורתית, קמו שתי שלוחות חדשות בחג ובהן שליח ציבור: האחת בשכונת חבצלת והשנייה בשדרות חן ומתנ"ס נווה יהודה.
2 צפייה בגלריה
(בית כנסת. צילום: shutterstock)
הרב מייקי גולדשטיין, רב עדת שלום עמנואל ברחובות, מסביר שעד הרגע האחרון לא ידעו מה מותר ומה אסור, וכי המתווה משתנה כל הזמן. רשמית רחובות הפכה לאדומה על פי מתווה הרמזור, והדבר אומר שייתכנו הגבלות רבות ביום כיפור. "יש את הדאגה הזאת, אז פשוט זה סוג של לחץ שלא הולך, אני גם מתעורר ממנו באמצע הלילה", מספר הרב גולדשטיין.
"אנחנו מנהלים רישום, הרבה מהמבוגרים לא רוצים לבוא כי הם בקבוצת סיכון ויש קבוצות סיכון אחרות, אנשים שפשוט לא רוצים להיחשף. אחד הפחדים שלי הוא שמישהו יבוא עם קורונה, אנחנו נקפיד על המספרים, ואנחנו מיד נדע אם יש יותר מידי אנשים, כי נשים כיסאות על פי המתווה שיאושר".
ביום כיפור מתכננים בבית הכנסת הראשי להוציא כיסאות אפילו לרחוב ולתיכון דה שליט הסמוך אם יותר להם, השנה מי שיוביל את כל נדרי והנעילה יהיה הרב גולדשטיין בעצמו, שעשה קורס בנושא, אבל החידוש הגדול באמת יהיה שידור לייב מתוך בית הכנסת לאורך כל יום כיפור.
"זו פעם ראשונה שזה נעשה בישראל", מספר הרב. "השידור יתחיל בכניסה החג ויסתיים בסוף החג. מי שרוצה לצפות, יוכל ללחץ על הקישור גם לפני כניסת החג. יש שתי מצלמות – אחת על ארון הקודש ואחת על החזן".
הרב גולדשטיין מסביר שהלכתית הדבר תקף, מי שדתי יוכל להדליק בבית לפני כניסת כיפור והשידור יפעל כמו הגל השקט במלחמות, בשאר הזמן ניתן לכסות את המסך בבית – רק חשוב לוודא ששומר המסך לא יפעל וניתן לשנות אותו בהגדרות המחשב בקלות. הלינק לשידור הלייב מפורסם באתר עדת שלום עמנואל.
"אם יש דרך הלכתית אז למה לא? הם רק יראו תפילה, זה לא יו-טיוב, זה משהו ייעודי רק לראות אותנו, אז למה לא?".
יש שהתנגדו לזה?
"יש רבנים אצלנו שחושבים שזה לא נכון הלכתית, אני לא יכול לחשוב על יום כיפור בלי להתפלל במניין. אם אני לא יכול להיות פיזית זה דבר אחד, אבל בכלל לא לשמוע? בן אדם יכול לשיר ולהתפלל יחד איתנו, צריך לשים את הבן אדם באמצע ולא את ההלכה. היא אמורה לשרת אותנו ולא אנחנו אותה. בדרך כלל לא רוצה את המסך כי הוא מפריע לאווירה של שבת, אבל הפעם הוא זה שמביא את האווירה".
כל העדכונים - חדשות רחובות