דפי פייסבוק רבים ברחובות והסביבה מוצפים לאחרונה בפוסטים המפרסמים עצומה הקוראת להפסקת עישון במרפסות בתים משותפים. למעשה, מארגניה טוענים שאדם מעשן צריך לעשן רק בין כתלי ביתו, מאחר והעשן במרפסות הבתים יוצר פגיעה באוויר שנושמים שכניו.
3 צפייה בגלריה
(עישון. לא במרפסת? צילום : shutterstock)
מי שעומד מאחוריה הם קבוצת אנשים פרטיים שנקראת הפרויקט להגבלת מטרד העישון בבתים משותפים, שניסו בשנים האחרונות לשים סוף לתופעה, וכעת הם מעוניינים לקחת את הנושא שלב אחד קדימה. מי שמלווים את הפרויקט הם עו"ד עמוס האוזנר, עו"ד אסף אמון ועו"ד גיא אופיר מעמותת אוויר נקי.
עו"ד עמוס האוזנר, עורך דין מנוסה וותיק בתחום העישון ומי שהגיש את העתירה לבג"ץ למניעת עישון במטוסים והפך את ישראל למדינה הראשונה בעולם שאסרה עישון במטוס, מסביר שעשן סיגריות בבתים פרטיים עובר לדירות אחרות. "אנחנו מקבלים פניות מאנשים שמתלוננים על הנושא, רוב הפניות הן על הבתים המשותפים", מסביר עו"ד האוזנר ומספר שלאחר פניות רבות ולאחר שהתגבשה קבוצת הפרויקט להגבלת מטרד העישון בבתים משותפים, הם פנו למשרד להגנת הסביבה, שם הפנו אותם למשרד הבריאות, שהפנה אותם שוב למשרד להגנת הסביבה.
"הפתרון המתבקש שהצעתי הוא שהמשרד להגנת הסביבה יכניס את העישון הכפוי לחומרים שהחשיפה אליהם אסורה לפי חוק אוויר נקי", מסביר עו"ד האוזנר. "מאחר ואנו נמצאים בלימבו הזה אנחנו עובדים על הצעת חוק, לחוקק היום חוקים זה לא דבר פשוט, הוועדה לענייני חקיקה לא מתכנסת מאז הממשלה הקודמת, זה לא מעשי, אפשר למצוא פתרון מנהלי. המטרה היא שבסופו של דבר יתעשתו להם השרים ואם יש צורך גם חברי הכנסת ויעבירו את ההוראות המתאימות. העצומה היא כלי עזר להבין שיש פה בעיה רצינית", מסכם האוזנר.
3 צפייה בגלריה
עו"ד עמוס האוזנר
עו"ד עמוס האוזנר
עו"ד עמוס האוזנר
(צילום: פרטי)
קראו גם:
בפרויקט להגבלת מטרד העישון בבתים משותפים מסבירים שישנן פניות רבות לאחרונה, שרק הולכות ומתגברות מאז תקופת הקורונה, רבות מהפניות הן מהעיר רחובות, ובמקרה אחד אישה צעירה אף עזבה את דירתה כי לא יכלה עוד עם העישון הכפוי משכניה. לעצומה שהקימו ישנן תגובות קשות לעיתים, "התגובות נוראיות", אומרים בפרויקט, "והם באים בעצימות וברחובות זו מעצמת עישון, מלא מתלוננים מרחובות, של סובלים מעישון ותומכים בעישון, ואין אף גורם ציבורי שמסייע משמעותית למטרד הזה".
עו"ד אסף אמון, מסביר שכיום הפניות מתעצמות, "הבעיה היא שאם מישהו מעשן לידך ברחוב אתה יכול לזוז שמאלה או ימינה, בבית לא ניתן לברוח מן העשן ושכנים מוצאים עצמם כלואים בביתם ללא יכולת לנשום אוויר נקי", הוא אומר. "השכנים המעשנים, חוששים שעשן הסיגריות יפגע בבני ביתם, ולכן לא מעשנים בתוך הבית, אך בצורה זו הם פוגעים בכל אחד אחר. קיימת חקיקה העוסקת בנושא באופן כללי, אך חוק ספציפי יקל על התובעים ובעיקר ירתיע את המעשנים. אנחנו ממש צריכים את חברי הכנסת בסיפור כדי שישנו את המודעות ואת הפגיעה המתמשכת באנשים".
3 צפייה בגלריה
עו"ד אסף אמון
עו"ד אסף אמון
עו"ד אסף אמון
(צילום: פרטי)
עו"ד גיא אופיר מעמותת אוויר נקי אומר שהעמותה מוצפת פניות בנושא, "יש בניה צפופה ואדם יושב בסלון ובמרחק מטר וחצי ממנו יושב שכן ומעשן במרפסת, וזה בדרך כלל קורה שם, המרפסת היא מטר או שני מטר מהסלון, יושב אדם ומריח וסופח סיגריות", מסביר עו"ד אופיר, "מן הראוי שיעבירו חוק שיסדיר את הנושא אחת ולתמיד, עמותת אוויר נקי פועלים בכלים משפטיים, מנגישים את האפשרות לנקוט בתביעות, אנשים יכולים לגשת לאתר של העמותה ובתי המשפט הקטנים הוכיחו את עצמם ככלים אפקטיביים".
אחד מחברי הכנסת היחידים שהעזו לגעת בנושא רגיש זה בעבר היה הח"כ לשעבר יהודה גליק שהצעתו לחקיקה בחוק המקרקעין – תיקון עישון בבית משותף הפוגע בשכנים לא עבר בסופו של דבר, אך חוקים אחרים שהעביר בנושא דווקא כן עברו. "היינו לקראת סוף הכנסת, אנשים הרגישו שאתה מתערב להם בפרטיות, אבל מה קורה מאז? אנשים בבית 24/7 בגלל הקורונה, והם בתוך הבית לא יכולים לנשום, השכן מעשן בחדר המדרגות או במרפסת, הוא יוצא כי הוא לא רוצה עישון בבית והוא חודר לבית של אחרים ולא אכפת לו", אומר הח"כ לשעבר יהודה גליק.
"אני אומר שכמו שיש לכל מעשן זכויות אדם גם יש למי שלא מעשן יש". גליק אומר שעד היום ממשיכים לפנות אליו בנושא המונים, לשאלה מדוע חברי כנסת מעדיפים לא להתעסק בנושא הוא ענה: "באופן כללי חברי כנסת משתדלים לעסוק בכותרות, אין לי הסבר למה הם לא מתעסקים, חטפתי מהרבה מעשנים ומתעשיית העישון אבל אנשים לא מבינים עד כמה זו בעיה קשה, אני מקבל על זה עד היום תלונות בלי סוף ובתקופת הקורונה הכמות אין סופית, זה דבר שהוא בלתי נסבל והמעשנים לא כל כך אכפת להם".
כל העדכונים - חדשות רחובות