"בקבוצה, אנחנו עוזרות אחת לשנייה". זה סיפורה של קבוצה ייחודית שהוקמה בראשון לציון כדי לסייע למגזר שכמעט ולא זוכה לתמיכה - סבתות וסבים שאיבדו את נכדיהם היקרים מכל.
1 צפייה בגלריה
פנינה מילר עם הנכד יובל זילבר ז"ל
פנינה מילר עם הנכד יובל זילבר ז"ל
פנינה מילר עם הנכד יובל זילבר ז"ל
(צילום: דוברות עיירת ראשל"צ)

בפברואר האחרון הקימה עיריית ראשון לציון, באמצעות האגף לאזרחים ותיקים שבמנהל לשילוב חברתי, קבוצת תמיכה לסבים וסבתות שכולים. את הקבוצה מנחה טלי ציטרון, מטפלת רגשית בעלת ניסיון רב בהנחיית קבוצות סבים וסבתות שכולים.
הקבוצה מונה כיום 7 סבתות שכולות, חלק נשואות וחלקן אלמנות, וזוג נשוי המגיע יחד למפגשים. בשל ייחודיותה וחשיבותה הרבה נפתחה הקבוצה ביוזמת האגף גם לתושבי ערים אחרות, וכיום משתתפים בה תושבים מראשון לציון, נס ציונה, בת ים וגן שורק.
קבוצת התמיכה מספקת סביבה בטוחה המאפשרת למשתתפים לשתף בכאבם בפתיחות ובחופשיות ובקבוצה עולות דילמות, כיצד להתמודד עם מצבים משפחתיים חדשים לאור המציאות החדשה שנכפתה.
בין המשתתפות בסדנה גם תושבת גן סורק, פנינה מילר (86), סבתו של סרן (במיל') יובל זילבר (25) שעזב טיול במזרח הרחוק כדי לקחת חלק במלחמה, ונפל בקרב בצפון רצועת עזה במסגרת שרותו כמ"מ בגדוד חי"ר 7007 של חטיבת הראל.
"יובל היה בחור מחונן, טבעוני, רשג"ד בצופים, עשה שנת שרות בבית שאן והקים שם מועדון נוער, וכבר התקבל ללימודי הנדסת חשמל. הוא רצה לטייל כדי להכיר את המקום אבל חזר עוד לפני שקיבל צו 8. הוא נחת ביום שישי ועוד הספקנו לראות קצת סרטונים ותמונות מהטיול".
דאגת לו?
"ברור. אבל מה זה עזר לי?. הוא אמר לי 'אם אני לא אלך ועוד כמה לא ילכו, אז מה יהיה עלינו?'. כשהגיעו לבשר לי את הבשורה הייתי באמצע לסרוג שמיכה, כתרומה לתינוקות כפר עזה שפונו לים המלח, כי בתי יעל, אמא של יובל, תכננה לנסוע לשם לחלק ציוד. עד היום לא סיימתי את השמיכה הזאת, אני לא מסוגלת לגעת בה.

קראו גם:

"כסבתא זו התמודדות כפולה, גם על הנכד שאיבדת וגם על הבת שלך, זה מאוד קשה לראות אותה במצב כזה. יש לי 3 ילדים ו-10 נכדים. אנחנו משפחה מאוד מגובשת, כל שבוע יובל היה מתקשר אלי לומר 'היי סבתא, מה נשמע?', כשנפצעתי בתאונה הוא בא לבית החולים עם מוסיקה ביידיש להשמיע לי.
"הגעתי לקבוצה כי נעים שם, אנחנו עוזרות אחת לשנייה, יש אחת ממש מפורקת, אחרות יותר חזקות, כל אחד מתמודד".
מעיריית ראשון לציון נמסר כי הקבוצה אינה מוגבלת בזמן ותתקיים כל עוד הצורך יהיה קיים. "מאז השבעה באוקטובר נוספו למעגל השכול הארור אלפי אזרחיות ואזרחים", אומר ראש העירייה, רז קינסטליך, "ביניהם גם סבים וסבתות רבים שמתמודדים עם קשיים ועם אבל כבד, אינם מוכרים כזכאים לטיפול או לתמיכה על ידי המדינה. לכן, החלטנו לפתוח את הקבוצה שמאפשרת למשתתפים להתמודד עם השכול תוך תחושה של שותפות ושייכות. נמשיך לעמוד לצדם ולסייע להם בכל הניתן".