1 צפייה בגלריה
צילום: שי אלוק
צילום: שי אלוק
צילום: שי אלוק
בשישה בתי ספר ברחובות ובשבעה בת ים פועלת זו השנה הראשונה תוכנית ייחודית לחיזוק תחושת הערך העצמית של נערות בגיל מצווה. מנכ"לית העמותה מספרת בעקבות מה הוקמה עמותת "'שוות" ומדוע התוכנית כל כך חשובה לנערות.
לא אחת מסופר בתקשורת על בעיות חברתיות איתן מתמודדות נערות בגילאים צעירים ובשנים האחרונות, בעקבות מחקר מקיף אודות תחושת הערך העצמית של בנות נוער, הוקמה עמותת שוות ששמה לעצמה מטרה לחזק את אותה תחושת ערך עצמית ולתת להן כלים שיאפשרו להן לממש את שאיפותיהן. עמותת שוות הוקמה לפני שנתיים על ידי רוני ואלדד פוסטן קורן, זוהי תוכנית חונכות שנתית בבתי הספר, אחרי שעות הלימודים - שתי סטודנטיות מגיעות לקבוצה של בין 6-8 חניכות בכיתות ו' או ז' ומעבירות איתן פעילות שבועית, קבוצתית או אישית.
הסטודנטיות הן סטודנטיות של מלגה, בבת ים מי שנותן את המלגה עם פרויקט פר"ח, מפעל הפיס ועיריית בת ים, וברחובות מי שמממן את הפרויקט היא חברת ההייטק המקומית אפלייד מטיריאלס, שתורמת למפעלי צדקה רבים בעיר במהלך כל השנה.
הפרויקט, שנעשה בשיתוף עם בית הספר, מוצע לנערות שמעוניינות בו, "התוכנית החינוכית בנויה על חמישה מערכים שמשלבים מצד אחד את חיזוק תחושת הערך העצמי ומצד שני מתן כלים פרטיים ושיטות שעוזרים להן להציב מטרה, להגשים אותה", מסבירה שי אלוק, מנכ"לית העמותה.
הכלים, כך מסבירה אלוק, הן רבים, וכאמור מדובר על תוכנית שנתית, "גם אנחנו משתדלות לשלב מודלים נשיים לחיקוי, כל מיני נשים פורצות דרך או נשים שעשו דברים משמעותיים, כי כל ילדה ואישה צריכות מודל לחיקוי. אם אני אראה מישהי שהיא רופאה או שחקנית כדורגל, אני אוכל לדמיין את עצמי ככזו, ואנחנו לא מכוונות לכיוון מסוים, אנחנו רוצות שכל ילדה תעשה מה שהיא רוצה ושתלך בכיוון שהיא רוצה ללכת בו, העיקר שלא יהיו בה את אותם החסמים הפנימיים בגיל הזה שגורמות להן להגי אני לא יכולה ואני לא אצליח".
אלוק מספרת שהעמותה מתבססת על מחקר של שתי חוקרות שמראות שבערך בגילאים האלה, בין 10 ל-12, אצל בנות מתרחשת ירידה דראסטית בתחושת הערך העצמי, משהו שקורה פחות, אם בכלל, אצל בנים. "הן נוטות להאשים את עצמן כשהן חוות כישלון ובנים מאשימים גורמים חיצוניים", היא מסבירה ואומרת שבנות ימנעו בשל כך לקחת סיכונים מחשש להיכשל.
"עוד הן מראות שאפשר לשנות את זה, הנטייה של בנות ניתנת לשינוי על ידי הצבת מטרות ברורות ומישוב בצורה אפקטיבית. למה נכשלתי ומה אני יכולה לעשות כדי להשתפר בפעם הבאה? אם קיבלתי ציון נמוך משציפיתי, שאדע להסביר לעצמי למה זה קרה", מסבירה אלוק. "יש מחקרים שמראים שגבר ואישה רואים מודעה בעיתון לעבודה, גברים יגישו מועמדות גם אם הם עונים רק על 60 אחוז מהקריטריונים ונשים לא יגישו אם אין להן 100 אחוז מהדרישות ולכן אנחנו רוצות לתת להן בוסט שיביא אותן לנקודת מוצא שהיא שווה לבנים בני אותו הגיל". בקרוב, מספרת אלוק, יתחילו גם סדנאות לאמהות ובנות בעיר.