4 צפייה בגלריה
"עשויים מקנה סוכר, עם תקן". גורודצקי | צילום: אבי מועלם
"עשויים מקנה סוכר, עם תקן". גורודצקי | צילום: אבי מועלם
"עשויים מקנה סוכר, עם תקן". גורודצקי | צילום: אבי מועלם
הורים מרחובות מתלוננים על כך שבצהרוני רשת 'חוויות' בעיר מגישים את ארוחת הצהריים בצלחות חד־פעמיות, וטוענים כי הדבר אינו בריא ומזהם את הסביבה. בחלק מהצהרונים ביקשו הורים לעבור לכלים רב־פעמיים ונדחו, בחלק מנסים ההורים ביוזמתם לרכוש לצהרון כלים חד־פעמיים אקולוגיים, ובגן אחד, אמא אחת הצליחה לעשות מהפך בעצמה ולרכוש מכספי ההורים כלים חד־פעמיים אקולוגיים.
רשת חוויות מפעילה כ־130 צהרונים שפועלים בתוך גני הילדים ברחובות מרגע סיום הגן ועד שעות אחר הצהריים.
בכל יום מוגשת לילדים ארוחה חמה ‑ בכלים חד־פעמיים. בחישוב גס מדובר ב־3,900 צלחות ליום, 19.5 אלף לשבוע, 78 אלף לחודש ו־780 אלף לשנת לימודים. בתוספת החופש הגדול, המספר כבר מתקרב למיליון.
בעבר נעשו ניסיונות לשינוי בתחום, אך הם נתקלו בחומות של בירוקרטיה: תקן משרד הבריאות דורש שבכל גן יהיה מדיח כלים אם רוצים שימוש בכלים רב־פעמיים, והגנים אינם ערוכים לכך מבחינת תשתית.
דרוש מדיח
"אני נאבקת בנושא כבר משנה שעברה", מספרת מילה גורודצקי, תושבת העיר וממובילות 'מחאת הזבל'. "כשיניב מרקוביץ' נכנס לתפקיד חשבתי שאולי אפשר לשנות משהו, ונציגי מחאת הזבל נפגשו איתו בינואר או פברואר. בסוף הפגישה העליתי את הנושא ושאלתי איך זה הגיוני בכלל שבגני הילדים משתמשים בצלחות חד־פעמיות. הוא אמר: 'כן, אנחנו הולכים לעשות פיילוט של מדיחי כלים בגנים, ואם זה ילך טוב נכניס לכל הגנים', והאמנתי לו".
לטענתה, חיכתה ולא קיבלה תשובה. "אמרתי לו שאשיג במקביל הצעות מחיר לצלחות אקולוגיות עד שהפיילוט יעבור בשלום, ושלחתי לו כמה הצעות מחיר, וזהו, לא קיבלתי שום מענה", היא מספרת. "עם תחילת השנה החדשה, אמרתי: 'גם אם אנחנו נשלם כמה עשרות שקלים לשנה, אעשה את זה אם אני אדע שהבן שלי לא אוכל מצלחת רעילה'".
4 צפייה בגלריה
גורודצקי | צילום: אבי מועלם
גורודצקי | צילום: אבי מועלם
גורודצקי | צילום: אבי מועלם
איך אנחנו יודעים אם היא רעילה? יכול להיות שהיא מאושרת.
"גם אם זה נכון אני רוצה לראות אישור על זה. כשביקשתי מאמיתי כהן, יו"ר חוויות, אישור שהצלחות עומדות בתקן של אוכל חם, הוא ממש התעלם ממני. יכול להיות שזה בסדר, אבל אין לי שום הוכחה. אני לא יודעת ממה הצלחות האלה עשויות. אני יודעת מעדות של עובדת בצהרון, שהצלחות משנות צורה כשהאוכל נוגע בהן כי הוא מגיע רותח, ולא קיבלתי שום אסמכתה שיכולה להרגיע אותי".
גורודצקי ערכה בירור לגבי העלויות של החלופות. "זה לא כמו מחאת הזבל, שאני לא יכולה לממן מכיסי משאית זבל, אבל אני יכולה לשלם כמה עשרות שקלים על צלחות אקולוגיות לא רעילות. שלחתי בקבוצת הווטסאפ של הגן ואנשים דווקא פרגנו ואמרו: 'כן, זה ממש חשוב בואו נעשה את זה'. הכלים עשויים מקני סוכר, יש להם תקן וזה מגיע עם אישור שזה עבר את בדיקת מכון התקנים לשימוש עם אוכל חם, ויש לזה שני אספקטים ‑ הבריאותי והסביבתי, ואנחנו משתמשים בזה בגן".
4 צפייה בגלריה
ד"ר אולנובסקי | צילום: האגודה הישראלית לאקולוגיה
ד"ר אולנובסקי | צילום: האגודה הישראלית לאקולוגיה
ד"ר אולנובסקי | צילום: האגודה הישראלית לאקולוגיה
כמו בכפר סבא
אחת הדמויות המוכרות בתחום הבריאות והסביבה בארץ היא ד"ר חגית אולנובסקי, תושבת רחובות, בהכשרתה ד"ר בביולוגיה מולקולרית ועוסקת משנת 2012 בניהול סיכונים, בריאות וסביבה. ד"ר אולנובסקי היא יועצת שעובדת עם משרדי ממשלה, עיריות, ועדי הורים ועמותות, כותבת חוות דעת לבתי המשפט ומרצה.
עד כמה מה שקורה ברחובות הוא יוצא דופן?
ד"ר אולנובסקי: "הוא לא יוצא דופן. אין יום שלא מתקשרים אלי לפחות מוועד הורים אחד ומבקשים חוות דעת, ושלא יספרו שזה קל. יש פה תהליך אבל זה אפשרי, עובדה שעשו את זה בכפר סבא". ד"ר אולנובסקי מתכוונת לתוכנית המהפכנית 'אפונים', שאומצה בכפר סבא בניהולו של גדי קליגר. זוהי תוכנית לחינוך וחשיפה לתזונה בריאה, בישול בריא ובטיחות במזון, שקיימת זו השנה השלישית בכפר סבא, ומופעלת על ידי החברה הכלכלית.
"וזה לא יקר", אומרת ד"ר אולנובסקי, "צריך לקנות מדיחים, מקררים, תנורים וציוד רב־פעמי וזה המון כסף, אבל מפסיקים לקנות חד פעמי. בכפר סבא זה החזיר את עצמו אחרי 20 חודשים, זה משתלם. אין פה הפסד כספי ברשות המקומית וזה לא צריך ליפול על כסף. צריך לעבוד עם מחלקת גני הילדים בעירייה ולמצוא את הפתרון".
בדבריה ד"ר אולנובסקי מתכוונת לבעיות פוטנציאליות שעלולות לצוץ דווקא מכיוון הצוות העובד בצהרון בשל שינוי בתנאי עבודתם. "צריך לעשות עבודת תיאום, הכנה והסברה לסייעות, למה זה מסוכן להגיש בפלסטיק".
לדברי ד"ר אולנובסקי, התשובה לשאלה אם מסוכן להגיש אוכל בכלים חד־פעמיים, היא מורכבת. לדבריה, יש תקן שנקרא תקן 5113 המיועד לכלים שבאים במגע עם מזון, והוא נועד להבטיח שהזליגה של מזהמים מפלסטיק לתוך המזון תהיה מוגבלת ומועטה.
מה זולג מהפלסטיק למזון?
ד"ר אולנובסקי: "יש בפלסטיק, בין אם בכוונה ובין אם לא, חומרים שעלולים לפגוע בבריאות שלנו. אנחנו מכירים חלק קטן מהם אבל את רוב החומרים אנחנו לא מכירים, אנחנו רק יודעים שיש עוד מזהמים. אפשר לייצר פלסטיק שלא יזלוג ממנו כלום, הבעיה היא שהמחיר הוא עצום ואת המחיר הזה אנחנו לא רוצים לשלם עבור כלי חד־פעמי".
לדבריה, התקן בארץ דומה לתקן האירופי והאמריקני, והוא מאפשר זליגה של עד עשרה חלקיקים למיליון. אלא שהתקן, כך לדברי ד"ר אולנובסקי, נועד לשמש באכילה מזדמנת, שכן באירופה לא אוכלים בכלים חד־פעמיים, ובארצות הברית אוכלים בכלים מנייר.
"התקן הזה לא נועד לשמש לאכילה יום־יומית. הילדים שלנו מגיל שלוש עד גיל תשע אוכלים חמש פעמים בשבוע, 50 שבועות בשנה בחד־פעמי. זו חשיפה עצומה ומשמעותית מאוד בגיל של התפתחות של הגוף וההתבגרות של הגוף, ובגלל שהמזהמים העיקריים משבשים פעילות הורמונלית, זו חשיפה שהיא נוראית ומסוכנת. וזו הסיבה שאני דואגת".
לדבריה, הפתרון היחיד האמיתי שימנע לחלוטין זליגה של חומרים מסוכנים למזון הילדים הוא שימוש בכלים מנירוסטה.
ד"ר אולנובסקי אומרת עוד, שאם הורה או ועד מבקשים לראות את אישור העמידה בתקן, על החברה להציג להם אותו. "הם חייבים לספק את אישורי העמידה בתקן. אין דבר כזה 'חיפשנו ולא מצאנו'", היא אומרת. "התוצאות הן השמנה וסוכרת וסרטן, זה הכל מוכח, אלה לא השערות, אלה חומרים מסוכנים וזו באמת סיבה לדאגה ואני בדרך כלל מרגיעה. על מי שתייה אשלח אותך לברז ואני מאוד מנסה להרגיע, ופה עם הפלסטיק אין לי מה להגיד, אני דואגת".
"טובת הילדים קודמת"
מי שעסקה בנושא בעבר היתה חברת המועצה קארין ברגינסקי. עוד לפני שנים אחדות קידמה ברגינסקי מהלך, שבמסגרתו הוחלפו כלי ההגשה של צהרוני חוויות. "היו עושים שימוש בכלי הגשה מפלסטיק שלא עמדו בתקן", אומרת ברגינסקי. "עמדנו על כך שהם יוחלפו בכלי הגשה שגם עומדים בתקן וגם שומרים על חום האוכל", היא אומרת.
4 צפייה בגלריה
ברגינסקי | צילום: אבי רוקח
ברגינסקי | צילום: אבי רוקח
ברגינסקי | צילום: אבי רוקח
ברגינסקי מסבירה שבשנה האחרונה פנתה לאמיתי כהן, יו"ר חוויות, בנושא ההגשה בכלים חד־פעמיים, והוא בתגובה אמר לה שהיא מתפרצת לדלת פתוחה, שכן הוא עובד על הנושא זה מספר חודשים.
"ישבתי גם עם מנכ"ל החברה העירונית איציק עובדיה, שהראה נכונות לבחון את הנושא בצהרוני בתי הספר שאותם מפעילה החברה העירונית. בסופו של דבר טובת הילדים קודמת לכל, ואני ממשיכה לעקוב אחרי הנושא הזה ולא מורידה את הרגל מהגז, הנושא הזה חשוב גם לאיכות הסביבה וגם לבריאות ילדינו".
מרשת 'חוויות' נמסר בתגובה: "לפני כשנה יזמה רשת חוויות פיילוט ראשון מסוגו להחלפת כלים חד פעמיים בכלים רב פעמיים, במסגרתו הוחלפו כל כלי ההגשה, סכו"ם וקופסאות האוכל לכלי נירוסטה. באשר לצלחות הרב פעמיות, במהלך השנה תיבחן הרשת אפשרויות להחלפת הצלחות לרב פעמיות".
יניב מרקוביץ' מסר בתגובה: "כידוע אינני מכהן כיו"ר חוויות החל מינואר 2019 ולכן יש לפנות ליו"ר אמיתי כהן שיקדם את הנושא. יחד עם זאת, לפני כשנה הובלתי מהפכה בכל הקשור להזנה בצהרונים בעיר כאשר החלפנו את כלי ההגשה והסכו"ם לרב פעמיים. באשר לצלחות - כאן נדרשת היערכות שונה. כלים חד פעמיים מבמבוק ודומיהם לא באמת תורמים לסביבה, גורמים לנזק אקולוגי ולא הוכח שהם בעלי תקן בריאותי ובטיחות במזון. הפתרון היחיד לצלחות הינו באמצעות כלים רב פעמיים בלבד".