2 צפייה בגלריה
צילום: דוברות עיריית רחובות
צילום: דוברות עיריית רחובות
צילום: דוברות עיריית רחובות
Open City הינו מהלך שמטרתו ליצור מהפכה בחטיבות הביניים הממלכתיות בעיר רחובות, כך שתהיינה רלוונטיות יותר, מעניינות יותר ומשמעותיות יותר כאן ועכשיו, ויהוו תשתית מתאימה לביה"ס של העתיד בעולם הדינאמי והמשתנה.
יוזמי המהלך בשותפות הם עיריית רחובות ומחוז מרכז במשרד החינוך.
התוכנית
כל מוסדות החינוך ברחובות יהפכו לקמפוסים הפתוחים בפני המורים והתלמידים ברחובות ללמידה וללימוד. פעם בשבוע למשך שעתיים הם פותחים את שעריהם ומציעים לתלמידי העיר ללמוד תחומים שונים שאינם בהכרח חלק מתחומי הדעת הנלמדים כיום בבית ספרם, למשל כתיבה יוצרת, אוטוטק, סייבר רכבים, אומנות לחימה, חינוך פיננסי, אומנות המחזור, רחפנים, עיצוב שיער, איפור, צורפות, איטלקית ועוד.
בכל יום שלישי יגיעו כ- 1200 תלמידי העיר רחובות מכיתות ח' מכל חטיבות הביניים לקמפוסים שונים הפתוחים בפניהם ללמידה חווייתית, מרתקת ומשמעותית.
בסיום שעתיים של למידה יפעל מערך הסעות עירוני בו זמנית, מכל קמפוס יצאו מספר אוטובוסים שיסיעו את התלמידים לחטיבות האם. המשך יום הלימודים בבית הספר יתחיל מיד לאחר ההפסקה הגדולה (שיעור 3). על פי לוח הצלצולים הבית ספרי.
בימים אלה עמלים בעיריית רחובות על יצירת מערכת מקוונת שבאמצעותה יוכלו התלמידים לבחור בתחילת השנה את השיעורים שהם רוצים ללמוד, ולהירשם . כמו כן מוקם מערך הסעות עירוני שיסיע את התלמידים בחזרה לחטיבת האם להמשך יום הלימודים.
להתנעת המהלך הוקמה לפני מספר חודשים ועדת ההיגוי, אשר עמלה על פיתוח הקונספט , ועל כל הפרטים שיוציאו אותו מהכוח אל הפועל. לוקחים בה חלק: מר זהר בלום, מ"מ ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, הגב' אפרת צוקרמן, מנהלת אגף החינוך בעיריית רחובות, הגב' רחל בן יצחק, מנהלת מחלקת העל-יסודי בעיריית רחובות, הגב' חנה חרוסט, מפקחת החינוך העל יסודי ממלכתי בעיר ומפקחת על הפיתוח המקצועי במחוז מרכז, הגב' פזית שני, מנהלת חטיבת קציר ב', הגב' רווית הרמן, מדריכה מחוזית ומתכללת Open City , הגב' כרמן צוקרמן, מנהלת מרכז פסג"ה רחובות ויו"ר ועד הורים הגב' צופית גולן לועדת ההיגוי שותפה הגב' גלית לוי, מומחית בפיתוח מנהלים ופיתוח ארגוני ליצירת מחוברות במערכת החינוך, חברת Fresh Blue.
2 צפייה בגלריה
צילום: דוברות עיריית רחובות
צילום: דוברות עיריית רחובות
צילום: דוברות עיריית רחובות
הרציונל
חטיבות הביניים הן בין לבין, בין בית ספר יסודי לבין התיכון. מה שמייצר אתגרים וקשיים לא מבוטלים למורים, לתלמידים ולהורים. על כן הן נבחרו להיות הפלטפורמה למימוש המהלך.
כשתלמידים יבחרו את תחום הלמידה מתוך עניין, סקרנות ותשוקה אישית כך תעלה רמת המחוברות ותחושת השייכות שלהם למסגרות הלמידה. השאיפה היא להרחיב ככל הניתן את אפשרויותיו של כל אחד ואחד מהתלמידים בעיר רחובות לבחור את תחום למידה שחלם ללמוד, הקמפוס בו ירצה ללמוד (שאינו בית ספרו) ובדרך בה הוא מעוניין ללמוד. במילים אחרות, למידה פרסונלית, למידה המותאמת אישית לכל תלמיד ותלמיד.
המורים מציעים קורסים אותם הם מעוניינים ללמד מתוך התשוקה הפנימית שלהם והתלמידים בוחרים את הקורס אותם הם מעוניינים ללמוד מתוך העניין והתשוקה הפנימית שלהם.
אחד המאפיינים הבולטים בקרב ילדי דור ה – Z , הוא הביטוי האישי, לילדי דור ה – Z חשוב לבטא את כישוריהם ועוצמתיהם. מהלך Open City יאפשר זאת לתלמידי העיר ולמורים מעצם בחירתם ללמד תחום עניין אישי ומתוך תשוקתם הפנימית.
הקמפוסים ירחיבו עבור התלמידים את ההזדמנויות ללמידה בקהילות שבדרך כלל אין להם גישה להזדמנויות שכאלה.
ראש עיריית רחובות, רחמים מלול: "זה מהלך מהפכני: למשך שעתיים בשבוע אנחנו מעלימים את קירות בתי הספר, והופכים את העיר לקמפוס פתוח אחד גדול. הכי טבעי שעיר המדע תהיה הראשונה להפעיל את הפרויקט הזה. זוהי הזדמנות נדירה לתלמידים לבחור את המקצועות שמעניינים אותם והזדמנות למורים לבחור מה ללמד. בין רחובות לבין משרד החינוך קיים שיתוף פעולה הדוק שמצעיד את מערכת החינוך בעיר רחובות להישגים הגבוהים ביותר בארץ, ואנו מודים להם שבחרו בנו לפיילוט החדשני הזה "