הקיץ הגיע ואיתו גם היתושים. בעיריית רחובות מודיעים השבוע כי מחלקת ההדברה החלה לפעול על מנת למנוע פגיעה מהיתושים הנושאים את נגיף קדחת הנילוס, ולצמצם ככל הניתן את אוכלוסיית היתושים באזורינו והתרבותם בשטחים הציבוריים בעיר.
1 צפייה בגלריה
צילום המחשה. shutterstock
צילום המחשה. shutterstock
צילום המחשה. shutterstock
במסגרת פעולות ההדברה נעשות פעולות ניטור, מניעה והדברה בשטחים הפתוחים, הדברות במקורות מים עומדים ובמאגרים כגון תעלות ניקוז פתוחות ואזורי השקיה, וכן באמצעות איתור מקומות שיכולים להוות אזורים מתאימים להתרבות יתושים. בנוסף נענים גורמי ההדברה לקריאות תושבים המגיעות באמצעות המוקד העירוני לטיפול במקורות מים עומדים, ובביצוע הדברות במקומות בהם מדווח על הימצאות יתושים.
הדגש העיקרי הוא בהדברת יתוש "הנמר האסייתי" שנפוץ באיזורנו ועקיצתו עלולה לגרום למחלת קדחת הנילוס המערבי. הנגיף עובר מבעלי לחיים לבני אדם ולהיפך, ולרוב מופץ באמצעות ציפורים נודדות שחולפות בארץ כחלק ממסען. המחלה יכולה לגרום לתסמינים קלים הדומים להצטננות, חום, צמרמורות, כאבי שרירים ומפרקים, כאבי בטן, שלשולים ופריחה בעור, אך בקרב אנשים מבוגרים או בעלי מערכת חיסון מוחלשת היא עלולה לגרום לדלקת קרום המוח או דלקת בעמוד השדרה ולעיתים גם למוות.
מאחר ולא קיימים תרופה או חיסון ייעודי כנגד המחלה, האפשרות היחידה למניעת המחלה הינה הפחתת אוכלוסיית היתושים באזור, והתגוננות כנגד היתוש המעביר את המחלה לבני האדם ולבעלי חיים אחרים.
בנוסף לפעולות ההדברה העירוניות נקרא הציבור לסייע במניעת היווצרות תנאים נוחים ליתושים:
יש לבצע טיפול במקורות מים עומדים גם בשטחים הפרטיים ובחצרות הבתים המשותפים.
למנוע דליפה בברזים היוצרים שלוליות.
להימנע מהשקיית יתר בגינות פרטיות.
לרוקן ברכות נוי לא מטופלות, דליים וכלי קיבול אחרים, בהם הצטברו מים עומדים, גגות ואזורי ניקוז פתוחים של מזגנים וכדומה.
לנקוט באמצעי הגנה בבתים כגון התקנת רשתות כנגד חדירת יתושים ושמירת הדלתות סגורות.
להשתמש בכילות ובתכשירים סביבתיים ואישיים דוחי יתושים.
עו"ד יניב מרקוביץ', סגן ראש העיר, מחזיק תיק חזות העיר: "מבחינה עירונית נעשות פעולות מניעה והדברה בשטחים הפתוחים והציבוריים, אך מנגד על התושבות והתושבים לבצע הדברה בשטחים הפרטיים, כל אחת ואחד בביתו הפרטי ורק בטיפול משולב שכזה נוכל לצמצם את התופעה וההפרעה בשגרת החיים".
על כך מוסיף נריה אהרון, מנהל מחלקת הדברה באגף לשיפור פני העיר ואומר: "ההתמודדות מול היתוש היא ברובה מניעתית. טיפול או ריסוס נקודתי לא יפתרו את הבעיה אם בקרבת מקום ישנו מוקד דגירה, ולכן שיתוף פעולה של התושבים הוא חשוב ביותר על מנת לצלוח את 'עונת היתושים'. אנו קוראים לתושבים לגלות ערנות למקורות מים עומדים ולטפל בהם".
אם נתקלתם במקור מים עומדים בשטח ציבורי דווחו למוקד העירוני 106, גם בווטסאפ – 050-8806106.