ל', מארגן הכנס הראשון בישראל של ה'שטוחיסטים' (Flat earth), הוא בעל עסק, אב לילדים ואדם המשתייך לזרם עולמי שעשה לאחרונה "עלייה" לישראל. כרגע הוא מבקש להישאר בעילום שם, אך בשבוע הבא תוכלו לפגוש אותו, כמו גם חברים נוספים בקבוצה הישראלית, המאמינים בתיאוריה לא שגרתית, ושרוב מוחלט של המדענים לא מקבל אותה. הכנס הראשון בארץ יתקיים בעיר רחובות.
3 צפייה בגלריה
כדור הארץ, שטוח או עגול? | צילום המחשה: pixabay
כדור הארץ, שטוח או עגול? | צילום המחשה: pixabay
כדור הארץ, שטוח או עגול? | צילום המחשה: pixabay
את מפגש ה'שטוחיסטים' יזם ל' לאחר שלדבריו חקר רבות את הנושא בקבוצות פייסבוק מחוץ לישראל, וגילה שגם במדינתנו הקטנה יש קהל המתעניין בתיאוריה, שעל פיה העולם למעשה אינו עגול, אלא לטענת שטוח.
"רציתי לקחת את הנושא הזה מעבר לדפי האינטרנט", הוא מסביר. "התחלתי במפגש קטן בבית של אנשים מהקבוצה, ועכשיו החלטנו להעלות רמה, ולעשות אירוע יותר גדול שאני מקווה שימשוך אליו הרבה אנשים".
מה אומרת התיאוריה?
"המחשבה בבסיס שלה היא למעשה פקפוק בכל מה שלימדו אותנו בחיים בכל מה שקשור למדע ולמקום שאנחנו חיים בו. אולי זו התרסה. הצגת שאלות אמיתיות לגבי דברים שלימדו אותנו שהם נכונים. איך היקום נוצר, איך נראה המקום שאנחנו חיים בו, צורה עגולה או אחרת, האם הייתה אבולוציה, כל מבנה הכוכבים ומערכת השמש".
כדוגמא הוא נותן את כדור הארץ, שלפי כל מה מה שידוע לנו מדעית, מסתובב סביב השמש במהירות של 107 קמ"ש, "ואנחנו לא מרגישים כלום וזה מאוד מוזר", אומר ל' שמאמין שהידע שלנו מונח על אקסיומות שלפי דעתו לא הוכחו.
3 צפייה בגלריה
מפה של העולם השטוח משנת 1892 | צילום רפודוקציה
מפה של העולם השטוח משנת 1892 | צילום רפודוקציה
מפה של העולם השטוח משנת 1892 | צילום רפודוקציה
"עד לפני 500 שנה כולם היו בטוחים שהעולם הוא שטוח. יש איורים מהעבר שמראים שהעולם שטוח ובתוך כיפה יש את השמש והירח. ומאז באו ואמרו לנו ששאנחנו במערכת השמש ובעצם מסתובבים, ואז אימצו את זה כמשהו מדעי מוכח, למרות שבאותה נקודה זה ממש לא היה מוכח. הראו לנו נחיתה על הירח לפני 50 שנה, אבל יש חקר שלם על השאלה - האם הטיסות האלה אמיתיות? אולי בכלל עובדים עלינו?"
איך אתה מסביר את זה שנעשו טיסות לירח ויש צילומים של כדור הארץ מבחוץ שבהם הוא נראה ככדור?
"לכל אורך הדרך יש 'גליצ'ים' נוראיים באיך שמציגים לנו את הדברים בצורה מאוד לא הגיונית, לדעתי, עם עריכה גראפית. בכל יום רואים את התמונה של כדור הארץ לפחות 5-10 פעמים, אבל בחיים לא ראינו תמונה אמיתית של כדור הארץ כי אין דבר כזה".
אז מה לדעתכם רואים בתמונות שאנחנו מכירים וצולמו מחוץ לכדור הארץ?
"בתמונה הראשונה ששלחו מהדרך של 'בראשית' לירח ראיתי כדור הארץ, אבל אם עושים קצת זום לתמונה מה רואים?".
מה?
"שהכדור תלוי על חוט, ואז אתה אומר לעצמך, איך זה יתכן? תלו את כדור הארץ באולפן שבו צילמו ולא שמו לב שהשאירו את החוט. גם נאס"א בצילומים שלהם עושים את אותם גליצ'ים".
אולי גם התיאוריה ש'העולם שטוח' היא קונספירציה ויש מי שרוצה שתאמין בה?
"אני לא מאמין שהעולם שטוח, אני שואל שאלות. הציגו לי מודל אחד כל החיים, ואמרו זה המודל. לי יש הרבה סימני שאלה, אני לא בטוח אם זה נכון או לא, אבל אני שואל שאלות. כשאומרים יש מודל אחד ו'אל תשאל שאלות', זה יוצר חשד שמנסים להסתיר משהו, ואנחנו רוצים לבדוק מה מנסים להסתיר".
כנס 'השטוחיסטים' יתקיים ביום שני (20.5) בשעה 22:00 בפאב 'הרודיאו' ברחובות. במקום תופיע להקה שמורכבת מ'שטוחיסטים' בשם Flat.il, ואחריה יועברו שתי הרצאות. את האחת יעביר מתן גורודיש והיא תעסוק במה שהוא מגדיר כ'אמת' שמאחורי החללית 'בראשית', והשנייה של ג'ון חיימס שיסביר את תיאורית העולם השטוח כהגדרתו.
3 צפייה בגלריה
כדור הארץ | תמונת המחשה: pixabay
כדור הארץ | תמונת המחשה: pixabay
כדור הארץ | תמונת המחשה: pixabay
ומה אומר המדע?
לפי אתר מכון דוידסון למדע במכון ויצמן, הראשונים שהעלו את הטענה שכדור הארץ הוא עגול היו פיתגורס ואפלטון (לפני כ 2500-2400 שנה).
אריסטו היה הראשון שהעלה טענה זו' וגם גיבה אותה בהוכחה, לפני כ- 2300 שנה, ואמר שבמידה וכדור הארץ היה שטוח, אוניה המפליגה בים הייתה קטנה יותר ויותר עד שהייתה הופכת לנקודה ונעלמת. בפועל הספינה אומנם קטנה עם המרחק אך היא אינה נעלמת בבת אחת, קודם נעלמים הירכתיים אח"כ המפרשים ובסוף התורן הגבוה. מעובדה זו הסיק אריסטו כי הארץ כדורית- בגלל כדוריות הארץ הספינה נעלמת מאיתנו בהדרגה.
נימוק נוסף שנתן אריסטו היה הצורה של ליקוי הלבנה. כאשר הארץ מצויה בקו אחד בין השמש לירח יוטל צל על הירח ותופעה זו קרויה- ליקוי לבנה. אם הארץ הייתה שטוחה הרי שהצל היה לעיתים עגול ולעיתים אליפסה בתלות בהיטל .
הנימוק האחרון אותו נתן אריסטו היה שממקומות שונים על פני הארץ רואים תמונת כוכבים שונה. אם הארץ הייתה שטוחה הינו רואים את אותה תמונת כוכבים; המרחק בין נקודות התצפית על פני כדור הארץ זניח לחלוטין לעומת המרחק לכוכבים. (את הדברים כתב ד"ר מאיר ברק המחלקה לביולוגיה מבנית מכון ויצמן למדע).