מפקד הר הרצל, אל"מ במיל' אשר בנצי, עבר שנה קשה. מיד אחרי הטקס בשנה שעברה הוא חווה התקף לב, ועבר מספר ניתוחים מצילי חיים. אך למרות כל מה שעבר, חזר לפקד על האירועים ביום העצמאות גם השנה. "כשאתה מגיע לרמה שאתה אומר אי־אפשר יותר, תאמין בעצמך ואל תתמסכן, לך קדימה וחצי מהדברים ייפתרו", הוא אומר.
1 צפייה בגלריה
אל"מ אשר בנצי | צילום: דובר צה"ל
אל"מ אשר בנצי | צילום: דובר צה"ל
אל"מ אשר בנצי | צילום: דובר צה"ל
אל"מ במיל' בנצי (64), תושב גדרה, משרת במילואים כמרכז האירועים בפיקוד העורף, ובכל הטקסים המרכזיים של המדינה. כמו כן הוא משמש כראש מחלקת משאבי אנוש של פיקוד העורף בחירום.
ביומיום הוא מנהל מרפאת שיניים ברחובות, נשוי ואב לשלושה, וב־13 השנים האחרונות, שלושה חודשים מראש, הוא מתייצב לניהול 14 טקסים, מיום השואה והגבורה ואירועי יום העצמאות, ועד אירוע מצטייני הנשיא.
בנצי גדל כילד הבכור בין שמונה אחים למשפחה ישראלית ושורשית. הוא התגייס בשנת 1973 לצנחנים, שירת כקצין בתפקידים שונים בצנחנים ובשלישות, בהם כמפקד אגד ארטילרי 218, והשתחרר כעבור 30 שנות שירות.
במהלך שירותו הצבאי דאג בנצי לחייליו בראש ובראשונה, ובעיקר לאלה שהגיעו ממעמד סוציואקונומי נמוך, ונהג לסייע להם כלכלית דרך הצבא ובאופן אישי, וכך הוא נוהג גם היום. בשנות ה־90 קיבל את פרס הרמטכ"ל על היחס האישי לפקודיו.
בנצי מפקד על טקס המשואות כבר 13 שנה. בתפקידו הוא אחראי על כלל התחומים שבפן הצבאי של הטקס, ממקום הלינה של המשתתפים ועד הדגל שהם מחזיקים בערב הטקס.
"אני בעצם אחראי על 14 טקסים שונים שמתרחשים בירושלים, ובהם טקס יום השואה, הטקס המרכזי בכותל, כולל בבתי העלמין ובהר הרצל, מצטייני הנשיא בבית הנשיא ביום העצמאות, ובעיקר הטקס המרכזי של הדלקת המשואות בהר הרצל", הוא מספר.
בכל שנה, לדבריו, הוא מתרגש מחדש בטקסים, והוא ידע גם רגעים מאוד קשים על ההר, למשל במקרה מותה הטראגי של הילה בצלאלי ז"ל.
לפני שנה, בגלל הלחץ הרב לקראת אירועי ה־70 שנה למדינה, קרס בנצי וביום הטקס חווה אירוע לב. "הרגשתי מכה חזקה בחזה", הוא מספר. למרות שלא ידע שמדובר באירוע לב מסכן חיים, ידע שמשהו חמור קרה, אך החליט להמשיך לנהל את הטקס. "יומיים לאחר מכן באנו לעשות סיכום, ומיד בתחילת הסיכום נעלמתי. לא זוכר כלום, ואם יש דבר כזה להרגיש מה זה מוות בעיניים, זה מה שהרגשתי. הכל הסתובב סביבי ובפעם הבאה שהתעוררתי הייתי אחרי ניתוח בבית חולים 'קפלן'".
בנצי עבר ניתוח לב פתוח מציל חיים, מיד אחריו עוד ניתוח ואז נשלח לשיקום בבית חולים 'תל השומר', שם עד מהרה התגלה בגופו גם סרטן המעי הגס.
הרופאים לא ידעו אם הוא ישרוד עוד ניתוח מציל חיים בתקופה כל כך קצרה, ובסופו של דבר נפלה ההחלטה לנתח.
"ואתה שואל את עצמך למה הכל עליי וביחד? מימיי לא הייתי חולה לפני כן", הוא אומר. בנצי עובר שיקום קשה ביותר ועד היום הוא נמצא בטיפולים, גם נגד הסרטן וגם לבעיות העורקים, אך כשהמפקדים התקשרו אליו כדי לבדוק מה קורה איתו לקראת עונת הטקסים, בנצי לא התבלבל והכריז שהוא מגיע.
"אחד הדברים שאמרתי לעצמי כשהייתי מאושפז זה שאם אשב ואבכה על מר גורלי לא אגיע לשום מקום. קיבלתי החלטה עם עצמי שאני קם ואני מתמודד. החיים יותר חזקים מהכל".
ואכן, עד מהרה אפשר היה לראות אותו מקפץ על המדרגות בהכנות לטקסים השונים.
"אני מקבל תמיכה עצומה מאלוף פיקוד העורף, שהוא המפקד הישיר שלי, האלוף תמיד ידעי, ואלוף משנה כפיר מגיד. אני ממליץ, כמי שהיה שותף בעיצוב וההפקה, שכל עם ישראל יצפה בטלוויזיה ומאוד ייהנה. יש כאן עבודה יפה ומושקעת ‑ מבחינתי אחד הדברים הטובים יותר שקורים לי מדי שנה".